איך משחקים סבתא סורגת

סבתא סורגת

סבתא סורגת הוא גרסה של משחק לולאות המהווה משחק ילדים ביתי, המיועד לשני משתתפים (אך ניתן לשחק אותו גם לבד). המשחק מצריך לולאת חוט חזק באורך של עשרות סנטימטרים (מטר וחצי בערך). מטרת המשחק ליצור תצורות חדשות באמצעות כריכת הלולאה על האצבעות, והעברתה בין השחקנים. המשיכו לקרוא כדי ללמוד איך משחקים סבתא סורגת, ומהם התצורות השונות של המשחק.

המשחק מוכר בשמות שונים בתרבויות שונות. במספר שפות המשחק נקרא “עריסת חתול” (למשל: באנגלית – Cat’s cradle, בצרפתית – Berceau du chat, בפורטוגזית – Cama de gato). ברוסית המשחק נקרא Ниточка (ניטוצ’קה) – פתיל (של חוט) ובסינית 翻繩 fan sheng, “חבל מסתובב”.

איך משחקים סבתא סורגת

הגרסה הפשוטה ביותר של המשחק כוללת שחקן המשתמש בלולאת מחרוזת ארוכה כדי ליצור דמות מורכבת באמצעות האצבעות והידיים שלו.

בגרסה לשני שחקנים, הם משחקים יחד ומנסים לחקות את התצורה של הכריכה אחד של השני.

השחקן הראשון בונה את התצורה ההתחלתית באמצעות החוט: הוא משחיל ארבע אצבעות מכל כף יד (ללא אגודל) בתוך הכריכה. הוא כורך את הלולאה שנית, סביב כל רביעיית אצבעות. באמצעות האמה של כל יד, הוא מושך את החלק הפנימי של הכריכות הנוספות, ליצירת התצורה ההתחלתית.

בשלבים הבאים, כל שחקן בונה תצורה חדשה על סמך התצורה הקודמת. אם השחקן אינו יודע כיצד להתקדם, הוא יכול לבקש מן השחקן השני “לקחת” ממנו את הכריכה: ומשם להעתיק את הכריכה אליו, למטרות לימודיות.

משחק סבתא סורגת
עריסת החתול – התצורה הראשונה של המשחק

עוד פעילות עם חוט: איך לתפור כפתור: מדריך מצולם

התצורות השונות

גרסה נוספת של המשחק מורכבת משני שחקנים או יותר שיוצרים רצף של דמויות מחרוזות, כל אחת משנה את הדמות שנעשתה על ידי השחקן הקודם.

התצורה הראשונה נקראת “עריסת החתול” (ניתן לראות אותה באיור למעלה). לאחר כל תצורה, השחקן הבא מתמרן את החוט ומשנה את התצורה של הכריכה הנמצאת בידיו של השחקן הקודם בעזרת כמה תנועות פשוטות, ומהדק את הלולאה כדי ליצור דמות נוספת, למשל, יהלומים. יהלומים עשויים להוביל לנרות (שידוע גם בשם “פינקיס”), למשל, ואז “מאנגר” – עריסת חתול הפוכה – וכן הלאה.

רוב דמויות הליבה מאפשרות בחירה בין שתי דמויות עוקבות או יותר: לדוגמה, דג בצלחת יכול להפוך לעין חתול או אבוס. המשחק מסתיים כאשר שחקן עושה טעות או יוצר דמות ללא מוצא, שלא ניתן להפוך לשום דבר אחר. שחקנים רבים מאמינים ששני כתרים או כתר המלך הם דמות מבוי סתום כזו, אם כי שחקנים מנוסים יותר מכירים בכך שניתן לתמרן אותו בצורה יצירתית לתוך נרות או פינקיס, מה שמאפשר את המשך המשחק.

איך משחקים סבתא סורגת
איור המעבר מתצורת “עין החתול” ל-“דג בצלחת” מאת ג’יין (1906)

אגב, המדריך השלם (ממנו לקוח האיור לעיל) זמין באופן חופשי בויקיפדיה.

עבור ציבור שומרי השבת – שימו לב כי מותר לשחק סבתא סורגת בשבת! הגאון ר’ מנחם מנדל לובין שליט”א הורה שאפשר להתיר מלבד עם עושים קשר שצורתו עומדת. וכן הורו עוד רבנים שליט”א להתיר שאין בזה איסור “אורג” מדרבנן כיון שאין לזה קיום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *