שוגי: המדריך הבסיסי למשחק שחמט יפני

שחמט יפני

שוגי (shōgi), המכונה גם שחמט יפני, נהנה מפופולריות מדהימה בארץ הולדתו. אבל זה לא אומר שהמשחק מוגבל לקהל מעריצים יפני: שחקנים רבים ברחבי העולם משחקים את משחק ה-“שוגי” בהנאה.

שוגי (מילולית “משחק הגנרלים”) הוא הגרסה היפנית לשחמט. אבל למרות שהם חולקים כמה אלמנטים ועקרונות אסטרטגיים משותפים (כמו הצרחה או מהלך en-passant), מדובר באמת בשני משחקים שונים מאד. משחק השוגי הוא הרבה יותר פופולרי ביפן מאשר השחמט במקומות אחרים: שחקנים מקצועיים מתחרים על שבעה תארים גדולים לאורך השנה, והמשחקים משודרים באופן קבוע בטלוויזיה. חלק מהתחנות אפילו נותנות חסות לתחרויות שוגי משלהן עבור המקצוענים.

משחק שוגי יכול לזקוף את הפופולריות שלו בעיקר להתרגשות של מהלך ה-“הפלה” – במקום להזיז כלי משחק על הלוח, אתה יכול להוסיף כלי שנלכד לצבא שלך על ידי הטלתו על ריבוע ריק. בגלל הכלל הזה, שמבדיל את שוגי מכל משחקי השחמט האחרים, רוב הכלים נשארים במשחק במשך כל המשחק.

משחקים רבים מסתיימים בהתקפות נגד מהירות שבהן מהלך אחד נותן יתרון למנצח. (חבר העיר לי שמומלץ לחשוב קודם על הגנה במשחק שחמט, אבל להתקפה יש יתרון מובהק בשוגי. אתה יכול אפילו להתעלם מהתקפה של היריב במידה ואתה יכול לבצע תחילה התקפת נגד משלך שיכולה להסתיים במט).

המטרה של שוגי זהה לזו של משחק שחמט – לכידת המלך של היריב. לוח השוגי מורכב מרשת משבצות בגודל של 9×9. כל שחקן מתחיל עם מלך, 9 חיילים, 2 גנרלי זהב, 2 גנרלי כסף, 2 פרשים, 2 רומחים, רץ וצריח. הכלים כולם באותו צבע מכיוון שחלק מהכלים של היריב שלך יילחמו בקרוב לצידך (ולהיפך). שלוש הדרגות האחרונות משני הצדדים מהוות את אזור הקידום, כך שקידום הוא נפוץ.

לוח שחמט יפני
סידור לוח “שוגי” עם הכלים השונים

הכלים השונים במשחק שחמט יפני

מלך שחמט יפני

מלך (אושו)

זז משבצת אחת לכל כיוון (זהה למלך במשחק שחמט). הגן על שלך, וצוד את זה של היריב שלך ללא רחמים. הצרחה לא מתבצעת בצעד אחד – היא מורכבת מהזזת המלך לעמדה שבה הוא מוגן מהתקפה על ידי קבוצה מתואמת של כלי הגנה (כאשר מבצעים הצרחה, מומלץ להשאיר נתיב מילוט של “דלת אחורית” פתוח).

גנרל זהב שחמט יפני

גנרל זהב (קינשו)

זז ריבוע אחד לכל כיוון מלבד באלכסון אחורה. גנרלי זהב הם חזקים מאוד וטובים להגנה אבל יש להם יכולת תנועה מוגבלת בשלבים הראשונים של המשחק.

גנרל כסף שוגי

גנרל כסף (גינשו)

זז ריבוע אחד באלכסון או ישר, בערך כמו “מיני-רץ”. גנרל כסף גמיש מאוד באופן כללי ונע בקלות בין מבני חיילים שונים. כאשר גנרל כסף מקודם, הוא הופף לגנרל זהב ומאבד את הדמיון שלו לרץ.

פרש שחמט יפני

פרש (קיימה)

קופץ שני ריבועים קדימה וריבוע אחד לשני הצדדים (חשבו על “T”). פרשי שוגי קופצים כמו פרשי שחמט, אבל יש להם רק שני ריבועים אפשריים אליהם הם יכולים לעבור, כך שהם לא שימושיים כל כך בתחילת המשחק ויש לפתח אותם בזהירות. פרש שמתקדם מוקדם מדי הוא טרף קל לחייל רגלי פשוט.

פרש ביד, לעומת זאת, יכול להיות שימושי למדי. פרשים מקודמים לגנרלי זהב והם חייבים להיות מקודמים ברגע שהם מגיעים לאחת משתי השורות האחרונות בלוח.

רומח שוגי

רומח (קיושה)

רומחים הם כמו צריחים מוגבלים של משחק שחמט רגיל. הם מתחילים את המשחק בפינות הלוח ויכולים להתקדם כמה שיותר ריבועים. עם זאת, הם מוגבלים לעמודה שלהם ואינם יכולים לנוע אחורה. לרומחים יש תפקיד חשוב בהתקפות, אבל לעתים קרובות הם לא עושים שום דבר אחר עד שהם נלכדים ומופלים. רומחים מקודמים לגנרלי זהב וחייבים להיות מקודמים כשהם מגיעים לשורה האחרונה.

חייל שחמט יפני

חייל רגלי (פו)

חיילים רגליים זזים ומתקדמים לריבוע אחד ישר קדימה. הם לא מגינים זה על זה באלכסון כמו בשחמט רגיל, כך שאי אפשר לבנות שרשראות של חיילים, אבל שורה של חיילי רגלים הנתמכת על ידי גנרל כסף או זהב מאחוריהם יכולה ליצור “קיר” יעיל. חיילי רגלים מקודמים לגנרלי זהב, וחיילי רגלים מקודמים (“טוקינים”) שימושיים במיוחד מכיוון שהם חזקים כמוהם על הלוח. עם זאת, ברגע שהם נלכדים הם חוזרים למשחק כחיילים פשוטים.

פרש שחמט יפני

רץ (בישוף)

זז מספר בלתי מוגבל של ריבועים באלכסון, כמו רץ בשחמט. בשוגי יש רק שני רצים, והם מתחילים את המשחק כשהם אחד מול השני, כך שכל משחק מתחיל עם אפשרות של “חילופי בישופים”. רץ מקודם הופך לפרש או ל-“מלך-בישוף”, המשלב את מהלכי המלך והרץ.

צריח שוגי

צריח

זז מספר בלתי מוגבל של ריבועים בצורה אורתוגונלית, כמו צריח שח. הצריח הוא השורש של רוב התקפות הפתיחה, ופתיחות שוגי מסווגות בדרך כלל לפי המקום שבו הצריח ממוקם במהלכים הראשונים של המשחק.

קידום הצריח הוא הישג חשוב בגלל שצריח מקודם, הנקרא “דרקון”, הוא חזק מאוד ויכול לגרום נזק רב למחנה היריב עם התמיכה הנכונה. דרקון הוא “מלך-צריח”, כלומר הוא יכול לנוע כצריח רגיל, או ריבוע אחד באלכסון.

מה זה קידום?

כאשר כלי (למעט המלך, גנרל הזהב או כלי שכבר קודם) מגיע לשלוש השורות האחרונות (כאשר מסתכלים מזווית ראייתו של בעליו), זז בתוכן או יוצא מהן, הוא יכול לקבל קידום. אם זה חייל רגלי, רומח או פרש שמגיע לשורה האחרונה, הוא חייב לקבל קידום (אם מזיזים את הפרש בצורה שתגרום לו להגיע לשורה השנייה לפני אחרונה, החוק הזה חל גם אז).

הסימן לקידום הוא הפיכת כלי המשחק, כשבצדו האחר כתוב עליו שמו היפני, בדרך כלל בדיו אדום ובכתב מחובר. כלי שמקבל קידום מקבל תנועה של גנרל זהב, למעט הצריח והרץ שמקבלים תנועה של מלך בנוסף לתנועה הרגילה שלהם. הכלים שמקבלים קידום נקראים בשמות שונים.

מיקום התחלתי של הכלים

שורה ראשונה: רומח, פרש, גנרל כסף, גנרל זהב, מלך, גנרל זהב, גנרל כסף, פרש, רומח.
שורה שנייה: משבצת ריקה, רץ, חמש משבצות ריקות, צריח, משבצת ריקה.
שורה שלישית: כל חיילי הרגלים.

לוח שוגי שחמט יפני
לוח שוגי (שחמט יפני)

איך מתחילים לשחק שחמט יפני?

שחקני שוגי חדשים לא צריכים לדאוג מהפסד בכל משחק גם במידה והם משחקים מול יריב מנוסה יותר, מכיוון שלשחמט יפני יש מערכת מבוססת שנועדה ללמד מתחילים כיצד לפתח התקפה. השחקן המנוסה יותר מסיר שני חלקים (צריח ורץ), ארבע חלקים (צריח, רץ ורומחים), או שישה כלים (צריח, רץ ופרשים). כתגמול עבור ההקרבה, הוא זוכה לבצע את המהלך הראשון, אשר מעניק יתרון קטן יותר מהמהלך הראשון בשחמט מכיוון שיש יותר מרחק בין הצבאות על לוח שוגי (ורק לצריח ולרץ יש כוח משמעותי לטווח ארוך).

הדרך הטובה ביותר ללמוד שוגי היא למצוא שחקן באזור שלך ולשחק הרבה משחקים על לוח פיזי. לצערנו אין הרבה שחקנים בארץ (עד כמה שאנחנו מכירים), כך שהדבר הטוב הבא הוא לשחק ברשת (אנחנו אוהבים את האתר lishogi). בכל מקרה, תרגול ולמידה בפועל עדיפים על קריאה – אז אל תחכו והתחילו לשחק!

One Comment on “שוגי: המדריך הבסיסי למשחק שחמט יפני”

  1. תודה על הכתבה . אין הרבה מידע על המשחק בעברית . גם אם יש אי דיוקים ( למשל , אין מהלך en-passant בשוגי )
    אולי מישהו שיקרא את זה יתעניין ויחפש מקורות נוספים …
    “הדרך הטובה ביותר ללמוד שוגי היא למצוא שחקן באזור שלך ולשחק הרבה משחקים על לוח פיזי”
    האם יש שחקנים בארץ שנפגשים ומשחקים על לוח פיזי ? או שזה היה רק משפט כללי כזה / תורגם מאנגלית ?
    אני גר בחיפה , משחק אונליין , בעיקר ‘גו’ אבל אם יש חבר’ה שמשחקים שוגי באיזור ,הייתי שמח לבוא ולצפות לפחות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *