איך מכינים פוטפורי (תערובת עלים יבשים)

פוטפורי

קל ללמוד איך מכינים פוטפורי, ואם אתה משתמש בצמחים שגדלו ממש בגינה שלך, זו יכולה להיות חוויה ממש מושלמת! פשוט ערבבו פרחים נבולים או יבשים וחומרים טבעיים אחרים עם שמנים אתריים וחומר מקבע כדי ליצור פינוק ריחני ייחודי שישדרג לכם את האווירה בבית.

לרוב, פרחים נובלים בעת סוף עונת הגידול שלהם. אין הרבה מה לעשות נגד זה, אך למרבה המזל יש הרבה דרכים לשמר את הפירות והפרחים שלנו גם במהלך הזמן הזה – אם בצורת פרחים מיובשים ואם באמצעות הפיכה שלהם לפוטפורי.

פוטפורי, בצרפתית pot-pourri, “קדירה רקובה”, היא תערובת בשמים של פרחים יבשים, עלים, עשבים ותבלינים ובה לרוב: עלי דפנה, זיפן, קמומיל, ציפורן, “יערה”, יסמין, לבנדר, ורד, מנתור, קורנית, סיגלית ופרח החרדל. הצמחים מסודרים בשכבות בצנצנת יפה יחד עם מלח, ולאחר מספר שבועות של אחסון במקום אפל וקריר, פתיחת המכסה יוצרת ניחוחות נעימים במיוחד.

גם אם הפרחים שלכם לא נבלו, שימוש שלהם בצנצנת פוטפורי הוא מומלץ, ומאפשר לנו לקחת חלק מהריחות של העונה פנימה לתוך הבית. המשיכו לקרוא כדי ללמוד איך מכינים פוטפורי, אם זה לעצמכם ואם בתור מתנה.

צנצנת פוטפורי ביתית

איזה צמחים שמים בפוטפורי?

כשאתם בוחרים פרחים לפוטפורי, חפשו את אלה ששומרים על צבעם ועדיין נראים טוב כשהם יבשים, כמו קלנדולה, גרניום, דפנה או ורד.

לאחר מכן הוסיפו תרמילי זרעים מעניינים, כמו רוז-היפ או אורן. אצטרובלים מהווים תוספת נפח נחמדה. לקבלת צבע נוסף, הכניסו קצת פירות יער. ניתן גם לכלול עלים בפוטפורי, אבל לרוב הם נוטים להתפרק במהירות כשהם מתייבשים, אז חפשו עלים עבים יותר. וכמובן, אל תשכחו את הצמחים האכילים – עלי דפנה ומרווה מתייבשים היטב. גם קליפת הדרים מיובשת ופלחי תפוח מיובשים מוסיפים ניחוח ומרקם נחמד.

מה עוד אפשר לשים בפוטפורי?

זה בסדר להוסיף גם כמה תוספות אחרות לפוטפורי הביתי שלכם. בחנות חומרי היצירה הקרובה אליכם יש כנראה הרבה חומרים מתאימים, כמו שבבי אלגום ופצ’ולי. אל תהססו לחפש ולהוסיף מרכיבים שיוסיפו קצת נפח לתערובת הפוטפורי שלכם.

הוספת ריח לפוטפורי

עד כמה שצלחת פוטפורי טריה יכולה להריח טוב, כנראה שהיא לא תספק ניחוח מספיק חזק לטעמם של רוב האנשים, והיא לא תמלא חדר בארומה שלה. זה המקום שבו שמנים אתריים וחומרים מקבעים נכנסים לתמונה.

מקבע הוא חומר הסופג שמנים ריחניים ופולט אותם בחזרה לאורך זמן. אמנם זה נכון שרוב המרכיבים בפוטפורי יספגו ויחזיקו ריחות, אבל הם יכולים להתפוגג במהירות. כמה מקבעים נפוצים ועמידים לאורך זמן הם שורש איריס, אזוב אלון, חזזית שגדלה על עצי אלון ושורש וטיבר, צמח ממשפחת העשב המתוק. את רובם תוכלו למצוא בחנויות יצירה ולרוב בחנויות טבע.

לגבי שמנים אתריים, המבחר עצום וכך גם האיכות. הקפידו לבדוק את ניחוח השמן לפני הקנייה. חלקם “משתלטים מדי” ולא ישתלבו טוב עם שאר הדברים, ואחרים דומים רק במידה מעטה למרכיב העיקרי שלהם. שמן יקר יותר (אך איכותי יותר) יחזיר את ההשקעה כי כנראה שלא יהיה צורך “לחזק” את הפוטפורי עמו מחדש מדי שבוע.

אתם יכולים לבחור פרחים שאינם צומחים באופן מקומי או להישאר דווקא עם הניחוחות הקיימים בגינה שלכם. ניתן לבחור ריחות פרחוניים, כמו לבנדר, ורד או ויסטריה, או מצד שני ריחות פירותיים יותר, כמו הדרים ותפוחים.

איך מכינים פוטפורי

איך מכינים פוטפורי

לא משנה איך אתם מכינים את הפוטפורי שלכם, אל תשתמשו בקערה או כלים ממתכת. אלה יכולים ליצור תגובה כימית עם שאר המרכיבים ולשנות להם את הניחוח. זכוכית, קרמיקה ועץ הם החומרים הבטוחים ביותר. גם פלסטיק זה בסדר, אבל קחו בחשבון שהריח יישאר במיכל במשך שבועות.

הנה דרך מהירה וקלה לערבב אצווה של פוטפורי באמצעות עלי כותרת של ורדים:

  1. מסירים את עלי הכותרת מהורדים.
  2. פורשים אותם על משטח כלשהו ונותנים להם להתייבש במקום חמים ויבש למשך כיומיים-שלושה.
  3. בנפרד, מייבשים כמה ניצני ורדים שלמים, רוזמרין, לבנדר וקליפת תפוז.
  4. מערבבים כוס אחת של עלי ורדים מיובשים, 1/2 כוס לבנדר מיובש ו-1/4 כוס רוזמרין מיובש. מוסיפים 1/8 כפית של ציפורן טחון וקינמון, יחד עם ניצני הוורדים המיובשים וקליפות התפוזים. מערבבים פנימה כמה טיפות שמן ורדים או לבנדר. מוסיפים 1/4 כפית מקבע כמו שורש איריס כתוש ומערבבים היטב.
  5. יוצקים את התערובת לצנצנת ומכסים את הפתח בניילון שקוף. מאחסנים אותה במקום חשוך קריר ומניחים לה במשך ארבעה עד שישה שבועות.
  6. רצוי לבדוק את הצנצנת מדי פעם כדי לוודא שהריח חזק מספיק. אם לא, מוסיפים עוד שמן אתרי. קחו בחשבון שהריח עלול להיחלש אם הוספתם הרבה מרכיבים.

שימוש בפוטפורי

ועכשיו, אחרי שסיימנו, לא נשאר הרבה חוץ מלהציג את צנצנת הפוטפורי הביתית שלנו במרכז שולחן המטבח או הסלון שלנו. אפשרות נוספת היא להכין שקיות קטנות ולמלא אותן בתערובת הריחנית. הדבר הנחמד בהכנת שקיות הוא שניתן לתלות אותם במקומות בלתי צפויים, כמו על ראש המקלחת, שם האדים יפזרו את הריח. אתם יכולים גם להכניס אותן למגירות, ארונות אחסון, ציפיות, שידות, ובכל מקום אחר שתרצו.

מצד שני, חשוב לזכור: גם אם משתמשים בשמנים המשובחים ביותר, הריח שלהם בסופו של דבר יתחיל להיעלם. אתם תמיד יכולים לרענן את הפוטפורי שלכם עם עוד כמה טיפות של שמן אתרי. לחלופין, אתם יכולים להתחיל אצווה חדשה לגמרי עם הפרחים והפירות של העונה הבאה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *