איך משחקים ליגרטו (מדריך)

ליגרטו

ליגרטו (Ligretto) הוא משחק קלפים סוער, מרתק ומבדר, ועם זאת קליל, קצר ופשוט ללמידה. במהלך המשחק, כל השחקנים, בו זמנית, מנסים להיפטר מכמה שיותר קלפים בצבע זהה על פי הסדר, בעזרת מהירות, מיומנות והתמקדות בפרטים. זה ממש פשוט: כדי ללמוד איך משחקים ליגרטו, המשיכו לקרוא.

המשחק מיועד ל-2 עד 4 משתתפים, אך אם מערבבים שתי חבילות משחק ניתן לשחק בו בקבוצה של עד 8 שחקנים, ואם מערבבים את כל 3 הקופסאות הצבעוניות, ניתן לשחק בו בקבוצה של עד 12 שחקנים!

איך משחקים ליגרטו – מדריך

מטרת המשחק

מטרת המשחק היא להיפטר מהקלפים בערימה שלך לפני היריבים שלך על ידי הנחת קלפים מאותו צבע בסדר מספרי על הערימות במרכז השולחן.

סידור המשחק

ממיינים את הקלפים ל-4 חפיסות של 40 קלפים, בהתאם לסימון בגב הקלפים (כדורים, פירמידות, קוביות ויהלומים).

מחלקים לכל שחקן חפיסה של 40 קלפים. כל שחקן צריך לשים לב לתבנית ולצבע בחלק האחורי של החפיסה שלו – זה יישאר הצבע שלו במשך כל המשחק. כל אחד מהשחקנים צריך לערבב את החפיסה שלו.

לאחר מכן שחקנים מחלקים את החפיסה שלהם באופן הבא:

  • ערימת ליגרטו – השחקן מניח 10 קלפים עם הפנים כלפי מטה בערימה ואז הופכים את הערימה כדי לחשוף את המספרים.
  • שורה – השחקנים מניחים עוד שלושה קלפים בשורה מימין לערימת הליגרטו, כשהם פונים עם המספרים כלפי מעלה. אם יש רק שני שחקנים, השחקנים מניחים חמישה קלפים בשורה. עם שלושה שחקנים, שחקנים מניחים ארבעה קלפים בשורה.
  • יד – כל שחקן שומר את שאר הקלפים שנשארו אצלו ביד, כשהתבנית פונה כלפי מעלה.

מהלך המשחק

דבר העיקרי שחשוב להבין לפני שלומדים איך משחקים ליגרטו הוא שמדובר על משחק סימולטני. במילים אחרות, אין תורות לכל אחד מהשחקנים – כולם משחקים בו זמנים וכל אחד יכול להניח קלפים על השולחן הכי מהר שהוא יכול.

שחקן אחד צועק “ליגרטו!” כדי להתחיל את הסיבוב. לאחר מכן השחקנים מתחילים להניח קלפים מהשורה שלהם או מהיד שלהם, ויוצרים ערימות באמצע השולחן.

כל ערימה חייבת להתחיל עם קלף עם הספרה 1 ולהמשיך בסדר מספרי עולה עד לערימה בה יש 10 קלפים מאותו הצבע. משחק הקלפים פועל לפי הכללים הפשוטים הבאים:

  1. יש להתחיל ערימה חדשה עם קלף עם הספרה 1. יש לקחת את הקלף משורה של שחקן או מהיד שלו.
  2. ברגע שיש ערימות קלפים שהותחלו על השולחן, השחקנים רשאים לשחק כל קלף חוקי, במידה והוא הקלף הבא הגבוה ביותר בסדר מספרי ובצבע זהה לשאר הקלפים באותה הערימה.
  3. אם לשחקן אין קלפים עם הספרה 1 בשורה שלו או שאין לו קלפים חוקיים שהוא יכול לשחק, עליו לקחת שלושה קלפים מהחלק העליון של היד שלו ולהפוך את הקלפים הללו הפוכים על השולחן, ולחשוף רק את הקלף העליון כשהוא פונה עם הפנים כלפי מעלה.
  4. אם הקלף שנחשף מהיד אינו ניתן למשחק (קרי לא מתאים לאף אחת מהערימות), על השחקן להמשיך ולשלוף שלושה קלפים, לחשוף רק את הקלף העליון, וכך להמשיך עד שניתן לשחק קלף חוקי.
  5. בכל פעם ששחקן משחק קלף מהשורה שלו, החלל הזה מתמלא מיד על ידי הנחת הקלף העליון מערימת הליגרטו של אותו שחקן לתוך השורה, תוך החלפת הקלף ששיחק זה עתה.
  6. לאחר השלמת ערימת קלפים, עם 10 קלפים בסדר עולה מ-1 ל-10, לא ניתן לשים קלפים נוספים באותה הערימה.
  7. כל שחקן רשאי לשים את הקלפים שלו בכל ערימה, ללא קשר מי התחיל אותה, כל עוד הקלף הוא משחק חוקי.
  8. אם שחקן שיחק את כל הקלפים מהיד שלו, עליו להפוך את החפיסה ולהתחיל לחלק שוב מלמעלה.
  9. אם בכל עת, לא ניתן לשחק קלפים מהיד, שורה או ערימת ליגרטו של אף שחקן, המשחק מושהה. כל השחקנים יכולים לערבב במהירות את היד שלהם, לצעוק, “ליגרטו!” ולהתחיל מחדש את הסיבוב.
איך משחקים ליגרטו
ככה שולחן המשחק יראה בזמן משחק ליגרטו (מקור התמונה)

סוף סיבוב

ברגע שלשחקן לא נשארו עוד קלפים בערימת הליגרטו שלו, הוא צועק, “ליגרטו סטופ!”

בנקודה זה לא ניתן להניח עוד קלפים על הערימות, והסיבוב מסתיים.

ניקוד

ברגע שסיבוב מסתיים, השורות והידיים של השחקנים מונחות בצד, אבל יש להשאיר את ערימות הליגרטו שלהם במקומן. כל הקלפים בערימות שבאמצע השולחן ממוינים לחפיסות שלהם, לפי הדפוסים בגב הקלפים.

כעת, כל שחקן מקבל נקודה אחת עבור כל קלף ששיחק לאמצע השולחן, ללא קשר למספר בכל אחד מהקלפים הללו.

לאחר מכן, עבור כל קלף שנותר בערימת ה-“ליגרטו” שלהם, על השחקנים להחסיר 2 נקודות מהסכום הזה. הקלפים בשורה וביד אינם כלולים בניקוד.

כל התוצאות של השחקנים מסוכמות עבור אותו סיבוב. שחקנים אוספים ומערבבים את חפיסות 40 הקלפים שלהם, ומחלקים את ערימת הליגרטו והשורה כמפורט לעיל. ואז מתחיל סיבוב חדש.

ניצחון במשחק

השחקן הראשון שמגיע ל-99 נקודות הוא המנצח.

אם יותר משחקן אחד מגיע ל-99 נקודות באותו סיבוב, השחקן עם הניקוד הכולל הגבוה ביותר מנצח.

חפיסות ליגרטו

משחק “ליגרטו” מגיע באריזות אדומות, ירוקות וכחולות. לכל חבילה, המכילה קלפים לארבעה שחקנים, יש קבוצה שונה של סימונים על גב הקלפים. קניית כל שלוש החבילות מאפשרת לעד 12 שחקנים לשחק בכל פעם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *