“צוללות” הוא משחק לוח לשני שחקנים בו היריבים מנסים לנחש את המיקום של ספינות המלחמה של היריב שלהם, ולהטביע אותן. בפוסט של היום נלמד איך משחקים צוללות, מהם חוקי המשחק והדרך החכמה לנצח במשחק, ונסיים עם המלצות למשחק צוללות ברשת וגרסה ידנית.
נתחיל עם קצת היסטוריה.
על “צוללות”
גרסת הנייר והעיפרון של המשחק “צוללות” מוכרת כבר מימי מלחמת העולם הראשונה, אך רוב האנשים מכירים את המשחק באמצעות משחק הלוח הפלסטי ששווק לראשונה על ידי חברת מילטון בראדלי בשנת 1967. מאז, המשחק הוליד משחקי מחשב ואפליקציות רבות, וגם גרסת משחק הלוח מיוצרת על ידי הסברו, החברה שרכשה את מילטון בראדלי בשנת 1984.
המשחק פשוט. כל שחקן מסתיר ספינות על גבי לוח פלסטיק המכיל קואורדינטות שטח אנכיות ואופקיות. שני השחקנים, כל אחד בתורו, מנסה לנחש את הקואורדינטות (מספרי שורה ועמודה) בהן השחקן האחר החביא את הספינות שלו.
בסט המשחק שכל שחקן מקבל יש שני לוחות: עליון ותחתון. הלוח התחתון משמש את השחקן כדי “להסתיר” את מיקום ספינותיו שלו, ואילו הלוח העליון משמש לרישום היריות שנורו לעבר היריב ולתיעוד האם הזריקות האלו היו “פגיעה” או “החמצה”.
הצבת הצוללות
כל שחקן מקבל לוח משחק וחמש ספינות באורכים שונים. בכל ספינה יש חורים שבהם מוכנסים יתדות ה-“פגיעה” ומלאי של סמני פגיעה או פספוס (יתדות לבנים ואדומים). חמש הספינות הן:
- נושאת מטוסים, באורך חמש משבצות.
- ספינת קרב, באורך ארבע משבצות.
- ספינת שיוט, באורך שלוש משבצות.
- צוללת, באורך שתי משבצות.
- משחתת, באורך משבצת אחת.
יש למקם את הסטים של שני השחקנים כך שהם יעמדו זה מול זה על שולחן המשחק, כאשר לוחות המטרה שלהם ניצבים גב אל גב – כך שאף אחד מהשחקנים לא יוכל לראות את לוח היריב ואת מיקומי הספינות שלו.
לפני תחילת המשחק, כל יריב מציב בסתר חמש ספינות (או “צוללות”) משלו על פני הלוח שלו (החלק התחתון שלו). כל ספינה חייבת להיות ממוקמת בצורה אופקית או אנכית על פני חללי רשת – לא באלכסון – והספינות אינן יכולות להיתלות מחוץ ללוח. אוניות אינן יכולות לגעת זו בזו, ואינן יכולות לתפוס את אותו שטח.
בנוסף לכך, לא ניתן לשנות את מיקום הספינות לאחר תחילת המשחק.
מהלך המשחק
כל שחקן בתורו מנסה “לירות” (על ידי קריאת קואורדינטות מסויימות, למשל “א’ 1”) במטרה לנסות ולפגוע בספינות האויב של היריב.
בתורכם, אמרו בקול את האות והמספר המזהים שורה ועמודה בלוח היריב שלכם. היריב יבדוק את אותן הקואורדינטות על גבי הלוח שלו ויגיב מילולית “החמצה” אם אין שם ספינה, או “פגיעה” אם ניחשתם נכון, והריבוע שבחרתם מאוייש על ידי ספינה.
עליכם לסמן כל אחת מהניסיונות שלך לירות על האויב בלוח המיועד אצלכם (החלק העליון של הסט), באמצעות יתדות לבנים עבור ההחמצות שלכם ויתדות אדומים עבור הפגיעות. עם התקדמות המשחק היתדות האדומים יעזרו לכם לזהות בהדרגה את גודל האוניות של היריב.
כאשר תורו של היריב לירות לעברכם, בכל פעם שאחת מהספינות שלכם סופגות “פגיעה”, שימו יתד אדום בחור הספינה המתאים. כאשר הספינה מתמלאת כולה ביתדות אדומים, עליכם להודיע ליריב כי הוא הטביע את הספינה שלכם.
המשחק:
אם בא לכם להזמין את המשחק הקלאסי, המחיר הכי טוב שיצא לנו לראות הוא דווקא בחנות של היצרן, הסברו, באמזון. כניסה לעמוד המוצר.
איך משחקים צוללות – סרטון הסבר
למי שמעדיף את ההסבר בפורמט וידאו – הנה סרטון הסבר קצר שמפרט על מהלך המשחק וסביר איך משחקים צוללות (באנגלית):
משחק עם נייר ועיפרון
אפשר גם לשחק את משחק הצוללות בצורה הקלאסית, על ידי ציור הלוחות על גבי נייר ושימוש בשורות אופקיות ואנכיות ליצירת הקואורדינטות. אתם יכולים לעשות זאת בעצמכם – לדוגמה עבור לוח בסיסי של 100 ריבועים, סמנו את השורות האופקיות 1 עד 10 ואת השורות האנכיות א’ עד י’.
כמו במשחק הלוח המסורתי, כל שחקן יזדקק לשני לוחות. אחד יסמל את העמדות של חמשת הספינות (או הצוללות) שלכם וכל פגיעה שהיריב עושה באותן ספינות. הלוח השני יעקוב אחר הפגיעות וההחצמות שלכם לאחר שתירו לעבר היריב. כאשר ירייה פוגעת, סמנו את הריבוע המתאים בסימן X, וכאשר החמצתם שמנו את הריבוע ב-0.
למשחק מורכב יותר, תוכלו לצייר לוח גדול יותר, עם יותר ריבועים. ככל ששהלוח גדול יותר, המשחק הופך לקשה יותר.
טקטיקות לניצחון במשחק צוללות
כשאתם באים ללמוד איך משחקים צוללות, ישנן כמה טקטיקות פשוטות ובסיסיות שעליכם להכיר. הן משפרות את סיכויי הפגיעה והניצחון במשחק באופן משמעותי. הנה הן:
שלילה בחוק – על פי חוק הצבת הצוללות (לא יהיו שתיים צמודות זו לזו) – לאחר “הטבעת” ספינה של היריב אנחנו יודעים בוודאות שכל המשבצות הסובבות אותה ריקות, ולכן נוכל לשלול אותן ולא לירות עליהן.
חישוב גודל צי היריב – מס’ הספינות והגדלים שלהם ידועים מתחילת המשחק. לפיכך, לאחר כל פגיעה בספינת יריב ניתן למנות את הספינות שנשארו ולשלול כמה משבצות (שטרם “הותקפו”) בתור אחד. בתמונה למטה, למשל, לוח מעקב בו “הוטבעו” כל הספינות המשתרעות על פני 2 ו-3 משבצות – זאת אומרת שנשארו רק כאלו המשתרעות על פני 4 ו-5 משבצות, וניתן לשלול כל 3 משבצות (או פחות) הכלואות בשטח המוקף בהחטאות (קרי כאלו שלא ניתן להציב בהן שום ספינה אחרת במאונך ובמאוזן).
חישוב שכזה יכול לחסוף לנו יריות מיותרות.
משחק צוללות ברשת
הנה קישור למשחק צוללות ברשת נחמד.