איך לנפח גלגל אופניים בתחנת דלק (ולמה זה לא מומלץ)

ניפוח אופניים תחנת דלק

בדומה לרוב רוכבי האופניים, גם אני מילאתי פעם דלק ברכב כאשר המחשבה המוזרה קפצה לראשי: האם אפשר לנפח גלגל אופניים בתחנת דלק? על פניו, זה נראה כמו חסכון בזמן ואנרגיה, אז למה לא בעצם?

אז יצאתי לבדוק. התשובה המהירה? כן, זה אפשרי. אבל זה מגיע עם אזהרה גדולה שצריכה לבוא יחד עם האמירה הזו.

למה? ובכן, מדחסי האוויר האלה שנמצאים בתחנות דלק לא באמת נמצאים תחת תחזוקה מסודרת לגמרי (או בכלל, למעשה) כמו משאבות הדלק. ולכן, בניגוד למילוי בנזין ברכב, כאשר אנחנו שואבים אוויר באמצעות אחד מהמדחסים האלה, אי אפשר באמת להיות בטוחים כמה אוויר אנחנו הולכים לקבל עם כל דחיסה של המשאבה.

זה ממש בסדר אם יש לנו צמיג מכונית גדול לנפח, אבל כשיש לנו צמיג אופניים עם פנימית עדינה יותר אז זה יכול להיות קל מאוד לפוצץ אותו. אם אי פעם יצא לכם לפוצץ פנימית בעקבות ניפוח יתר, אתם יודעים שזה די מבאס – גם מהבהלה הראשונית ואחריה ההליכה הארוכה עם האופניים המפונצ’רים.

לכן, אם נתקעתם מחוץ לבית עם צמיד שחסר בו אוויר, אין לכם משאבה ידנית והאפשרות היחידה שלכם היא להשתמש במשאבה של תחנת דלק – המשיכו בזהירות רבה. זכרו שצמיג שאינו מלא לגמרי בכל זאת עדיף תמיד על צמיג מפונצ’ר.

בהמשך נבחן את שיטות ניפוח הצמיגים עם ונטיל צרפתי ושסתומי שריידר. לאחר מכן נבחן כמה אפשרויות עדיפות בהרבה כדי להבטיח שלעולם לא תצטרכו להסתכן בשימוש במשאבת האוויר של תחנת הדלק.

איך לנפח גלגל אופניים בתחנת דלק

ראשית, עליך לקבוע איזה סוג שסתום (ונטיל) יש לצמיגי האופניים שלך. השסתום הוא צינור המתכת שנכנס דרך חישוק הגלגל לכיוון מרכז הגלגל. ישנם שני סוגים עיקריים: שריידר ופרסטה. שסתומי שריידר הם מאותו הסוג כמו אלו שנמצאים על צמיגי רכב. שסתומי Presta ארוכים ודקים יותר ויש להם אום נעילה בכיוון הקצה.

לעתים קרובות נראה שסתומי שריידר על אופני הרים ושסתומי פרסטה על אופני כביש.

מילוי אוויר בשסתום שריידר

ונטיל שריידר

מנגנון האטימה של ונטילים מדגם שריידר מתבסס על שסתום בצורת פטריה (בדומה לשסתומים המשמשים במנועי בעירה פנימית) שנלחץ אל הפתח הן על ידי קפיץ והן כתוצאה מהלחץ הפנימי של הגזים. שחרור יזום של הלחץ מתבצע על ידי לחיצה על “רגל” הפטריה, או הברגת המנגנון החוצה. דגם זה משמש באופן גורף בצמיגי רכב, הוא הנפוץ ביותר בצמיגי אופניים, במערכות קירור, וסתים של ציוד צלילה, ועוד.

אם יש לכם שסתומי שריידר באופניים אז זה הרבה יותר פשוט לנפח גלגל אופניים בתחנת דלק מכיוון שהזרבובית של צינור האוויר תתאים לצמיגי האופניים שלכם:

  • הבריגו החוצה את המכסה של שהונטיל והניחו במקום בטוח.
  • חברו את פיית צינור האוויר לשסתום הצמיג ודחפו אותו פנימה.
  • נפחו את הצמיג בפרצים קצרים ובדקו את הלחץ לעיתים קרובות כדי לוודא שאתם לא מנפחים יתר על המידה (זכרו שלחץ גבוה מדי עלול לגרום לפנימית להתפוצץ).
  • התקינו את המכסה חזרה על השסתום.

מילוי אוויר בשסתום פרסטה (ונטיל צרפתי)

ונטיל צרפתי

ונטילים מדגם פרסטה, המכונה גם “ונטיל צרפתי”, משמש בעיקר לצמיגי אופניים. זהו ונטיל צר במיוחד, ולפיכך מתאים לצמיגים צרים (היעילים במיוחד באופני מרוץ). על מנת לנפח את הצמיג יש לפתוח אום אבטחה הנמצא בראשו, ובנוסף להבריג עליו אום חיצוני המאפשר חיבור צינור המילוי אליו.

צינורות אוויר של תחנת דלק מתוכננים כולם להתאים לשסתומי שריידר מכיוון שזה מה שיש לצמיגי רכב. אם יש לכם אופניים עם ונטיל צרפתי (שסתום פרסטה), תצטרכו להשתמש במתאם כדי להתאים בין פיית האוויר לשסתום. המתאמים האלו אינם יקרים, עם זאת, תצטרכו לרכוש אחד מראש שכן לא סביר שהם יהיו זמינים למכירה בתחנת הדלק כאשר תזדקקו לו.

למזלנו, הם זמינים במחירים ממש זולים באמזון (ובמקומות נוספים, כמובן).

לאחר מכן, אנחנו ממליצים לשמור את המתאם בתיק הרכיבה שלכם.

המתאמים האלה קלים מאוד לשימוש. פשוט הבריגו החוצה את המכסה, שחררו את אום הנעילה של השסתום והבריגו את המתאם על קצה השסתום. לאחר מכן חברו את פיית צינור האוויר ונפחו (בזהירות רבה) את הצמיג שלכם. כשתסיימו, הסירו את המתאם (החזירו אותו למקומו הבטוח), הדקו את אום הנעילה של השסתום והבריגו בחזרה את המכסה.

חלופות לניפוח גלגל אופניים בתחנת דלק

ראינו שבזהירות, ניתן בהחלט להשתמש במשאבות אוויר של תחנת דלק כדי לנפח את צמיגי האופניים שלך. הצרה היא שלפעמים תחנות הדלק מעטות. ואם אינך יכול לסמוך על תחנת דלק זמינה כאשר אתה צריך לנפח את הצמיגים, מה עליך לעשות?

התשובה הפשוטה היא לקחת איתך משאבה. יש הרבה משאבות שונות לאופניים שזמינות בשוק, רבות מהן קטנות וחזקות מאוד. הנה אחת שאנחנו מאד אוהבים.

משאבת אופניים ניידת של Topeak 

בזמנו, משאבות אופניים היו צינורות ענקיים שמעולם לא נראה שהם נושפים החוצה יותר מנשיפה אסתמטית של אוויר בכל פעם. למרבה המזל הימים האלה חלפו ויש לנו משאבות אופניים פנטסטיות כמו זו.

היא מתחברת בקלות למסגרת האופניים באמצעות מערכת ההרכבה הכלולה, כך שלעולם לא תשכחו לקחת אותה. כאשר אתם צריכים ניפוח אוויר, היא עובדת גם עם שסתומי פרסטה (צרפתי) וגם שריידר ויכולה לנפח צמיגים עד לחץ אוויר של 140 PSI. כן, זה דורש קצת יותר אנרגיה ממשאבה של תחנת דלק, אבל התהליך לא כזה נורא. תכונה נוספת שאנחנו אוהבים במשאבה הזו היא הרגל המתקפלת שלה ואחיזת היד הנוחה – שהופכים אותה נוחה ויציבה לשימוש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *