איך לתפור דרגות למדי צה”ל (מדריך)

איך לתפור דרגה

קבלת דרגה חדשה בצה”ל היא אירוע משמח, גם כי הדבר מעיד על התקדמות מקצועית או אישית, גם כי היא הדרגה מסמלת ותק ולפעמים באה עם הטבות כלשהן, ובעיקר כי היא מסמלת עוד צעד בדרך לשחרור המיוחל. ובדומה לתהליך של שפצור כומתה – אם יש דבר אחד שכל החיילים רוצים זה להיראות כמה שפחות צעירים. אז איך יוצרים את הרושם הזה בעזרת תפירת דרגות? בדיוק בשביל זה הכנו פה מדריך פשוט שיסביר איך לתפור דרגות על מדי צה”ל.

נתחיל ונאמר כי כדי לתפור דרגות אין צורך בכישורי תפירה מיוחדים או ניסיון – אבל מאד חשוב להבין איך לבחור את המיקום, הכיוון והצורה הנכונה של הדרגה על הבגד – ובהמשך אנחנו נחלוק כמה טיפים שיעזרו לכם לעשות את זה בצורה מושלמת.

איך לתפור דרגות

תהליך התפירה הוא פשוט בסך הכל, אבל יש כמה דברים שמבדילים בין דרגה שנראית טוב לבין דרגה שתפורה בצורה לא טובה, ו-“משדרת צעירות”. הנה כמה דברים שחשוב לשים לב אליהם:

1. מיקום הדרגה

הדבר הכי חשוב בתהליך התפירה של הדרגות הוא המיקום על השרוול בו נשים את דרגת שני הפסים (במקרה של רב”ט) או את שלושת הפסים (במקרה של דרגות סמל או סמ”ר). תפירה של הדרגה גבוה או נמוך מדי, או חס וחלילה הפוך (כשהדרגה פונה לכיוון הלא נכון) תיראה לא יפה, ואפילו עלולה לקבל הערה מהרס”ר המזדמן.

אז איך נוודא שהמיקום שלנו נכון? נניח את החולצה הצבאית על משטח ישר ונוודא שהיא ישרה. נפתח את הכותפת ונוריד אותה החוצה, כך שהיא “נופלת” לכיוון השרוול (בכיוון המנוגד למצבה הנורמלי). בנקודה בה הקצה שלה נוגע, זה המקום בו החלק העליון של הדרגה צריך להיות.

את הדרגות מניחים כמובן בדיוק במרכז השרוול, כדי שפיסת הבד שמספרת לעולם אם אתם רב”טים, סמלים או סמ”רים תהיה מונחת על הצד של הזרוע ולא בחלק הקדמי שלה.

2. כיוון

זוהי עוד טעות נפוצה שקורית אצל צעירים במיוחד – הם תופרים את הדרה הפוך. שימו לב שהיא לא סימטרית: לכל דרגה יש צד אחד עם “שפיץ” הבולט הצידה. הנה לדוגמה דרגת סמל:

איך לתפור דרגות
דרגת סמל

בהקשר הזה יש חוק פשוט שצריך לזכור: שפיצים לציצים.

הדרגות לא זהות, אלא מהווה תמונת מראה אחת של השנייה. הדרגה שאותה מניחים על השרוול היא זו שהשפיץ העליון שלה פונה לכיוון הכיסים של החולצה – כלומר על השרוול השמאלי תונח הדרגה שהשפיץ העליון שלה פונה שמאלה, ועל השרוול הימני תונח הדרגה שהשפיץ העליון שלה פונה ימינה.

לדוגמה – הדרגה שבתמונה למעל היא זו שתיתפר על השרוול השמאלי של החולצה, מכיוון שה-“שפיץ” שלה פונה שמאלה.

3. לשמור על הדרגה ישרה

אז איך נוודא שהדרגה יושבת בצורה ישרה לפני שאנחנו תופרים אותה לשרוול? טריק פשוט הוא לנסות ולקפל את השרוול בצורה ישרה עד המקום בו נרצה לתפור את הדרגה (כמו שכבר הסברנו, איפה שהכותרת מגיעה) – ואז להניח את הדרגה במקביל לקיפול.

אפשרות נוספת למשקיעים היא  להשתמש בדבק דו צדדי, שצד אחד שלו נצמד למרכז פיסת הבד וצד שני לחולצה. זה יחזיק את הדרגה במקומה ויאפשר לנו לוודא שהיא ישרה לפני התפירה.

4. צבע החוט

את התפירה עצמה ניתן לבצע באמצעות חוט תפירה לבן, ירוק או שחור. צבעים אחרים הם לא תקינים מבחינת הדיגום הצה”לי. את פעולת התפירה רצוי להתחיל מתוך החולצה, קרי להכניס את המחט אל תוך השרוול ואז להוציא אותה דרך אחת הפינות של הדרגה כלפי חוץ. לקראת החדרת המחט חזרה אל תוך החולצה, חשוב להצמיד את הדרגה כך שהיא לא תזוז או תתעוות.

5. בונוס למשקיעים

עד כה כיסינו את כל מה שהכרחי לדעת על מנת לענות על השאלה איך לתפור דרגות צה”ליות. אבל יש עוד טריק שחשוב לנו להזכיר, למי שרוצה מדים מדוגמים במיוחד.

בשלב הזה, אחרי שסיימנו לתפור את הדרגות, נעבור על ההיקף של הדרגה שוב, הפעם מהסוף להתחלה, כשהפעם נכניס את המחט לבד בנקודות שמהן היא יצאה בסבב הקודם, ונוציא אותה ממנו בנקודות שאליהן היא נכנסה בסבב הקודם. התוצאה תהיה פס של חוט תפירה שהולך באופן רציף לכל אורך הדרגה, מה שמייצר תוצאה אחידה ויפה במיוחד.

איך תופרים דרגה
דרגת רב”ט

וזהו, יש לכם דרגה מושלמת!

יש לכם שאלות נוספות, טיפים לחלוק אתנו או שיטות שלא הכרנו? נשמח לשמוע מכם בתגובות!

לקריאה נוספת: איך לתפור כפתור: מדריך מצולם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *