איך משחקים מהג’ונג

מה ג'ונג

מה-ג’ונג הוא משחק סיני פופולרי המשוחק עם סטים של אבני משחק. כמו משחקים פופולריים רבים, למהג’ונג יש וריאציות אזוריות רבות, ממערכת הרוחות הרווחת בסין ועד למהג’ונג אמריקאי עם קלפי ניקוד מיוחדים דמויי בינגו. המשיכו לקרוא כדי ללמוד איך משחקים מהג’ונג באמצעות הכללים והאסטרטגיות הבסיסיות של המשחק, שהם זהים ברוב הגרסאות השונות.

המשחק המערבי הכי קרוב למה-ג’ונג הם אולי ג’ין רמי ורמיקוב, מכיוון ששניהם כוללים בחירת אבנים וזריקתן מתוך יד אבני המשחק, כדי לקבל נקודות ולהרכיב קבוצות שונות של קלפים.

איך משחקים מהג’ונג אמריקאי

המהג’ונג משוחק כשארבעה שחקנים יושבים מסביב לשולחן, אם כי יש גרסאות עם שלושה שחקנים. שחקנים מערבבים את אבני המשחק, מטילים את הקוביות ומבצעים טקסים הכוללים חלוקה של אבני המשחק בין השחקנים. בשלב הבא, מתחילים חילופי האבנים. השחקן הראשון שמצליח להרכיב יד של 14 אבנים וקורא “מהג’ונג” מסיים את המשחק. לאחר מכן מדרגים את הניקוד של כל אבן משחק ונקבע המנצח.

ציוד המשחק

את המשחק משחקים בדרך כלל עם ערכת אבני מה-ג’ונג או לפעמים בעזרת קלפי משחק. בקלפים נהוג להשתמש לרוב בנסיעות, מכיוון שהם מפחיתים את הנפח והמשקל הדרושים למשחק, אך אין להם את העמידות שמוצאים בדרך כלל באבני המשחק. לפעמים משתמשים בקלפים מחוסר ברירה במקומות שבהם לא מוכרים אבני מהג’ונג – כמו ישראל – למרות שבקלות ניתן למצוא אבני משחק מה-ג’ונג להזמנה באינטרנט.

למשחק הבסיסי יש 136 אבני משחק, והוא כולל 36 דמויות, 36 במבוקים ו-36 עיגולים. אלה, בתורם, מחולקים לארבע קבוצות של מספרים 1 עד 9 בכל סדרה. יש גם 16 אבני “רוחות שמיים” ו-12 אבני דרקון. סטים רבים כוללים גם שמונה אריחי בונוס עם ארבעה פרחים וארבע עונות, אך אין בהם צורך במשחק הבסיסי.

זוג קוביות אחד משמש למשחק.

אבני משחק מהג'ונג
אבני משחק מהג’ונג

מטרה

מטרת המשחק היא להשיג מהג’ונג, אשר מורכב מכינוס של כל 14 אבני המשחק שלך לארבע סטים וזוג אחד. זוג הוא שני אבני משחק זהות. קבוצה יכולה להיות “פאנג”, שהיא שלושה אבני משחק זהות, או “צ’או”, שהיא רצף של שלושה מספרים עוקבים באותה סדרה. לא ניתן להשתמש באריח בודד בשתי קבוצות בבת אחת.

התחלת המשחק

בשלב ראשון מחליטים מי הוא הדילר (שמחלק). במסורת הסינית, ארבעת אבני המשחק של רוחות השמיים מופנים עם הפנים כלפי מטה ומחולקים לשחקנים. לאחר מכן השחקנים מסדרים את סדר הישיבה שלהם לפי אבן המשחק שלהם ויושבים עם כיוון השעון בסדר הבא: צפון, מערב, דרום, מזרח – כאשר מי שקיבל להיות מזרח מתחיל בתור הדילר.

במשחק מודרני יותר השחקנים פשוט יכולים להטיל את הקוביות כדי לקבוע מי הדילר.

כל אבני המשחק מעורבבות יחד, והשחקנים בונים מול עצמם מלבן של 34 אבני משחק הפוכות כלפי מטה, באורך 17 אבנים ובגובה שני אבנים. התוצאה צריכה להיות מלבן מרובע גדול של אבני משחק במרכז השולחן.

הדילר זורק את הקוביות וסופר את אבני המשחק מהקצה הימני של המלבן שלו, ומפריד את המלבן מאותה נקודה כדי להתחיל ולחלק את אבני המשחק משמאל לאותו נקודה ולהמשיך בכיוון השעון. הוא זורק שלוש קוביות ובוחר מהיכן בחומה צריך להתחיל ולחלק אבנים. המיקום הזה נבחר על ידי ספירת הסכום שמופיע על הקוביות משמאל הצד שלו לימין זוג הקלפים. נקודה זו מכונה “נקודת השבירה”. כל שחקן מקבל 13 אבני משחק, כאשר הדילר מתחיל עם אבן נוספת (מס’ 14).

לאחר מכן כל שחקן מסדר את אבני המשחק שלו כך שרק הוא יוכל לראות אותם והשחקנים אחרים לא. לפעמים נהוג להשתמש במתלי פלסטיק למטרה הזו, אבל אפשר פשוט להעמיד את אבני המשחק כשהם פונים כלפי המשחק. לאחר מכן, הדילר “שולף” אבן משחק אחת, והמשחק מתחיל משמאל לדילר.

איך משחקים מהג’ונג

לפני תורך, עליך לתת לשחקנים אחרים כמה שניות כדי לתבוע את אבן המשחק שהושלכה לאחרונה.

העדיפות הראשונה מגיעה לכל שחקן שיכול לתבוע את האבן שהושלכה כדי להשלים מהג’ונג. שחקן שיכול לעשות זאת תובע את האבן, ואז חושף את היד המנצחת של 14 אריחים.

אם זה לא יצליח, כל שחקן יכול לתבוע את אבן המשחק שהושלכה כדי להשלים “קבוצה חשופה”. השחקן אומר “פאנג”, ואז חושף את שני האבנים התואמות המתאימות לתור. לדוגמה, אם האבן שהושלכה הייתה 7 של במבוק, ולשחקן היו עוד שתי אבני במבוק 7 אצלו, השחקן הזה יקרא “פאנג”. כאשר הוא קורא ל-“פאנג” עליו להפוך ולחשוף את הקבוצה שהושלמה (עם כל שלושת הבמבוק 7, במקרה הזה) עם הפנים כלפי מעלה. לאחר מכן הוא יטיל אבן משחק נוספת, והתור עובר ימינה.

אם אף אחד לא תובע את אבן המשחק שהושלכה אבל היא משלימה לך צ’או, אתה יכול לתבוע אותה בתחילת התור שלך באמירת “צ’או”. לאחר מכן עליך להפנות את אבני המשחק שלך עם הפנים כלפי מעלה, לחשוף את הקבוצה שהושלמה (למשל 5, 6, 7 של במבוק). לאחר מכן עליך להטיל אבן משחק אחרת והמשחק ממשיך כרגיל.

אם ההשלכה לא משלימה עבורך סדרה, אז בתורך אתה שולף את האבן הבאה מהקיר שלך (כשאתה הולך שמאלה). אלא אם כן זה נותן לך מהג’ונג, עליך לחשוף אותה עם הפנים כלפי מעלה.

ניתן לתבוע רק את אבן המשחק שהושלכה אחרונה. אם אף אחד לא לקח את האבן התפיסה, היא יוצאת מן המשחק והתור עובר לשחקן הבא בכיוון השעון. 

האזור שמרכז בתוכו קלפים של קבוצות חשופות ופרחים מכונה “החלק הגלוי” של היד. זה יוצר מרכיב אסטרטגי שנותן רמז לשחקנים האחרים לגבי יד האבנים שהשחקן מחזיק. 

ליד מנצחת, שנקראת גם “מא-ג’ונג”, יש עדיפות על פני כל קבוצה אחרת שהכריזו שאר השחקנים. למהלך בו אחד השחקנים שהכריז קונג והכרזה שלו נעקפה על ידי מא-ג’ונג קוראים “שדידת קונג” וניתן לקבל עליו בונוס.

קונג

יש שחקנים שמשחקים גם עם “קונג”, שהוא סדרה של ארבע אבנים מאותו הסוג (כמו פאנג מורחב). אותם כללים לתביעת אבן פנויה חלים, אך כל שחקן המשלים קונג לוקח מיד אריח נוסף לפני ההשלכה.

סוף סיבוב

היד מסתיימת כאשר מישהו מכריז על מהג’ונג וחושף יד שלמה של 14 אבני משחק של ארבע סטים וזוג.

אם אף אחד לא חשף מהג’ונג עד שנגמרו האבנים בקיר, המשחק נחשב לתיקו והדילר מחלק מחדש.

ניקוד

ניקוד פשוט מעניק נקודה אחת למי שהשיג את המהג’ונג וזכה ביד.

קיימים הסדרי ניקוד רבים ומורכבים יותר, המשתנים במידה רבה לפי אזור. לפעמים מוענקות נקודות בונוס (של נקודה נוספת) על ידי זכייה עם האריח האחרון במשחק, או על סדרה של דרקונים. בשל וריאציות הניקוד הרבות, על השחקנים להקפיד להסכים על כללי הניקוד לפני משחק.

איך משחקים מהג'ונג

איך משחקים מהג’ונג עם אבנים מיוחדות

חלק מגרסאות המשחק כוללות אבנים מיוחדות. אז איך משחקים מהג’ונג עם אותן אבני משחק?

אבני פרחים/עונות

אבני הפרחים או העונות, כאשר הן מחולקות או נלקחות מן החומה, ניתן להחליף אותן מיד בקלפים אחרים מסדרת הקונג. הם “ייחשפו” לאזור הגלוי של היד. בתחילת כל סיבוב, אם שני שחקנים או יותר רוצים להכריז על אבני הפרחים, מחליפים לפי סדר השחקנים מן כיוון הסיבוב בכיוון השעון. לאבני פרחים עשוי בגרסאות מסוימות לזכות בנקודות או לא, בהתאם לגרסה.

אבני ג’וקר

אבני הג’וקר הן תכונה מיוחדת של מספר גרסאות, במיוחד בגרסאות האמריקאיות. הן יכולות להחליף אבנים אחרות בקבוצות מסוימות בתוך יד האבנים. בהתאם לגרסה, שחקן יוכל להחליף ג’וקר שהוא חלק מקבוצה חשופה של שחקן אחר באבן שהוא מייצג.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *