איך לומדים לשחק שחמט (ב-7 שלבים פשוטים)

איך לומדים לשחק שחמט

אחרי תקופה ארוכה בה אנחנו עוזרים לאנשים להתחיל לשחק את משחק השחמט, במהלכה ראינו אנשים עוברים ממצב של מתחילים מוחלטים לשחקנים מיומנים תוך פרק זמן קצר, החלטנו לכתוב את הפוסט הקצר הבא שיסביר את השלבים הפשוטים בתהליך איך לומדים לשחק שחמט.

להלן 7 שלבים פשוטים שיעזרו להפוך את לימוד השחמט לקצת יותר קל:

  1. למדו את הכללים הבסיסיים
  2. צפו בסרטון הסבר ביוטיוב
  3. שחקו מול מחשב או אדם אחר כדי להכיר את המשחק
  4. קראו על אסטרטגיית שחמט
  5. למדו את הטעויות שלכם לאחר כל משחק
  6. מצאו מישהו שיודע לשחק שחמט יותר טוב מכם ושחקו משחקי אימון
  7. תרגלו משחק מקוון עם שחקנים אחרים

להלן תיאור של כל שלב:

איך לומדים לשחק שחמט

1. למדו את הכללים הבסיסיים

אם אתה חדש בשחמט, זה יכול להיראות מאוד מאיים בהתחלה! ברגע שאתה לומד את הכללים הבסיסיים ומתרגל לאופן שבו הכל עובד ביחד, המשחק נהיה הרבה יותר קל.

אולי כבר הבנתם כמה דברים על ידי צפייה באחרים משחקים – אבל זו תוכנית טובה להתייעץ תחילה עם מדריך, ללמוד את החוקים הבסיסיים או לבקש מחבר שיראה לכם את הכללים.

לפני שתתחילו לשחק, הקדישו זמן מה להכיר את ששת הכלים השונים:

מלך – הכלי החשוב ביותר על הלוח. ביכולתו לנוע לכל כיוון (ישר או אלכסון) משבצת אחת בכל כיוון למעט “הצרחה“.
כאשר המלך נמצא במצב של “שח”, כלומר במצב שבו היריב יוכל “להכותו” בתורו הבא, השחקן המאוים חייב לשנות מצב זה על ידי הזזת המלך, חסימת קו ההתקפה של הכלי המאיים, או על ידי הכאה של הכלי המאיים. על מנת לנצח במשחק, על השחקן להגיע למצב שבו יריבו לא יוכל למלט את מלכו מהשח, להכות את הכלי המאיים או לחסום את האיום על ידי כלי משלו. מצב זה נקרא “מט”.

מלכה – הכלי החזק ביותר על הלוח. יתרונה הוא בגמישות התנועה שלה, שכן היא יכולה לנוע בכל קו ישר (טור, שורה או אלכסון) ולכמה מספר משבצות שהיא רוצה באותה שורה או אלכסון.

צריח – הצריח יכול לנוע רק לאורך הטורים או השורות. הצריחים בדרך כלל יעילים יותר, כאשר הם תומכים אחד בשני ופועלים כזוג. תפקיד מיוחד נועד לצריח בהגנת המלך במהלך המכונה הצרחה.

רץ – הרץ יכול לנוע רק באלכסונים. יעיל במיוחד במצבים פתוחים. הרץ הוא הכלי היחיד שמוגבל לצבע משבצת אחד, ואינו יכול לעבור לצבע השני. שני הרצים הקיימים, מכסים ביחד את שני הצבעים של הלוח, ולכן במקרה שאבד רץ אחד, חלק מהשליטה על הלוח אבדה.

פרש – לפרש תנועה מיוחדת שמשלבת תנועה ישר ובאלכסון. לחלופין ניתן לתאר את תנועתו כאות ‘ך’ המסובבת בכיוונים שונים. יתרונו הוא בכך שכלים אינם חוסמים את תנועתו, והוא יכול לדלג מעליהם. הפרש יעיל במיוחד במצבים סגורים ובביצוע “מזלג” (כלומר איום על מספר כלים בו זמנית).

רגלי – האחרון בהיררכיה והמוגבל ביותר בתנועתו (מכונה גם: ‘חיל פשוט’). יכול לנוע רק משבצת אחת בכל פעם ורק לכיוון אחד (“קדימה”, ז”א, הכיוון הנגדי לצד הלוח בו הוא מתחיל), מה שמביא לכך שהוא צפוי להיתקע כאשר את המשבצת לפניו תופס כלי אחר. במהלכו הראשון של הרגלי, ורק במהלך זה, הוא יכול לנוע שתי משבצות קדימה או משבצת אחת בהתאם לרצון השחקן. מהלך מיוחד של הרגלי הוא הכאה דרך הילוכו.

לוח השחמט נראה מסובך בהתחלה, אבל ברגע שמכירים את ההיגיון שמאחוריו זה בכלל לא מסובך. הנה מדריך קצר שכתבנו בנושא – איך מסדרים לוח שחמט: מדריך מאויר ופשוט

איך לומדים לשחק שחמט

2. צפו בסרטון הסבר

למי שאין בעיה עם אנגלית, אנחנו יכולים להמליץ על סדרת הסרטונים של האתר Chess.com שמסבירה את כל כללי המשחק בצורה פשוטה וברורה.

חשוב לנו להגיד – אל תוותרו מהר. לימוד שחמט לוקח זמן, אבל זה בהחלט שווה את זה. מעל ל-300 מיליון אנשים משחקים במשחק הזה ברחבי העולם. המשיכו לעבוד על הכישורים שלכם, ואתם יכולים להיות חלק מהם!

3. שחקו מול מחשב או אדם אחר כדי להכיר את המשחק

אחת הדרכים הטובות ביותר ללמוד את היסודות ולאשר את ההבנה של הכללים היא לתרגל משחק אמיתי. זה נעשה בצורה הטובה ביותר על ידי משחק ברשת נגד מחשב או אדם אחר.

משחק נגד מחשב (או נגד אדם אמיתי דרך פלטפורמה אינטרנטית) מבטיח שאתה מבצע מהלכים “חוקיים” נכונים. ברוב המקרים, אתה יכול להסתכל על המהלכים אחורה כדי לנסות שוב מהלכים אחרים ואפילו ללמוד מהערכת המהלכים שלך על ידי המחשב.

4. קראו על אסטרטגיית שחמט

הדרך המהירה ביותר להשתפר היא לקרוא או להקשיב למומחה לאסטרטגיית שחמט ואז להעמיד את הרעיונות החדשים שנרכשו למבחן.

5. למדו את הטעויות שלכם לאחר כל משחק

המפתח האמיתי, לעומת זאת, הוא ללמוד מהטעויות שלך בכל משחק. עם תוכנת משחקי שחמט אלקטרוניים או אתר משחק באינטרנט כגון chess.com, תוכל לנצל אלגוריתמים מתקדמים מאוד שמראים לך בדיוק היכן שיחקת מהלך חלש יחד עם אפשרויות טובות יותר שיכולת לשחק במקום.

ככל שתשקיעו יותר מאמץ בלימוד כמה אסטרטגיות חדשות ואז יישמו אותן ותלמדו מהן – מבלי לחזור על אותן טעויות במשחק אחר משחק – כך תלמדו מהר יותר!

6. מצאו מישהו שיודע לשחק שחמט יותר טוב מכם ושחקו משחקי אימון

אם אתה יכול למצוא מישהו שהוא שחמטאי הרבה יותר טוב שמוכן לשחק ואז לחזור על המשחק כולו, להסביר את תהליך החשיבה שלו ואת האסטרטגיות שהוא ביצע… זה הכי טוב!

7. תרגלו משחק מקוון עם שחקנים אחרים

יש הרבה יתרונות למשחק מקוון. תהיה לך גישה למגוון רחב מאוד של מיומנויות וסגנונות משחק.

תמיד יש שחקנים זמינים לשחק – החל ממשחקים מהירים (כמו “בליץ” של דקה אחת) ועד משחקים איטיים (בהם יש 30 דקות או יותר לכל שחקן).

שחמט

וזהו – אלו ההמלצות שלנו לגבי השאלה “איך לומדים לשחק שחמט”.

יש לכם שאלות נוספות, עצות או טיפים שכדאי שנוסיף? כתבו לנו בתגובות!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *