איקס עיגול הוא משחק פופולרי ופשוט המיועד לשני שחקנים. מדובר על משחק אסטרטגיה פשוט במיוחד, בו תמיד ניתן להגיע לתוצאת תיקו במידה ושני השחקנים משחקים בצורה האופטימלית. אז איך משחקים איקס עיגול, מהי הדרך שלא להפסיד (ואולי לנצח) ואיך אפשר לשפר את המשחק ולהפוך אותו למורכב יותר – על כל אלו נדבר בפוסט של היום.
באופן מסורתי, נהוג לשחק איקס עיגול על ידי ציור שלו על נייר, אבל ניתן לשחק אותו במחשב או במגוון צורות שונות. משחקים אחרים, כמו ארבע בשורה, מבוססים על הקלאסיקה הזו.
ההיסטוריה של “איקס עיגול”
גרסה מוקדמת של המשחק “איקס עיגול” שוחקה כבר באימפריה הרומית, בסביבות המאה הראשונה לפני הספירה. המשחק נקרא אז “terni lapilli”, מונח שפירושו “שלושה חלוקי נחל בכל פעם”, סימוני הקווים של המשחק (מה שנראה כמו סולמית) נמצאו חרוטים בגיר על חורבות רומיות. עדויות למשחק נמצאו גם בחורבות מצריות עתיקות.
ההתייחסות המודפסת הראשונה ל-“noughts and crosses”, שזה השם הבריטי למשחק, הופיעה כבר בשנת 1864. התייחסות המודפסת הראשונה למשחק בשם “איקס-עיגול” קרתה ב-1884 אך התייחסה למשחק ילדים ששוחק על לוח.
שדרוג המשחק
כאשר משחקים את המשחק על רשת של 3 על 3 ריבועים, כמו שרוב הילדים משחקים, המשחק הוא יחסית פשוט ומהיר. מנגד, ניתן להפוך את המשחק למורכב יותר בצורה משמעותית על ידי הגדלת גודל הלוח ל-4 על 4, 5 על-5, או אפילו עד לרשת של 20 על 20.
איך משחקים איקס עיגול
המטרה של איקס-עיגול היא להיות השחקן הראשון שמצליח לייצר שלוש סימנים זהים ברצף בלוח של 3 על 3 או ארבע ברציפות בלוח של 4 על 4.
כדי להתחיל, שחקן אחד מצייר את הלוח ויוצר רשת של ריבועים, בדרך כלל 3 על 3 או 4 על 4.
במשחק רשת של 3 על 3, השחקן שמצייר את ה-“X” תמיד משחק ראשון. שחקנים ממקמים לסירוגין סימוני “איקס” או “עיגול” על הלוח עד שלכל אחד מהשחקנים יש שלושה סימנים רצופים – אופקית, אנכית או אלכסונית, או עד שכל הריבועים ברשת מתמלאים. אם שחקן מסוגל לצייר שלושה איקסים או שלושה עיגולים ברציפות, אז הוא מנצח. אם כל הריבועים מלאים ואף אחד מהשחקנים לא הצליח לצייר שורה שלמה של איקסים או עיגולים, אז המשחק מסתיים בתיקו.
אחת האסטרטגיות הטובות ביותר על מנת לנצח את המשחק כרוכה ביצירת “מזלג”, אשר שמה את הסימן שלך על הלוח בצורה כזו שיוצרת לך הזדמנות לנצח בשתי דרכים בתור הבא. היריב שלך יכול לחסום רק אחת מהן, ובכך אתה יכול לנצח את המשחק.
המשחק זהה אם הוא משוחק על לוח של 4 על 4. שחקן “X” מצייר את הסימן שלו ראשון. לאחר מכן השחקנים מסמנים איקסים ועיגולים לסירוגין על הלוח עד להשלמת שורה אופקית, אנכית או אלכסונית, או שכל 16 המשבצות מתמלאות. אם כל 16 המשבצות מלאות ולאף אחד מהשחקנים אין ארבע ברציפות, המשחק מסתיים בתיקו.
גרסאות נוספות
ניתן לשחק את המשחק גם עם לוח של 5 על 5 כאשר כל שחקן מנסה להשיג חמישה סימנים רצופים.
ניתן לשחק במשחק גם בלוחות גדולים יותר, כמו 10 על 10 או אפילו 20 על 20. עבור כל לוח של 6 על 6 או יותר, אולי עדיף להגדיר את המטרה של המשחק בתור הגעה לחמישה סימנים רצופים. זה הופך את המשחק הבסיסי של איקס עיגול למשחק הרבה יותר מורכב.
אסטרטגיה מנצחת
כמו שציינו בתחילת הפוסט, במידה ושני השחקנים משחקים “משחק מושלם”, משחק איקס עיגול תמיד יסתיים בתיקו. האלגוריתם הבא הוא תוכנית משחק בעלת שנים עשר שלבים עבור לוח של 3 על 3.
בכל שלב ישנה בדיקה. אם תוצאת הבדיקה היא חיובית, יש לבצע את ההוראות בשלב. אם תוצאת הבדיקה היא שלילית, יש לעבור לשלב הבא.
אם התשובה שלילית בשלב האחרון, המשחק הסתיים. אם שני השחקנים יפעלו על פי התוכנית, המשחק יסתיים בתיקו.
- אם לכל היותר משבצת אחת מסומנת על הלוח וגם המשבצת האמצעית פנויה – יש לסמן את המשבצת האמצעית.
- אם בשורה או באלכסון מסומנות שתי משבצות שלי – יש לסמן את המשבצת השלישית.
- אם בשורה או באלכסון מסומנות שתי משבצות של היריב – יש לסמן את המשבצת השלישית.
- אם יש משבצת הנמצאת על טור/שורה/אלכסון של שתי משבצות אחרות שלי, ואותו הטור/שורה/אלכסונים לא כוללים משבצת יריב – יש לסמנה.
- אם שלוש משבצות מסומנות, המשבצת המרכזית שלי ושתי משבצות מנוגדות מסומנות– יש לסמן משבצת קצה.
- אם שלוש משבצות מסומנות והמשבצת המרכזית שלי – יש לסמן פינה הנמצאת באותו טור/שורה עם שתי המשבצות של היריב ביחד.
- אם יש פינה פנויה ומשני צדדיה שתי שורות ריקות – יש לסמן את הפינה.
- אם המשבצת האמצעית פנויה – יש לסמן אותה.
- אם יש שלוש משבצות פנויות בשורה או באלכסון – יש לסמן את הפינה.
- אם יש שתי משבצות מנוגדות והמשבצת האמצעית שלי – יש לסמן אחת משתיים.
- אם יש משבצת פינתית פנויה – יש לסמן אותה.
- אם יש משבצת פנויה – יש לסמן אותה.