איך לפסל בדאס: המדריך השלם לעבודה עם דאס

דאס

אחד מחומרי הפיסול הנפוצים בעולם היצירה הוא הדאס. קלות השימוש בו והעובדה שאין צורך בתנור חימום על מנת לייבש אותו הופכים אותו להזדמנות נהדרת לאומנים מתחילים לתרגל את כישוריהם, כשגם אמנים מנוסים יכולים ליהנות ממנו. הוא לא יקר, וניתן ליצור באמצעותו מגוון רחב של יצירות – החל מתכשיטים, קישוטים ופרויקטים שונים של מלאכה. אז רגע לפני שנפשיל שרוולים וניגש לעבודה, ריכזנו פה את כל מה שצריך לדעת על איך לפסל בדאס.

מה זה דאס?

דאס הוא חומר פיסול רך וגמיש המאפשר לפסל מגוון רחב של אלמנטים. הוא מאד נוח לעבודה ועיבוד, וניתן להשתמש במערוך, מספריים או תבניות סיליקון על מנת ליצור ממנו צורות ייחודיות. החומר מגיע בשני צבעים: לבן וחום, אבל לאחר הייבוש ניתן לצבוע אותו בצבעים הרצויים (ועוד על כך בהמשך). וכמו שאמרנו, הוא מתייבש באוויר הפתוח (בדרך ככל תוך 24 עד 72 שעות, תלוי בחומר) – וזה הופך אותו למושלם ליצירה ביתית.

הנה סרטון חמוד עם 10 דברים על דאס:

בחירת סוג הדאס

לפני קניית החומר, מומלץ להחליט מהו סוג הפרויקט אותו נרצה לבצע בעזרת הדאס. ישנם סוגים שונים של חומר, וגם חשוב שנדע מה הכמות הרצויה. הנה כמה שאלות שכדאי לשאול את עצמכם:

  • כמה גדול המוצר הסופי שלי הולך להיות?
  • כמה כבד אני רוצה שהתוצר הסופי שלי יהיה?
  • כמה כסף יש לי להוציא על הפרויקט?
  • האם אני רוצה שהחימר שלי ירגיש “חזק” יותר (מתאים יותר לתכשיטים, חרוזים או אובייקטים קטנים)?

לאחר שנקבע את סוג הדאס שנרצה, יהיה עלינו לצאת ולקנות אותו. ודאו שאתם קונים כמות מספקת עבור הפרויקט שלכם, אך אל תקנו יותר מדי – דאס פתוח הוא קשה לאחסון ויכול בקלות להפוך לקשה מדי לעבודה, וחסר תועלת. ניתן לקנות את החומר בכל חנות מקומית לציוד אומנות, או לרכוש אותו באופן מקוון.

אם אתם לא בטוחים באיזה סוג דאס כדאי לכם להשתמש, או שאתם רוצים ייעוץ עבור הפרויקט שלכם, בחלק מהחנויות יש אנשי צוות שיכולים לעזור. מצד שני, קניית הדאס באופן מקוון בדרך כלל תאפשר קניה במחירים טובים יותר (ויותר אופציות), אך ייתכן שתצטרכו לחכות מספר ימים עד שהמשלוח יגיע.

הנה לדוגמה אחד המוצרים המומלצים באמזון.

איך לפסל בדאס

הנה שלבי העבודה המומלצים עם דאס:

1. פתחו את האריזה

פתחו את חבילת הדאס שלכם. התיחלו לעבוד על משטח חלק, נקי וללא נקבוביות או שקעים. פתחו את שקית החימר האטומה ותלשו ממנה את הכמות בה תרצו להשתמש. אם הפרויקט שלכם גדול יותר ואתם זקוקים למספר שקיות דאס, פתחו רק אחת מהן לעת עתה.

טיפ של מקצוענים – ניתן להשתמש בחוט רגיל או חוט דנטלי כדי “לחתוך” גושי חימר מהגוש הראשי. זה גם נוח למדידה מדויקת של הכמות בה נשתמש.

2. לושו את הדאס

זה הזמן ללוש את החומר עד שהוא נעשה רך. לישה ועיסוי הדאס ירככו אותו ויקלו על העבודה איתו. החום מהידיים שלנו יתפשט אל החומר, ויהפוך אותו לפחות מוצק. זה הכרחי עבור העבודה עם הדאס, כך שאם תכננתם לעבוד עם שקיות חומר מרובות, יש ללוש אותן אחת אחת.

3. פיסול בדאס

אחרי שהחומר רך מספיק, הגיע הזמן לפסל בו. ניתן לייצר מהדאס דמויות תלת ממדיות מורכבות או כאלו שטוחות וקלות להכנה. השתמשו בידיים ובכלים נוספים כמו סכינים, כפות או תבניות כדי ליצור ולעצב את הדאס כרצונכם.

כלי יצירה (או תמיכה של קיסמים או חוטי מתכת) יכולים להיות שימושיים מאוד בכל הנוגע ליצירה של פרויקטים מורכבים יותר, מכיוון שהם מאפשרים דיוק הרבה יותר גדול. בנוסך לכך, אם אתם עושים פרויקט גדול יותר שצריך לעמוד – כמו אגרטל לדוגמה – ודאו שיש לו בסיס גדול ושטוח.

4. קישוט

אתם יכולים ללחוץ על הדאס חרוזים, חלוקי נחל או אפילו פיסות חימר אחרות על מנת לקשט את הפרויקט שלכם. הקפידו להיות זהירים, מכיוון שתצטרכו להשתמש במספיק לחץ מצד אחד, אבל להיזהר ולא לעוות את הצורה של האובייקט מצד שני.

5. אחסון עודפי החומר

אחסנו את הדאס העודף שלכם. מכיוון שהוא מתקלקל בקלות לאחר פתיחתו, באופן אידיאלי רצוי לנסות ולהשתמש בכל החבילה. אם לא הצלחתם, נסו לעטוף היטב את שאריות החומר בנייר שעווה ולאחסן אותו בשקית ניילון. מצד שני, קחו בחשבון שהחומר לא יהיה קל לעבודה לאחר מכן.

שימו לב שניתן לרכך במעט את החומר בחזרה על ידי שימוש במיקרוגל (בזהירות!)

דאס חום
הדאס החום

איך לייבש דאס

מצאו משטח נקי, חלק וללא נקבוביות שבו יצירת הדאס שלכם יכולה להתייבש במשך 24 שעות. הניחו את היצירה ואל תגעו או תזיזו את החומר בזמן שהוא מתייבש. חשוב להיות סבלניים על מנת לוודא שאנחנו לא הורסים את הפרויקט.

אזור קריר ויבש (עם לחות נמוכה) הוא הטוב ביותר. זרימת אוויר קלה היא גם מועילה. פרויקטים עבים יותר (מעל 1 ס”מ) עשויים לקחת עוד יותר זמן לייבוש.

אחרי כ-24 שעות הדאס אמור להיות יבש למגע, אבל זה לא בהכרח אומר שהוא מוכן. אם פרויקט הדאס שלכם עבה, כדאי שתתנו לו זמן ייבוש נוסף. ישנן דרכים אחרות להעריך חזותית אם החומר סיים להתייבש – החומר צפוי להיראות כהה ואטום יותר.

ברגע שתהיו בטוחים שהחומר סיים להתייבש, הסירו אותו בזהירות מאזור הייבוש וקחו אותו בחזרה לאזור העבודה שלכם. אולי תרצו להניח כמה עיתונים ישנים בתור תחתית. היזהרו, למרות שהדאס נראה קשה הוא עשוי להיות שביר למדי – קחו הכל לאט ובזהירות.

מקור לתמונה הזו והראשית: GatheringBeauty

צביעת דאס

זהו, עכשיו שהפרוייקט שלנו יבש לגמרי, נוכל לשדרג אותו עם קצת צבע!

ניתן להשתמש בצבעי טמפרה, אקריל וצבעי מים. אתם יכולים גם להשתמש בדבק (אפילו מאקדח דבק חם עדין) כדי להצמיד חרוזים, פאייטים, בד וקישוטים מהנים אחרים על היצירה שלכם.

לקריאה נוספת: איך צובעים חימר יבש או דאס בכמה שלבים פשוטים

עוד כמה שאלות ותשובות

האם צריך להרטיב את הידיים לפני עבודה עם דאס?

לא במיוחד, למרות שהרטבה של החומר עשויה לרכך אותו ובכך להקל על העבודה איתו.

האם כדאי לשים את הדאס מול מאוורר לייבוש מהיר יותר?

זה תלוי. אם מדובר בפרויקט קטן, זרימת האוויר יכולה לעזור ולייבש את החומר מהר יותר. מנג, אם מדובר בפרוייקט גדול יותר, זרימת האוויר עשויה לגרום לו להיסדר או להישבר, ולכן עדיף לתת לו להתייבש באוויר הפתוח.

האם אפשר לשים מים בכוס שיוצרה מדאס אחרי הייבוש שלה?

כן! יכול להיות שתצטרכו לייבש את הדאס בתנור לפני כן, אבל ברמת העיקרון הדאס יכול להחזיק מים (ואפילו אפשר לשתות מהם).

יש לכם שאלות נוספות? כתבו לנו בתגובות ונעדכן את המדריך!

17 Comments on “איך לפסל בדאס: המדריך השלם לעבודה עם דאס”

  1. תודה על המידע,
    שאלתי, אם אני רוצה לפסל פנים ואני לא רוצה שיהיה כבד מידי, אני יכולה להכניס כדור קלקר, לצפות את כדור הקלקר בדאס וממנו לפסל, הדאס יתפס עליו טוב?

    1. היי ליזט, בגדול זה בהחלט אפשרי – וכל עוד הדאס מקיף את הקלקר במלואו אין בעיה של היתפסות כי הכוח המבני של כדור הדאס (שעוטף את הקלקר) מספיק חזק.

    2. היי אשמח לדעת אחרי שהדאס מתייבש לאחר 24 שעות אני יכולה לצבוע אותו ולצפות אותו בלאקה וזה מוכן לשימוש? נגיד אם זה כוס לשתייה אז כמה זמן צריך לחכות אחרי הצביעה והכל בכדי לישתות בה..? תודס

      1. כן, ניתן לצבוע. זמן ההמתנה תלוי בסוג הלקה והצבע, ממליצים שתקראי את הוראות השימוש והבטיחות על המוצר הספציפי.

    1. היי דניאל, אחרי שהחומר מתקשה זה מאד קשה לעצב אותו, וקצת נוגד את הרעיון – אבל באומנות כמו באומנות, הכל הולך 🙂

  2. ראשית תודה,שאלה נוספת אחרי היבוש האם ניתן להדביק דאס ולתקן הפסל היבש,האם זה נדבק

  3. שלום רב,ברצוני לדעת איזה חומר הכי ממולץ להכנת בובות עומדות,פסלתי בחינר לבן והבובה התפרקה לי,החומר לא היה מספיק חזק,על תשובתכם מודה מראש

    1. היי אורלי, האם ניסית לשים שלד מחוט ברזל לבובה או שהשתמשת רק בחימר?

  4. האם ניתן להדביק אלמנטים נוספים מדאס על הדאס עם דבק חם לאחר שהאלמנט התיבש?

  5. אני יכולה להשתמש בדאס כצלחת למבער שמנים?
    הכוונה היא לשים שם שמן אתרי ולחמם עם נר ממתחת?

  6. האם ניתן לעשות יצירה מדאס על קנבס
    כדי ליצור תמונה בתלת מימד?
    האם הדאס ידבק לקנבס ואיך?

    תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *