איך משחקים כפתור ופרח

אנחנו ממשיכים ללמוד על משחקי חברה נחמדים, והיום נספר לכם איך משחקים כפתור ופרח: משחק קבוצתי חביב שנפוץ בקרב תנועות נוער. המשחק יכול לעזור לקבוצה “חדשה” ללמוד את השמות של החברים, והוא יכול לשמש בתור “שבירת קרח” נחמדה.

שמו של המשחק מתייחס לביטויים הקשורים זה בזה בהן נעשה שימוש במהלכו.

כפתור ופרח הוא חיבור הלכתי של רבי אשתורי הפרחי שחובר במאה ה-14 על המצוות התלויות בארץ. הוא מברר את גבולותיה ההיסטוריים של ארץ ישראל, חלוקתה לשבטים, הטופוגרפיה של ירושלים, צמחיית הארץ וגידוליה החקלאים, משקולות מידות ומטבעות בעבר ובהווה. הספר אוצר בתוכו מידע רב על הריאליה בארץ-ישראל באותה תקופה.

איך משחקים כפתור ופרח

מחלקים את הקבוצה לשתי תת-קבוצות. כל קבוצה מקבלת לוח עם מילים שיכולות לשמש בתור חלק מביטויים נפוצים. בין כל שתי מילים מקבילות בשני הלוחות יש מילה מקשרת – דרכה אפשר לגלות את המילה שבלוח השני.

לדוגמא, בלוח א’ כתובה המילה “חירום”. הקבוצה צריכה לנחש איזה ביטוי קיים שמכיל את המילה. במקרה הזה, הביטוי הוא “מצב חירום”. זאת אומרת שהמילה המקשרת בין הלוחות היא “מצב”‘, ולכן בלוח השני יהיה עוד ביטוי עם המילה “מצב” (למשל: “מצב רוח”, כך שהמילה שתופיע בלוח השני היא “רוח”).

נעין מראש כל לוח עם תשע מילים עליו בסה”כ, כאשר על אחד מהלוחות הן ממוספרות באותיות (א,ב,ג) ובלוח השני במספרים (1,2,3). חשוב לשמור על הסדר בשני הלוחות – זאת אומרת שהמילים “חירום” ו-“רוח” מהדוגמה הקודמת יהיו באותה השורה.

מהלך המשחק: כל קבוצה בתורה מנחשת מילה שנמצאת על הלוח של הקבוצה השנייה. לדוגמא – ”האם יש לכם את המילה ‘רוח’ בשורה 2?”

המנצח: הקבוצה שהצליחה לנחש את כל המילים שבלוח של הקבוצה היריבה.

ביטויים לדוגמא:

תמונת מצב/ מצב חירום
לב אבן/ אבן החכמים
גס רוח/ רוח פרצים
שפת אם/ אם הדרך
פיקוח נפש/ נפש תאומה
סיפורי סבתא/סבתא סורגת
חד קרן/ קרן שמש
תוצרת בית/ בית ספר
יהודה המכבי/ מכבי תל אביב

עוד משחקים

“שוברי קרח” הם דרך מצוינת לגרום לקבוצה חדשה של אנשים להרגיש בנוח יותר אחד עם השני במהירות. משחקי היכרות נכונים יכולים גם לעזור לחברים למצוא תחומי עניין משותפים תוך יצירת זיכרונות שהם יכולים לדבר ולצחוק עליהם בעתיד. זה לא משנה אם אתם מנהלים צוות, מדריכים של קבוצה או מורים לילדים – אתם חייבים להכיר כמה משחקים לשבירת שגרה.

לקריאה נוספת: 50 משחקי היכרות ושבירת קרח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *