איך משחקים יניב – משחק קלפים ישראלי נפוץ בקרב מטיילים

יניב

אם יצא לכם לעשות כבר את הטיול הגדול בדרום אמריקה או המזרח, סביר להניח שיצא לכם לשחק את המשחק “יניב”. אבל אם אתם לקראת הטיול (או במהלכו) ורוצים להבין מה הסיפור – הפוסט הבא הוא בשבילכם. היום נסביר את מקורות המשחק, איך משחקים יניב ואפילו ניתן כמה טיפים שיעזרו לכם לנצח.

יניב – על המשחק

יניב (במלעיל) הוא אחד ממשחקי הקלפים הישראליים הפופולריים ביותר בארץ ובחו”ל. השמועות מספרות שהוא הומצא על ידי שני חיילים (אחד מהם נקרא יניב, השני אסף) שישבו בכלא הצבאי והשתעממו.

את המשחק משחקים עם חבילת קלפים מלאה (המכילה 54 קלפים, כולל 2 קלפי ג’וקר). המשחק מורכב ממספר סבבים, כאשר ניקוד המשתתפים נרשם בסיום כל סיבוב. הוא דורש מינימום של שני שחקנים, אך לרוב משחקים אותו בקבוצה של ארבעה. ברמת העיקרון, אין מניעה מלשחק עם יותר אנשים, אך כל כמות מעל 4 תדרוש חבילת קלפים נוספת (ותאט את קצב המשחק), כאשר המקסימום הוא 8 שחקנים.

איך משחקים יניב
אפילו הבאבא משחק

איך משחקים יניב

המשחק מבוסס על מספר משחקונים. המטרה היא לצבור את מספר הנקודות הנמוך ביותר בכל משחקון, ובסופו של דבר גם באופן מצטבר עד לסיום המשחק.

שווי הקלפים:

  • ג’וקר – אפס נקודות.
  • אס – נקודה אחת.
  • קלפי מספרים – כל אחד בהתאם למספר שעליו.
  • מלוכה (נסיף, מלכה ומלך) – 10 נקודות.

מהלך המשחק

המשחק מתחיל כאשר כל שחקן מקבל חמישה קלפים (בגרסאות מסוימות 6 או 7 קלפים), ושאר הקלפים נשארים בתור “קופה”. שולפים את הקלף הראשון מהערימה והופכים אותו גלוי לעיני כולם בתור הקלף הפותח. הסבב מתקדם בין כל השחקנים בכיוון השעון.

כל שחקן בתורו צריך להפטר מכמה שיותר קלפים (בכדי שיהיו לו כמה שפחות נקודות) – הוא זורק אותם עם הפנים כלפי מעלה במרכז. השחקן מחוייב לזרוק לפחות קלף אחד ובמקביל לקחת קלף אחד חדש מהקופה, או את הקלף האחרון ההפוך (האחרון שנזרק).

ניתן לזרוק קלפים בדרכים הבאות –

  • אם יש לשחקן סדרה עולה של לפחות 3 קלפים באותו הצבע והצורה: לדוגמה: 8, 7, 6. במקרה כזה הוא יכול להשליך את כל הסדרה יחד (כך שנפטר משלושה קלפים במקום אחד). השחקן הבא בתור יעשה את תורו ואז יוכל להרים את הקלף הקיצוני העליון מהחבילה הפתוחה הזו (או לקחת קלף מהקופה) – אבל לא לקחת את הקלף האמצעי, בדוגמה שלנו את ה-8.
  • אם יש לשחקן זוג או יותר מאותו קלף, לדוגמה: 9,9 ; 5,5,5 ; 7,7,7,7. במקרה כזה הוא יכול להשליך את הזוג, השלשה או הרביעייה.
  • אם לשחקן אין רצף או זוג, שלשה וכד’ – הוא יכול לזרוק רק קלף אחד, לבחירתו.

בחלק מגרסאות המשחק קיימת דרך שלישית להקטין את מספר הקלפים כאשר אם שחקן הניח קלף לדוגמה: 7 וקיבל מהקופה 7 נוסף, הוא יכול לשים אותו בלי לקחת קלף נוסף אם השחקן אחריו טרם שיחק.

נצחון בסיבוב

כך מתקדמים במשחק, זורקים ולוקחים קלפים עד אשר אחד השחקנים הצליח להגיע למצב בו הוא מחזיק קלפים בשווי של פחות מ-7 נקודות. ברגע הזה השחקן יכריז “יניב”.

כאשר מוכרז “יניב”, כל השחקנים חושפים את ידיהם, והשחקן שמחזיק בידו את הניקוד הנמוך ביותר הוא המנצח. אם סכום קלפיו של השחקן שהכריז “יניב” הוא אכן הנמוך ביותר, אז אותו שחקן מנצח בסיבוב. בנקודה זו הוא צובר אפס נקודות, וכל אחד מהשחקנים האחרים יצבור נקודות בהתאם לשווי הקלפים שהם מחזיקים בידיהם ברגע הכרזת ה-“יניב”.

מצד שני, אם יש שחקן אחר שסכום קלפיו קטן מסכום קלפיו של מכריז ה-“יניב”, הוא בעצם מכריז “אסף” – אירוע מספק בו מכריז ה-“יניב” מפסיד בסיבוב, ודווקא השחקן עם הסכום הקטן יותר הוא המנצח. במצב כזה מכריז ה-“יניב” המפסיד יקבל את הנקודות בהתאם ליד אותה הוא מחזיק, בתוספת קנס של 30 נקודות. כאשר למספר שחקנים ניקוד זהה, כולם מנצחים בסיבוב מלבד מכריז ה-“יניב” שנקנס.

ניקוד

כאמור השחקן שניצח באותו הסיבוב (מכריז ה-“יניב” או ה-“אסף”), אינו מקבל נקודות. שאר השחקנים מקבלים ניקוד כערך היד שהם החזיקו בזמן ההכרזה. אם הוכרז “אסף”, אז מכריז ה-“יניב” (שלא צלח) נקנס ב-30 נקודות בנוסף ליד אותה החזיק.

כך צוברים את הניקוד בכל סיבוב.

פה יש עוד טויסט בעלילה: אם שחקן מצליח לצבור ניקוד עגול בכפולה של 50 נקודות (לא כולל 50 עצמו) – קרי 100, 150, 200 וכדומה, הוא מקבל ניכוי של 50 נקודות.

זה יוצר פתח למהלך טקטי בו שחקן מתכנן להיתפס עם יד גבוהה יחסית בזמן הכרזת “יניב” של שחקן אחר, על מנת לנסות להגיע לאותה כפולה עגולה. המתקדמים אפילו מנסים להכריז “יניב” בכוונה על מנת לקבל הכרזת “אסף” נגדית, על מנת להגיע לאותה כפולה של 50, מהלך הנקרא בחוגים רבים ״ויקטור״.

ניצחון סופי במשחק

ברמת העיקרון, את היניב אפשר לשחק לנצח – ויש מטיילים בהודו שבהחלט ניסו.

יחד עם זאת, ניתן לקבוע מראש נקודות סיום למשחק. למשל:

  • קובעים ערך נקודות מקסימלי, שכאשר אחד השחקנים מגיע אליו המשחק נגמר.
  • קובעים ערך סף מסוים שכאשר שחקן מגיע אליו הוא (ורק הוא) יוצא מהמשחק. כך ממשיכים לשחק עד שנשארים שני שחקנים בקרב סופי.
  • קובעים משחק המסתיים בשעה מסוימת ומי שהגיע עם מספר הנקודות הנמוך ביותר לסופו הוא המנצח.
  • קובעים מראש את מספר הסיבובים.

סרטון הסבר: איך משחקים יניב

ואם כל מה שכתבנו לא היה מספיק ברור, ניתן לסרטון הבא של “כאן” להסביר:

וזהו. די פשוט – וכנראה זהו סוד קסמו של המשחק.

יש שאלות? רשמו לנו בתגובות ונשמח לעזור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *