רישיון לסירת מנוע (משיט 12): כל מה שאתם צריכים לדעת

סירת מנוע

הרבה אנשים חולמים על קצת ריגוש בים הפתוח. מה יותר טוב מאשר לקחת סירת מנוע קטנה לסיבוב מהיר עם הרוח בשיער, גלים מאחור ואפס דאגות? אבל יש דבר אחד שעומד בדרך למטרה הנכספת – רישיון לסירת מנוע.

אז נכון, בהתחלה זה נשמע קצת מוזר – מי בכלל ידע שצריך רישיון כדי להשיט סירת מנוע קטנה? זה לא קל – במיוחד למתחילים – להבין מי נגד מי בכל מה שקשור לעולם הזה. בפוסט של היום ננסה להסביר איך עושים רישיון לסירת מנוע, מי יכול לעשות את זה ומה התהליך כולל.

אז אם יש לכם שאלות – המשיכו לקרוא.

מי יכול להוציא רישיון לסירת מנוע?

כל מי שמלאו לו 17 שנים יכול להוציא רישיון לסירת מנוע, או בשמו הרשמי “רישיון משיט 12 – משיט סירת מנוע עוצמה א’ לשיט חופי”.

מעבר למגבלת הגיל אין כמעט הגבלות נוספות, אך בדומה לרישיון רכב יש לעבור מבחן תיאוריה ומבחן מעשי על מנת לקבל את הרישיון. בנוסף, להנפקת אישור רפואי על בריאות וראיה תקינה (אבל אין בעיה למי שמרכיב משקפיים, בדיוק כמו ברישיון רכב).

לפי הנחיות משרד התחבורה, המגבלות הן:

  • גיל מינימלי לקבלת הרישיון הוא 17 שנים.
  • הצגת אישור רפואי לבריאות תקינה וראייה תקינה, אולם לא נדרשת אבחנה בצבעים.
  • מעבר בהצלחה מבחן עיוני ימאות ב ומבחן מעשי בהשטת סירת מנוע בעוצמה שאינה עולה על 110 KW.

חשוב לציין כי הסמכת משיט 12 בלבד אינה מתירה אינה מתירה השטת אופנוע ים. כדי להשיט אופנוע ים, על האדם להוציא רישיון משיט 11 בנוסף להסמכתו כמשיט 12. מגבלת הגיל להוצאת רישיון על אופנוע ים היא 16, ולכן לרוב בתי הספר מציעים תוכניות שמגישות את התלמידים לשני המבחנים במקביל (רישיון לאופנוע ים + סירת מנוע).

מבחן תיאוריה (ימאות ב) – לא להיבהל

את מבחן התיאוריה ניתן לחלק לשתי רמות ידע נדרשות: רמת ההכרה, שאלו נושאים שהנבחן צריך להכיר בגדול אבל לא להיות בקיא בפרטים, ורמת בקיאות, שבה הנבחן צריך להוכיח ידע עמוק בחומר הנדרש, ועשוי לכלול שאלות הדורשות חישובים.

הנושאים הנדרשים ברמת בקיאות:

  • תקנות למניעת התנגשויות בים משנת 1972.
  • ציוד חובה בסירה.
  • מיצוף כניסה לנמל, מקשרי דלק וכימיקלים, אזהרות, מעגני דלק.
  • תדלוק הנעה ומנוע – בטיחות בתדלוק, הכנות להנעה, טיפול בשמנים ודלקים מנקודת ראות בטיחותית ואיכות סביבה, סוגי הנעה והנעה חלופית, אבטחת מדחף מהשתחררות, שמירה על מערכת ההצתה, ניקוז מים מהקרבורטור, בדיקת מצוף, הדממת חירום.
  • החפה – השפעת המישברים, שיקולים לבחירת מקום החפה, שימוש בעוגן ובמשוטים.
  • גרירה והגררות, תקנות לגרירת אביזרי הגררות בסירה פרטית.
  • הפלגה – עקרונות הפלגה ביום ובלילה, חובת תצפית התמצאות ואומדן מרחקים.
  • עוגנים ועגינה – סוגי עוגנים לסירות, אורך וקוטר חבל נדרש, משקל העוגן כפונקציה של אורך ומשקל הסירה
  • עזרה ראשונה.
  • הכרת דגלי קוד.
  • חובת הצלת חיי אדם בים.
  • כיבוי אש.

הנושאים הנדרשים ברמת הכרה:

  • הכרת חופי המדינה – מרינות ומעגנות לאורך החופים, מגדלורים עיקריים ואפיונם בחופי הים התיכון ובאילת, אזורי מטווחים ואזורים סגורים לשיט, היכן קיים המידע לגבי אזורים כאלה, כניסות ויציאות ממעגנים לאורך החוף, מקומות עגינה ומילוט.
  • המפה הימית – הגדרת מקום בכיוון ומרחק ובקווי רוחב ואורך, המידות הימיות למהירות, גובה ומרחק, סימנים עיקריים במפה.
  • המצפן הימי ושגיאותיו.
  • ניווט בסיסי – חישובי דרך, זמן ומהירות והמיקום על פי DR, ועל פי כיוונים לחוף.
  • מטאורולוגיה – מזג האוויר בחופי ישראל על פי עונות השנה, סימני סערה, סוגי עננים עיקריים, אזהרות מסערה, מהיכן ניתן לקבל תחזיות בחופי ישראל.
  • מכונאות – הכרת מנועי דיזל, בנזין ומנוע חיצון, ניקוזי מים ואוויר במנועים השונים, בדיקות מערכת הקירור.
  • מערכת ההיגוי – השוני בין היגוי עם מנוע חיצון ומנוע פנימי.

מאגר שאלות לדוגמא מכל הנושאים הללו ניתן למצוא באתר משרד התחבורה.

כאמור כתבנו בכותרת “לא להיבהל”, ובאמת שאין סיבה. למרות שרשימת הנושאים נראית ארוכה ומאיימת, הלימודים לקראת מבחן התיאוריה לרוב נמשכים כמה שבועות, וסביר להניח שעם קצת השקעה ולמידה עצמאית בבית ניתן לסיים עם התהליך בתוך ימים ספורים.

בתי ספר מסוימים מציעים שיעורים דרך האינטרנט, בהם ניתן ללמוד לתיאוריה במסגרת מערכי שיעור אינטראקטיביים ותרגול. מערכי השיעור כוללים מצגות ואמצעים שונים לתרגול, יחד עם חומר עיוני לקריאה עצמאית.

רישיון לסירת מנוע

מבחן מעשי

בדומה לטסט לרכב פרטי שנעשה בכביש, גם המבחן המעשי נערך בים, כאשר הנבחנים יוצאים בסירת מנוע יחד עם הבוחן, ועושים תורות במבחן. על בית הספר לשייט בו נעשה המבחן להכין מראש מסלול של 4 מצופים בצורת משולש ישר זווית, אשר אורך הניצבים בו הוא 25 מטר.

במהלך המבחן המעשי לקבלת רישיון לסירת מנוע הנבחן צריך להוכיח יכולת שליטה על הסירה באמצעות השטה שלה במסלול השליטה הזה, כאשר הכניסה למסלול תתבצע במהירות של לא פחות מ-12 קשר ועל הנבחן לסיים אותו (כניסה למסלול, עיקוף של המצופים בדרך, סיבוב סביב המצוף האחרון וחזרה) בזמן שלא יעלה על 30 שניות.

לאחר ביצוע המסלול, על הנבחן לבצע גישה אל מצוף כאילו מדובר על דופן של ספינה עוגנת או רציף, ולהגיש לו (למצוף) חבל סקי, כאילו היה אדם.

בנוסף על הנבחן להוכיח יכולת לבצע חמישה קשרים (הצלה, אורגים כפול, זקף, קשירה על ברווז וטבעת כפול) ולעבור מבחן ידע של כמה דקות בהן הבוחן ישאל שאלות בסיסיות בנושאי התגברות על תקלות.

תוקף רישיון לסירת מנוע

לאחר שתעברו בהצלחה את כל המבחנים יישלח אליכם הביתה רישיון מטעם משרד הרישוי. בדומה לרישיון נהיגה, הרישיון יישאר בתוקף לכל החיים – אבל בדומה לו גם פה תצטרכו לשלם אגרת חידוש מדי כמה שנים.

כמה זמן זה לוקח?

כמו שאמרנו, התהליך לא אמור להיות ארוך.

יש בתי ספר שמציעים לסיים את החלק המעשי תוך ימים בודדים, או אפילו ביום אחד מרוכז שכולל הדרכה מעשית לצד לימוד התיאוריה. משם זה כבר תלוי בכם – כמה מהר תלמדו למבחן, כמה תרגול מעשי תצטרכו והאם תצליחו לעבור את המבחנים בפעם הראשונה.

וכמובן, זה גם תלוי בבירוקרטיה של משרד התחבורה ובחלונות הזמינים למבחנים מעשיים.

רישיון לסירת מנוע עוצמה ב

רישיון לסירת מנוע עוצמה ב’ (משיט 13)

אז כמו שאמרנו, רישיון משיט 12 מאפשר למחזיק בו להשיט סירת מנוע שעוצמת מנועיה הכולל אינו עולה על 110 KW (כ-150 כוחות סוס). אבל מה עושה מי שרוצה להשיט סירה גדולה יותר?

במקרים כאלו, עלינו להוציא רישיון מתקדם יותר – משיט 13 – הידוע בתור “משיט סירת או ספינת מנוע עוצמה ב’ שאורכה עד 8.5 מטרים”. אגב, פירוט מלא של תעודת משיט בישראל ניתן למצוא בפוסט שכתבנו בנושא.

על פי משרד התחבורה, התנאים המוקדמים להוצאת רישיון עוצמה ב’ הם להיות בגיל 18 לפחות, ושנה של ניסיון בתור משיט 12 (עוצמה א’). זה בעצם אומר שיש רק תנאי אחד, כי כמו שאמרנו רישיון משיט 12 ניתן להוציא רק מגיל 17, כך שברור מאליו שאחרי שנה של ניסיון כמשיט 12 המבקש כבר יהיה בגיל 18. אבל מילא.

מעבר לוותק של שנה לפחות עם רישיון משיט 12 (עוצמה א’), על מבקש הרישיון לעבור מבחן מעשי נוסף אשר ייעשה בכלי שיט שעוצמת מנועיו הינה מעל 110 KW. בעיקרון מדובר על מבחן זהה לקודם, אך חשוב לעשותו שוב מכיוון שסירה בהספק גבוה יותר הינה בעלת זריזות תנועה גדולה יותר ומחייבת תגובות מתאימות על ידי המשיט.

המבחן עצמו מבוצע במסלול הדומה לזה של המבחן המעשי של משיט 12 – כלומר ארבעה מצופים בצורת משולש ישר זווית, רק שהפעם הם במרחק של 30 מטרים אחד מהשני. מפה המבחן ממש זהה למבחן הקודם, ועל הנבחן להשלים את המסלול במהירות מינימום של 15 קשר בין המצופים, מה שאומר לסיים את המסלול ולחזור לנקודת ההתחלה בתוך 30 שניות.

החדשות הטובות הם שלא צריך לעבור מבחן תיאוריה שוב.

האם רישיון עוצמה ב’ מאפשר לגרור מתקני אטרקציות?

רוב האנשים שטורחים להוציא את רישיון עוצמה ב’ מתעניינים גם בהפעלת מתקני אטרקציות ימיות. לדוגמה גרירת סקי מים, אבוב או בננה.

חשוב לציין כי למרות שגרירת האמצעים הללו היא חלק מהמבחן המעשי (ברמת ההכרה והשאלות שהבוחן עשוי לשאול, לא הביצוע) – בעל הסמכה משיט 13 רשאי לגרור מתקני היגררות ואטרקציות ימיות רק לצרכים פרטיים.

סירה

לא לשכוח רישיון כושר שיט

כושר שייט היא בחינה של מנהל הספנות לכלי השיט בה נבדקת תקינותו הטכנית של הכלי והימצאותם של מוצרים שנדרשים להיות בו בהתאם לחוקי הספנות בארץ ובעולם. עבור כלי שיט פרטיים היא נעשית פעם בשנתיים, ועבור מסחריים פעם בשנה.

עד 2013 היה ניתן להשתמש במנוע חשמלי או להשיט סירה מתנפחת עם מנוע עד 6 כוחות סוס ללא צורך ברישוי. החוקים השתנו, וכיום יש צורך ברישוי כושר שייט לכל כלי שיט ממונע, גם במקרים בהם מדובר במנוע חיצוני לסירה המונע בדלק, חשמל או כל אמצעי אחר.

כלי שיט שנעצר לבדיקה (בכנרת, בים התיכון או בים האדום) ואין לה אישור מסמך של כושר שייט ממנהל הספנות יכולה לקבל קנס, לרוב בסכום של כמה אלפי שקלים.

לקריאה נוספת על כושר שייט, ומה זה אומר עבורכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *