5 שאלות נפוצות לגבי רישיון סקיפר בישראל (חשוב לדעת)

סקיפר שאלות נפוצות

אתם שוקלים לעשות קורס סקיפרים או שרק רוצים לקחת יאכטה ליום נעים בים ותוהים מה מותר ומה אסור לכם לעשות? בפוסט הבא ריכזנו מספר שאלות נפוצות לגבי רישיון הסקיפר הישראלי – מאיזה גיל ניתן להוציא אותו, מה הדרישות האחרות ומה הוא מאפשר לכם לעשות (ומה ממש אסור).

מאיזה גיל ניתן להוציא רישיון סקיפר?

שאלה נפוצה שאנחנו מקבלים היא מאיזה גיל ניתן להוציא רישיון סקיפר. התשובה הפשוטה היא שכל אחד יכול להתחיל ללמוד להיות סקיפר ולהוציא את הרישיון המיוחל כל עוד הוא מעל גיל 18. אבל יש עוד כמה דברים שחשוב לדעת, ונפרט אותם בהמשך.

חשוב להבין שבניגוד לרישיון רכב, אותו אפשר להוציא רשמית החל מגיל 17 אבל מותר (ורצוי) להתחיל ללמוד כבר חצי שנה קודם לכן (מגיל 16 וחצי) – את קורס הסקיפרים ניתן להתחיל רק לאחר גיל 18.

אז למה המחוקק קבע את גיל 18 כגיל הסף ללימוד והוצאת רישיון סקיפר, ומהן הדרישות הנוספות?

מה הדרישות הנוספות להוצאת רישיון סקיפר?

סקיפר או בעברית ‘ספן’ הוא האדם האחראי על כלי השייט ועל ניהול ההפלגה, וכל מה שכולל בזה: החל מתקינותם של המכשירים בספינה, הימצאותם של פריטים נדרשים כגון חגורות הצלה וציוד חירום ועד להתנהלות כלי השייט במהלך ההפלגה.

חשוב להבין שעל כתפי הסקיפר אחריות רבה משום שבסופו של דבר, רשלנות שלו יכולה לעלות בחיי אדם.

לכן, המחוקק קבע מספר סייגים לקבלת רישיון סקיפר

  • על המוסמך להיות מעל גיל 18.
  • עליו להציג אישור רופא המתחייב על בריאות, ראייה ואבחנת צבעים תקינות.
  • עליו לעבור קורס מגיש עזרה ראשונה והחייאה במד”א או בגוף שהוכר על ידי מד”א להעברת קורס כזה.
  • עליו לעמוד בהצלחה במבחני ימאות הבאים:
    • מבחן עיוני – ימאות ג’.
    • מבחן עיוני – ניווט א’ (חישובים ועבודת מפות בניווט ספינה).
    • מבחן עיוני – ניווט ב’ (ניווט ספינה).
    • מבחן עיוני – משיט 30 (מכונאות, חשמל, בקרת נזקים, תקלות).
    • מבחן מעשי מסכם.

האם מותר להשיט כלי שיט ללא רישיון?

לא. לפי תקנות חוק הספנות, עד לרגע שבו בוגר קורס סקיפרים עמד בכל התנאים המקדימים ועבר את כל בחינות מנהל הספנות בהצלחה, אסור לו להשיט כלי השייט או להיות אחראי על המכונות שלו.

גם לאחר קבלת רישיון הסקיפר, על האדם לעמוד בתנאים הספציפיים בהתאם לדרגת ההסמכה שלו ולהשיט רק כלי שיט מאושרים, למרחק ובזמן התקינים והמאושרים בתעודה.

האחריות על כך היא גם על האדם המשיט את כלי השיט, אך גם על הבעלים של כלי השיט. מה שאומר שאם יש לכם סירה או יאכטה ואתם רוצים להשאיל אותה לחברים, עליכם לוודא שהם בעלי רישיון מתאים.

האם בוגר קורס סקיפרים יכול להשיט יאכטה מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל?

תלוי בסוג הרישיון. הרישיון הסטנדרטי אותו מקבלים לאחר קורס סקיפרים בסיסי הוא “משיט 30”, שנקרא בשפה המקצועית “משיט חופי” והוא בעצם מאפשר להשיט כלי שיט באופן עצמאי בתוך המים הטריטוריאליים של מדינת ישראל (או בתוך המים הטריטוריאליים של מדינה אחרת).

רק לאחר ותק של שנה בתור סקיפר עם רישיון משיט 30, ניתן להוציא רישיון מתקדם יותר בשם “משיט 60”, המאפשר להשיט ספינה במים בינלאומיים.  להוצאת הרישיון נדרשים 8 ימי ים חתומים על ידי משיט 60 אחר (משיט הסירה במסע הבינלאומי אשר חותם על מסמך מטעם רשות התחבורה והספנות בישראל) יחד עם השלמת קורס עזרה ראשונה בהיקף של 44 שעות ומבחן הנקרא gmdss, שהוא מבחן מטעם משרד התקשורת.

רשות הספנות והנמלים מפרסמת מידע רשמי להסמכות השונות של המשיטים – החל מהגדרת כלי השייט השונים, דרך דרישות היסוד ממי שרוצה לקבל תעודת הסמכה וכלה בידע הנדרש כדי לקבל את תעודת המשיט ושיטת הבחינה.

האם בוגר קורס סקיפרים יכול להשיט נוסעים בשכר?

רישיון “משיט 30” (משיט חופי), שהוא כאמור הרישיון הסטנדרטי אותו מקבלים לאחר קורס סקיפרים, אינו מאפשר למחזיק בו להשיט נוסעים בשכר משום שהוא רישיון פרטי ולא מסחרי. יחד עם זאת, הוא כן מאפשר למחזיק הרישיון להשיט נוסעים שלא בשכר לפי רישיון השייט של היאכטה.

כדי לעבוד בתחום ולהשיט נוסעים בשכר, על האדם להוציא רישיון “משיט 40”, המאפשר להשיט ספינת נוסעים בשכר עם עד 55 נוסעים לשייט חופי.

קורס סקיפרים גיל

עוד שאלות?

מעבר להבנה הבסיסית כי פעולה בהתאם לרישיון הסקיפר המתאים ובדיקת כשירות לכלי השייט היא חובה הכרחית ששומרת על החיים והבריאות שלנו ושל הסובבים אותנו, זה גם ממש לא נעים להיעצר על ידי פקח או שוטר ימי ולקבל קנס גדול.

לכן, אם יש לכם ספק נוסף לגבי מה מותר או אסור לעשות עם רישיון הסקיפר שלכם, או שיש לכם אי אלו שאלות נוספות – כתבו לנו בתגובות ואנו ננסה לעזור.

עד הפעם הבאה – שיט נעים, ובטוח!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *