איך משחקים “ים יבשה” ואיך זה תורם לילדים

ים יבשה

בפוסט של היום: איך משחקים ים יבשה, ואיך דווקא המשחק הזה יכול לתרום לחיזוק הקואורדינציה, מהירות התגובה, הביטחון העצמי והתפתחות המוח והמוטוריקה של הילדים.

מעבר לזמן איכות ובניית קשר אישי, משחק עם הילדים יכול להוות גם הזדמנות מושלמת לפתח אצלם יכולות מוטוריות ושכליות שונות – התפתחות המוח, מוטוריקה, קואורדינציה, קשר עין יד, ויסות כוח, חיזוק חגורת כתפיים וגוף, מהירות תגובה, בטחון עצמי, שיתוף פעולה, הישגיות, חברותיות, דמיון, הבנת כללים, קבלת גבולות, גמישות מחשבתית ועוד.

מחקרים מראים שזמן משחק משותף משפר את הקשר בין ההורים לילדים, את הקשרים המשפחתיים ואף את כישוריו האישיים של הילד עצמו – מדימוי גוף עצמי חיובי יותר ויכולת לפתח קשרים אישיים ועד נושאים של מוטוריקה, קואורדינציה ויכולות פיזיות.

אחד המשחקים היעילים ביותר בהקשר הזה הוא משחק של “ים יבשה” – משחק ילדים המיועד למנחה (במקרה שלנו, המבוגר) ולמשתתפים נוספים.

איך משחקים ים יבשה

בהכנה למשחק “ים יבשה” יש לחלק את השטח לשני חלקים, כך שחלק מן השטח מוגדר כ”ים” וחלקו האחר כ”יבשה”. ניתן לעשות זאת על ידי סימון קו על הרצפה, שימוש במאפיינים קיימים במרחב (כמו מדרכה ודשא) או בכל צורה אחרת שתהיה ברורה לשחקנים. בקבוצה גדולה, למשל בגן ילדים, ניתן לשחק את המשחק בעזרת חישוקים, כאשר פנים החישוק מוגדר למשל כ-“יבשה” והחוץ שלו כ-“ים”, ולכל ילד יש ים ויבשה פרטיים משלו.

המנחה נותן הוראות, לפיהן צריכה הקבוצה לפעול (קצת הדומה למשחק של “המלך אמר“). לדוגמה, כאשר המנחה מכריז “ים” על המשתתפים לקפוץ ולעבור למתחם ה-“ים”, אם הם נמצאים ב-“יבשה”. המנחה יכול לקרוא “ים” כאשר המשתתפים נמצאים כבר ב-“ים”, ואז אסור למשתתפים לעבור צד. משתתף שנמצא בסיום ההוראה במקום הלא נכון, נפסל ויוצא מן המשחק.

בשלבים מתקדמים יותר המנחה יכול לנסות לבלבל את המשתתפים בכוונה ואף לתת הנחיות המורכבות מסדרת הוראות, למשל “ים-יבשה-יבשה-ים” – ואז המשתתפים יצטרכו לעבור בין המצבים במהירות. בחלק מהגרסאות של המשחק נהוג להוסיף את הביטוי “ימבשה” (בגרסה אחרת: “יבשוש”) שאומר שצריך לדרוך ברגל אחת על היבשה ובשנייה על הים.

המנצח הוא המשתתף שנותר אחרון. אם המנחה מכוון את רמת הקושי כך שלא ייפסלו משתתפים רבים מדי, המשחק מסוגל להעסיק קבוצה גדולה לזמן ארוך יחסית.

היתרונות

משחק של “ים יבשה”, עד כמה שהוא נראה פשוט, עובד על לא מעט אספקטים בהתפתחות של הילדים ובהם הבנת מושגים, אבחנה קולית, ויסות כח, התמודדות עם תסכול או קושי, מהירות תגובה, וגם מוטוריקה (הקפיצה בין הים ליבשה).

כאשר הילדים גדולים יותר ומתחילים להבין מושגים מופשטים יותר, ניתן לפתח את המשחק של “ים-יבשה” למשחק מורכב יותר, למשל באמצעות שימוש בתחליפים אחרים להכרזות הפשוטות של “ים ו-“יבשה”.

דוגמה אחת היא “ים-יבשה בעלי חיים” – המנחה קורא בשמם של בעלי חיים יבשתיים או ימיים ועל המשתתפים לנהוג לפי הקריאה. לדוגמה, בקריאה “דולפין” – קופצים לים ובקריאה “פיל” – ליבשה.

ים יבשה

לקריאה נוספת: 7 משחקי פנטומימה ודמיון לילדים – ולמה הם חשובים להתפתחות שלהם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *