איך לשחק הטלת חיצים (דארטס) ו-501

זריקת חצים

משחק הטלת החיצים (שלפעמים נקרא גם זריקת חיצים או דארטס על שם שמו האנגלי – Darts) הוא משחק תחרותי בו השחקנים זורקים חיצים ללוח מטרה עגול התלוי על הקיר. בניגוד לחץ וקשת, החיצים נזרקים ביד ולא נורים. בפוסט של היום נסביר איך לשחק הטלת חיצים, נלמד על המשחקים הנפוצים (501 ו-301) ונגלה מהם הכללים הנהוגים.

כיום מדובר על ענף ספורט תחרותי ומקצועי, אבל עד לפני שנים לא רבות הוא שוחק באופן מסורתי בעיקר בפאבים, והיה נפוץ מאוד באנגליה (שהייתה המדינה הראשונה בה המשחק קיבל הכרה כענף ספורט), בכל חבר העמים הבריטי, הולנד, אירלנד, המדינות הסקנדינביות, ארצות הברית וברחבי העולם.

בניגוד למשחקי פאב מסורתיים רבים, משחק ה-“דארטס” הפך פופולרי מספיק על מנת להיות מאורגן על ידי גוף רשמי גדול. מכיוון שמקורו של המשחק באנגליה, זה לא מפתיע שהיוקרתי שבהם הוא “ארגון הטלת החצים הבריטי”, ולכן החוקים שהם מגדירים משמשים כבסיס הרשמי למשחק. בכל מקום שיש ספק, הכללים שמשחקים המקומיים – מה שנקרא “חוקי הבית” – צריכים לחול.

הלוח

הלוח עשוי, בדרך-כלל, מסיבי חבל סיזל. הלוחות הזולים, לעומת זאת, עשויים מעיסת נייר או שעם. הלוח בקוטר 15.5 אינץ’ (39.37 ס”מ) ומחולק ל-20 יחידות, כל אחת בצורת גזרה עם קודקוד הנמצא במרכז הלוח, הממוספרות עם ניקוד של בין 1 ל-20, לכאורה בצורה רנדומלית.

במרכז הלוח יש עיגול שחור קטן שנקרא “בול” ומסביבו טבעת אדומה דקה הנקראת טבעת 25. הגזרות שיוצאות מטבעת זו “נשברות” על ידי טבעת ה-“טרבל” שנמצאת בערך במחצית הדרך לקצה וטבעת ה-“דאבל” המסמנת את שפת העיגול. כך, למשל, אם חץ נוחת בקטע המסומן 14 ונמצא בתוך טבעת הטרבל, הניקוד יהיה “טרבל 14” (קרי 14 כפול 3).

קיימים 2 סוגי חיצים – עם חוד מתכתי ועם חוד רך (פלסטיק). גוף החץ עשוי מתכת (פליז, ניקל-כסף, טונגסטן, טיטניום). ישנן גרסאות בהן מיוצרים ראשי החיצים מפלסטיק והלוח בנוי כמעין רשת שכל חור בה יכול לקלוט את החץ.

הלוח ממוקם כך שאמצע ה-“בול” נמצא 1.73 מטרים מעל הקרקע. השחקנים צריכים לעמוד מאחורי בלוק אופקי מוגבה הנקרא “אוקי” בגובה 38 מ”מ, אם כי כל סימן על הקרקע יתאים למשחק מזדמן. החלק הקדמי של האוקי צריך להיות במרחק של 2.37 מ’ מחזית הלוח.

ועכשיו, אחרי שכל התשתית מוכנה, הגיע הזמן שנלמד איך לשחק הטלת חצים.

לוח הטלת חיצים
לוח הטלת חיצים

איך לשחק הטלת חיצים

ישנם סוגים רבים של משחקים בעולם, אך הנפוץ והמקובל ביותר הוא 501.

זה המשחק הפשוט ביותר. כל שחקן מתחיל עם ציון של 501 ולוקח בתורו 3 חצים. הניקוד עבור כל תור מחושב ומופחת מסך הנקודות של כל שחקן. פגיעה ב-“בול” שווה 50 נקודות, פגיעה בטבעת החיצונית שווה 25 וחץ שפוגע בטבעת ה-“דאבל” או ה-“טריבל” בעצם מכפיל או משלש את הניקוד עבור אותו התור. המטרה היא להיות השחקן הראשון שמצמצם את הניקוד לאפס בדיוק, כאשר המגבלה היחידה היא שהחץ האחרון שנזרק חייב לנחות בדאבל או ב-“בול”.

אם שחקן מקטין את הניקוד של עצמו ל-1 או יורד מתחת לאפס, הניקוד נפסל, התור שלו מסתיים מיד והניקוד מוחזר למה שהיה בתחילת אותו תור. למשל, אם לשחקן יש 32 נקודות והחץ הראשון פוגע ב-16 והשני ב-15, השחקן נפסל והניקוד שלו מוחזר ל-32.

בתור האחרון, אין צורך לזרוק את כל 3 החצים – שחקן יכול לנצח עם החץ הראשון או השני של התור.

מכיוון ששחקן שמחטיא זריקה לטבעת ה-“דאבל” צפוי לפגוע עם החץ בחלק ה-“סינגל” של אותו קטע, שחקנים טובים מנסים להשאיר את עצמם עם ניקוד שניתן לחלוקה שוב ושוב – כמו 24, או הכי אידיאלי 32 – שהוא פעמיים 16. כך למשל, אם לשחקן נשארו 32 נקודות (פעמיים 16), והוא קולע ב-16 אך באיזור של הניקוד הבודד, הוא בעצם נשאר עם 16 נקודות – או פעמיים 8. ואם בתור לאחר מכן הוא מכוון ל-“דאבל 8” אבל קולע ל-8 בלבד, הוא נשאר עם “פעמיים 4”. וכן הלאה – זה יתרון משמעותי כי אין צורך לזרוק חצים נוספים על מנת לצמצם את הניקוד למספר זוגי.

זה קורה לא מעט פעמים שהשחקנים מגיעים לניקוד של 1 (בדרך כלל כשהם מכוונים ל-“דאבל 1”),ולכן יש מקומות בהם משחקים על כלל לא רשמי שנקרא “פיצול ה-11”. הכלל הזה אומר שכאשר הניקוד מצטמצם ל-1, במקום להיפסל, השחקן חייב “לחלק את ה-11” על ידי זריקת חץ בין שני המספרים שיוצרים את המספר 11 על קצה הלוח. זה מסובך.

איך לשחק הטלת חיצים

משחק “301” משוחק בדיוק באותו אופן של משחק ה-“501”, אבל שחקנים מתחילים את המשחק עם 301 נקודות. חלק מהמשחקים דורשים זריקה לדאבל כדי להתחיל לספור את הנקודות, וגם כדי לסיים את המשחק.

כאשר הציון יורד מתחת ל-171, שחקנים מקצועיים יודעים את המספרים שיש לכוון אליהם כדי לבצע צ’ק-אאוט בתור אחד עם 3 חצים. הישג יוצא דופן הוא סיום המשחק ב-9 חיצים. עד כה, רק כ-50 שחקנים זכו להישג הזה (שמגיע עם בונוס כספי נאה) בשידור טלוויזיה חי. השחקן שהשיג את המספר הגבוה ביותר של סיום ב-9 חיצים (11 פעמים) הוא פיל טיילור הבריטי הנחשב לגדול השחקנים ולשחקן המעוטר ביותר בתולדות תחרויות הטלת החיצים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *