יומן נקודות: על היתרונות של בולט ג’ורנל ואיך משתמשים בו

יומן נקודות

יכול להיות שכבר יש לכם כמה חברות או חברים שויתרו על היומן או הפלאנר הרגיל ועברו לתכנן את היום שלהם עם יומן נקודות, הידוע בכינויו בולט ג’ורנל (Bullet Journal). הודות לאינסטגרם – ולרמות הלחץ והעומס הגוברות של חיי היומיום – מיליוני אנשים רואים בשיטה הזו את הדרך הטובה ביותר לתכנן, להרהר ולשפר את רמת הפרודקטיביות שלהם. ולמרות שחלק מאיתנו עשויים לראות אותו בלא יותר מאשר מחברת נקודות עם מלא קשקושים וסמלים, למעשה מדובר על “מערכת לשיפור קשב עצמי, המוסווה כמערכת תכנון” (לפחות לפי המפתחים של השיטה).

איך שלא תקראו לזה – פלאנר, יומן או כל דבר אחר – היוצר ריידר קרול אומר שהשיטה הזו תעזור לכם לחיות חיים פרודוקטיביים ומשמעותיים יותר. “כשהייתי צעיר אובחנתי כחולה ADD ולא היו הרבה כלים או משאבים זמינים, אז הייתי צריך לעצב אותם בעצמי”, הוא אמר. “במקום לשמור פתקים כמו אנשים אחרים, הבנתי איך לארגן ולמיין מידע באופן שבו המחשבות שלי עובדות”.

מה זה יומן נקודות?

כשהוא שילוב של יומן, שיטה לניהול זמן ומדיטציה בכתב, יומן נקודות הופך את הכאוס של תיאום חייכם למערכת יעילה המסייעת לכם להיות פרודוקטיביים יותר ולהגיע ליעדים האישיים והמקצועיים שלכם. עם קטעים לרישום המטלות היומיומיות, לוח שנה חודשי, ההערות, הרצונות לטווח הארוך ועוד, ה-BuJo שלך מותאם אישית לחיים שלך.

אגב, לא מצאתי מונח מתאים יותר מאשר “יומן נקודות”, שהוא התרגום המילולי של bullet journal. למרות שהמונח בשימוש של שומרי משקל ועלול לבלבל, החלופה היא “יומן תבליטים” שזה נשמע כמו משהו מעולם הניווטים. נמשיך עם “יומן נקודות” או BuJo.

על ידי עדכון ה-BuJo מדי יום, “אתה לומד כיצד להיפטר מדברים שמסיחים את דעתך ולהוסיף דברים שאכפת לך מהם”, אומר קרול. אבל הוא באמת בנוי בהתאם למשתמש: “הדבר היחיד שיומן נקודות צריך להיות זה יעיל, והשאלה כיצד הוא יכול לשרת בצורה הטובה ביותר את המחברים שלו, תלויה בהם לחלוטין”.

ניתן להתאים אישית את ה-BuJo על ידי בחירת סמלים שקל לכם להבין ויצירת קטעים (המכונים “אוספים”) המתאימים למטרותיכם לטווח הארוך והקצר כגון מעקב פוריות, יומן כושר, ניהול פגישות וכו’.

ולכל מי שנבהל מכישורי האמנות הנדרשים, קחו טיפ נוסף מקרול: “בולט ג’ורנל הוא תמיד דבר ראשון כלי – זה לא חשוב איך הוא נראה וכמה הוא יפה. מה שחשוב זה איך הוא גורם לך להרגיש, ועד כמה הוא יעיל כדי לקדם אותך לעבר הדברים החשובים עבורך”.

איך עושים בולט ג’ורנל?

הדבר הכי חשוב הוא לא לרוץ מהר מדי. “הדרך הטובה ביותר להתחיל היא להבין מה האתגרים שלך”, מסביר קרול. “שאל את עצמך: מה אתה רוצה שיומן הנקודות יעשה בשבילך? ברגע שיש לך רעיון כללי, בנה מערכת שתתאים לצרכים שלך וליכולות האומנותיות שלך”.

הנה סרטון קצר שמסביר את הקונספט:

אם אתם קצת מבולבלים מהפורמט הגמיש, הוא מציע להתחיל ביומן חודשי שבו תוכל לתעדף משימות לעמידה ביעדים חודשיים. משם, המירו את זה ליומן יומי, שקרול רואה אותו בתור “הלחם והחמאה” של הבולט ג’ורנל.

כדי לחסוך זמן, נהוג להשתמש ב-“rapid logging“, השפה הרשמית של BuJo שבו מחליפים משפטים מלאים וארוכים עם ביטויים קצרים או מילות מפתח. אימוץ של התמצית הזו מבטיח יעילות וסדר גדולים יותר, וגם יומן יפה ו-“נקי” יותר.

כל יומן נקודות צריך לכלול את האוספים האלו (בסדר הבא):

  • אינדקס – זה החלק הנמצא בקדמת המחברת ומשמש בתור תוכן עניינים עם מספרי עמודים לאוספים שונים ומפתח סמלים שאתם יכולים לעדכן תוך כדי יצירה.
  • יומן עתידי – חלק בן ארבעה עמודים שמהווה מעין לוח שנה למבט מהיר על אירועים עתידיים, יעדים ומשימות ארוכות טווח. אפשר להוסיף לו ימי הולדת, תוכניות לטיולים וחגים משמעותיים.
  • יומן חודשי – החלק הזה, בן שני העמודים כולל לוח שנה עם מבט ממעוף הציפור על החודש ודף משימות עם דברים שרוצים להתמודד איתם במהלך החודש. ניתן גם להוסיף דפי מעקב חודשיים אחרים (“מודולים”), כולל יומן קלוריות, כושר, כספים או ספרים שקראתם – הכל הולך.
  • יומן יומי – זוהי רשימת המטלות היומיומית שלכם.

ונכון שאמרנו שמפתח הסמלים יכול להיות ייחודי ומיוחד לכל אחד, אך קרול ממליץ להשתמש בסמלים הבאים אם ברצונכם להיות מקצוענים:

  • משימות:
  • אירועים: O
  • הערות (עובדות, רעיונות ותצפיות):
  • דברים בעדיפות: *
  • השראה (מנטרות, תובנות ורעיונות): !

האם ניתן להתחיל יומן נקודות באמצע שנה?

לגמרי. שם המשחק פה הוא התאמה אישית, מה שאומר שתוכלו להתחיל את היומן שלכם היום, מחר או בעוד שלושה חודשים מהיום. כל מה שעליכם לעשות הוא להתאים את היומן כך שיתאים לציר הזמן שלכם.

ציוד דרוש

בעוד שקיימים יומני BuJo רשמיים, כל יומן או מחברת יעשו את העבודה, אומר קרול. וכמו שאמרנו, הרעיון פה הוא התהליך והביצוע העצמי, ולא בהכרח התוצאה.

אם בכל זאת בא לכם לראות את המוצרים המובילים (אם כדי לקנות ואם בתור השראה), הנה הבולטים שבהם:

ה-Dotted Grid Journal, במחיר ממש משתלם, נייר איכותי וציון של 4.8 כוכבים מתוך 5 באמזון אחרי מעל 5,000 ביקורות.

מחברת A5 של Leuchtturm1917, עם מעטפת גמישה וחזקה, ומגיעה במלא צבעים שווים. מוזמנת לבדוק מחיר באמזון.

מחברת נוחה עם 122 עמודים מנוקדים וממוספרים, קלה לנשיאה ובמחיר נגיש – וגם היא עם ציון כמעט מושלם באמזון.

וזוהי הבחירה המשתלמת – סט של שלוש מחברות (יחסית פשוטות) במחיר שווה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *