איך לתקן שרשרת של אופניים ולהחזיר אותה למקום

איך לתקן שרשרת של אופניים

שרשרת אופניים היא אוסף של חוליות עם סיכות, זיזים וגלילים המחברים את גלגלי השיניים הקדמיים והאחוריים של האופניים, ומאפשרים לנו לדווש. שרשראות מחליקות מהמקום מכמה סיבות שונות, כגון התאמות לא טובות או תאונות, אך קל לתקן אותן. הידיים שלכם עשויות להיות קצת שמנוניות, אבל אתם תחזרו לדווש שוב תוך זמן קצר. המשיכו לקרוא כדי ללמוד איך לתקן שרשרת של אופניים, בקלות ומהירות.

איך לתקן שרשרת של אופניים
איך לתקן שרשרת של אופניים – המשיכו לקרוא

איך לתקן שרשרת של אופניים

1. בדיקת השרשרת

ראשית נבדוק את השרשרת עצמה. אם יש בה חלקים מכופפים או שבורים, תקנו או החליפו אותם לפני שתחברו מחדש את השרשרת למקומה. הקפידו לבחון לא רק את השרשרת עצמה אלא את גלגלי השיניים והקסטה. זה דבר שחשוב במיוחד לעשות לאחר התרסקות כדי לוודא שאין נזק.

לאחר תיקון שרשרת האופניים, מומלץ לבדוק את גלגלי השיניים והברגים השונים כדי לראות אם הם מכוונים כראוי או לבדוק אם הם זקוקים להחלפה.

2. הפכו את האופניים או תלו אותם ממעמד אופניים

זה יקל על תיקון השרשרת וימנע מהאופניים להתגלגל קדימה בזמן שאתם עובדים. הפכו את האופניים כך שינוחו על המושב והכידון, והניחו אותם בעדינות כדי למנוע שריטות או שפשופים.

תלייה של האופניים על מעמד אופניים (שמחזיק את האופניים עם צד ימין שלהם למעלה באוויר) זה מצוין לתחזוקה שוטפת. עם זאת, מכיוון שרוב השרשראות נופלות בשטח או הכביש (בזמן רכיבה), סביר להניח שלא תהיה לכם גישה לאחד. במקום זאת, אתם יכולים לתלות את ראש המושב על מוט אופקי גדול. השאירו את האופניים במרחק של כמטר מעל הקרקע, או לפחות גבוה מספיק כדי שהגלגל האחורי לא ייגע בקרקע.

3. שימו לב באיזה הילוך האופניים נמצאים

ה-“מעבירים” הם אותם חלקים קטנים שנמצאים על ההילוכים הקדמיים והאחוריים של האופניים שמעבירים פיזית את השרשרת מהילוך להילוך. שימו לב היכן הם נמצאים כרגע על ידי הסתכלות מטה על המעביר – הוא יהיה מיושר עם גלגל השיניים של מערכת ההנעה. אתם רוצים להחזיר את השרשרת לגלגל השיניים הזה.

  • המעביר הקדמי, ממש ליד הדוושות, נראה כמו תושבת מתכת קטנה שמרחפת מעל ההילוך שהשרשרת צריכה להיות עליו.
  • המעביר האחורי, שנמצא על יד הגלגל האחורי, נראה כמו זרוע מכנית קטנה. זרוע זו מחליקה קדימה ואחורה מתחת לקסטה (אוסף גלגלי שיניים) כדי להזיז את השרשרת. זה יהיה מתחת להילוך הנכון.
  • אופניים רבים יציינו את מספר ההילוכים שיש בהם על הכידון, אבל אתם צריכים לדעת איך לקרוא אותם כדי להבין את זה:
    • יד שמאל שולטת על ההילוכים הקדמיים: 1 הוא ההילוך הקרוב ביותר לאופניים, או ההילוך הנמוך ביותר.
    • יד ימין שולטת על ההילוכים האחוריים: 1 הוא ההילוך הקרוב ביותר לאופניים שלך, שהוא ההילוך הגבוה ביותר.

4. דחפו את המעביר כדי לשחרר את השרשרת

דחפו את זרוע המעביר האחורי לכיוון הכידון כדי לשחרר קצת מתח מהשרשרת. זוהי זרוע המתכת הקטנה הנמצאת ליד גלגל השיניים בתחתית המעביר. בדרך כלל יש ריבוע מתכת קטן ליד גלגל השיניים שמאפשר לדחוף את המעביר מבלי להתלכלך עם יותר מדי שמן. החלק אמור להתקפל בעדינות לכיוון החלק הקדמי של האופניים כך שהשרשרת תהיה תלויה עליו ברפיון רב.

5. החזירו את השרשרת לגלגל השיניים

השתמשו ביד השנייה שלכם על מנת להחליק את השרשרת למקומה על ההילוך הנכון (גלגל השיניים). הרימו את השרשרת בעזרת 2-3 אצבעות ומתחו אותה על גלגל השיניים (ההילוך) האחורי העליון המתאים. הביאו את הקצה השני של השרשרת לתחתית גלגל השיניים הקדמי והחזיקו אותו שם. השרשרת אמורה להיות מספיק רפויה כדי להרשות לנו מספיק מרווח כך שנצליח להחזיר אותה לכ-10-15 שיניים על גלגל השיניים. שחררו לאט את המעביר ברגע שהצלחת לתפוס כמה שיניים במקום הנכון.

ניתן גם להשתמש בעיפרון, בעט או מקל קטן כדי להנחות את השרשרת למקומה על גלגלי השיניים אם אינכם רוצה להשתמש באצבעות.

6. דוושו עם הפדלים לאחור

דוושו עם האופניים לאחור לאט בעזרת היד עד השלמת סיבוב שלם אחד של גלגל השיניים. בזמן שאתם מדוושים, תבחינו שהשיניים שחיברתם ידנית יובילו את שאר השרשרת בחזרה למקומה. לאחר הסיבוב הראשון, פדלו קדימה למשך 2-3 סיבובים נוספים כדי לוודא שהשרשרת במקומה בצורה בטוחה.

ודאו שאתם מדוושים בכיוון הנכון – הגלגל האחורי יזוז בזמן שאתם מדוושים קדימה, אך לא אחורה.

מעביר אחורי שרשרת אופניים
המעביר האחורי והשרשרת שעוברת בו

מניעת בעיות נפוצות בשרשרת

הנה עוד כמה טיפים שיעזרו לכם לטפל ולהימנע ממקרים של נפילת שרשרת.

1. למדו איך להעביר הילוכים נכון

חשוב להעביר הילוכים נכון על מנת לשמור על השרשרת שלכם במקומה בעליות. העברה לא נכונה של הילוך מעמיסה על מערכת ההינע שלכם, ויש גבול כמה השרשרת יכולה להימתח לפני שהיא מחליקה ממקומה או אפילו עלולה להישבר. העברת הילוכים מזיזה את השרשרת, ואם אתה בדיוק מדווש במעלה גבעה זה יכול לגרום לה לפספס את השיניים של גלגל ההילוך הבא. כמה טיפים למעבר בטוח בין הילוכים כוללים:

  • העבירו הילוך לפני שאתם מגיעים לעלייה. אל תחכו עד למצב בו אתם בקושי יכולים לדווש כדי להעביר הילוך. ככלל אצבע, כפות הרגליים שלכם צריכות לנוע תמיד באותה מהירות – ואתם צריכים להעביר הילוכים כדי לאפשר זאת.
  • השתמשו ב-“לחיצה רכה” כאשר אתם מעבירים הילוכים. ממש תוך כדי המעבר, התרוממו על הרגליים כאילו אתם “מרפים מהגז”. אתם לא רוצים להפסיק לדווש, אלא רק להפעיל פחות משקל על הדוושות. חכו להחלפת ההילוך ואז חזרו לדווש כרגיל.

2. אם השרשרת תמיד נופלת לאותו הכיוון, כוונו את הברגים

כוונו את הברגים במנגנון במידה והשרשרת נופלת תמיד באותו הכיוון. זה נפוץ אם, כאשר עוברים לאחד מה-“הילוכים הקיצוניים” (בצד הרחוק של כל קבוצת ההילוכים), השרשרת ממשיכה ומחליקה החוצה. ברגים מגבילים אומרים למעביר להפסיק לנוע בכיוון אחד, ואם המגבלה רחבה מדי, השרשרת תמשיך לנוע כאשר אתם מעבירים הילוך, למרות שאין הילוך שיתפוס אותה. גם למעביר הקדמי וגם האחורי יש ברגי גבול זעירים המסומנים “H” ו-“L” עבור מגבלות “גבוהות” ו”נמוכות”.

  • סובבו את הברגים עם ה-“H” בכיוון השעון כדי למנוע מהשרשרת לנוע יותר מדי ימינה, הרחק מהאופניים.
  • סובבו את הברגים עם ה-“L” בכיוון השעון כדי למנוע מהשרשרת לנוע יותר מדי שמאלה ולתוך הגלגל האחורי, או כדי למנוע ממנה ליפול בין המושב וטבעת השרשרת מלפנים.
  • אם אתם בהילוך הגבוה ביותר, תראו את המעביר זז בזמן שאתם מכוונים את הברגים. ודאו שהוא מתיישר באמצע.
כיוון הברגים
כיוון הברגים

3. החליפו שרשרות בלויות

במידה והשרשראות בלויות או שיש בהן חוליות שבורות או מכופפות, רצוי להחליף אותן מבעוד מועד. עם הזמן, גם השרשראות וגם הקסטות יישחקו עקב חיכוך, מה שאומר ששיני ההילוכים לא יכולות להינעל במקומן בחוזקה על השרשרת. כדי לבדוק את השרשרת, השתמשו בסרגל כדי למדוד מרחק של 30 ס”מ בין 24 פינים של השרשרת. הסיכות הן העיגולים הקטנים באמצע החוליות כאשר מסתכלים על השרשרת מהצד. אם הסיכה ה-12 נמצאת במרחק של יותר 16 ס”מ מהסימן של ה-30 ס”מ – אתם צריכים שרשרת חדשה.

  • עדיף להחליף שרשרת עם חוליות מכופפות או שבורות מאשר לנסות להחליף חוליות בודדות. החלפת חוליה בודדת בשרשרת פירושה שלחוליות לא תהיה אותה כמות של בלאי, מה שעלול להיות מסוכן. אם אתם בהחלט חייבים להחליף חוליה, ודאו שהחלק החדש הוא מאותו מותג כמו השרשרת המקורית, ומיועד לאופניים עם אותו מספר הילוכים.
  • אם השרשרת שלכם מכוסה בחלודה או שהחוליות מתקשות לזוז, עדיף לרכוש שרשרת חדשה.
  • שרשראות בדרך כלל נשחקות מהר יותר מקסטות והרבה יותר זולות להחלפה.

4. החליפו קסטה

קשה יותר לאבחן בעיות בקסטה מאשר בשרשראות, אבל אם אתם מרגישים שאתם צריכים אחת חדשה, סביר להניח שזה המצב. אם השרשרת שלכם מדלגת כל הזמן מעל הילוכים, מחליקה או נופלת בזמן שאתם מדוושים – סביר להניח שאתם צריכים קסטה חדשה. אם יש ספק, מומלץ לקחת את האופניים לחנות.

לאחר ניקוי הקסטה, הסתכלו על גלגלי השיניים. האם אחד מהם נראה שחוק יותר מאשר האחרים? אם יש פער בבלאי בין גלגלי השיניים, סביר להניח שהגיע הזמן להחליף.

איך לתקן שרשרת של אופניים
ככה נראית השרשרת. ניתן לראות את החוליות השונות

לקריאה נוספת

ועכשיו, אחרי שלמדנו איך לתקן שרשרת של אופניים, למה לעצור? המשיכו ללמוד על האופניים שלכם בעזרת כמה נושאים שחשוב להכיר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *