שרשרת האופניים נופלת כל הזמן? ככה תפתרו את הבעיה!

שרשרת אופניים

זה יכול להיות ממש מציק כאשר שרשרת אופניים נופלת כל הזמן, אבל מעבר לכך זה אף עשוי להיות מסוכן, במיוחד אם זה קורה בזמן נסיעה. כדי למזער את הסיכוי שזה יקרה, תיאלצו לכוון את האופניים שלכם כמו שצריך. לא יודעים איך? המשיכו לקרוא כדי ללמוד איך עושים את זה, לצד פתרונות נוספים למניעת נפילה של שרשרת האופניים.

אם השרשרת שלכם התחילה להתנתק לעתים קרובות מהמסגרת לאחר שהייתה בסך הכל תקינה בעבר, משהו בכיוון האופניים שלכם השתנה. הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לבדוק שכל הברגים של מערכת ההינע שלכם מהודקים, ששום דבר לא זז או נפגע, ולוודא שהגלגל האחורי יושב נכון בשקע שלו.

בואו נבחן כיצד ניתן להתמודד עם סיבות אפשריות אחרות לכך שהשרשרת של האופניים נופלת ממקומה.

במידה ושרשרת האופניים נופלת מקדימה

התאמת ברגי המעביר הקדמי

אם השרשרת שלכם נופלת ממערכת השרשרת, ודאו ששני הברגים במעביר הקדמי שלכם מכוונים כהלכה.

שרשרת אופניים נופלת כל הזמן
ברגי מעביר קדמי

אחד הברגים – לפעמים, אך לא תמיד, מסומן H עבור ‘גבוה’ – מגביל את תנועת כלוב המעביר הקדמי כלפי חוץ.

הבורג השני – לפעמים, אבל לא תמיד, מסומן L עבור ‘נמוך’ – מגביל את התנועה של כלוב המעביר הקדמי פנימה.

אם השרשרת שלכם נופלת באופן קבוע מהחלק הפנימי של מערכת ההינע שלכם, יכול להיות שהבורג L צריך חיזוק. שימו את השרשרת על גלגל השיניים הקטן ועל גלגל השיניים הגדול ביותר מאחור. הצלחת הפנימית של כלוב המעביר הקדמי אמורה כמעט (אך לא ממש) לגעת בשרשרת. אנחנו מדברים על פער של 1-2 מ”מ. אם הרווח גדול מזה, סובבו את בורג L בכיוון השעון כדי לקרב את הלוח הפנימי של כלוב המעביר הקדמי לשרשרת.

אם השרשרת שלכם נופלת לעתים קרובות מהחלק החיצוני של מערכת ההינע שלכם, יכול להיות שהבורג H של המעביר הקדמי דורש כיוון. שימו את השרשרת על הגלגל השיניים הדגול ביותר (מקדימה) ועל גלגל השיניים הקטן ביותר (מאחור). הלוח החיצוני של כלוב המעביר הקדמי לא אמור לגעת לגמרי בשרשרת. אם יש רווח גדול מ-1-2 מ”מ, סובבו את בורג H בכיוון השעון ותראו את הכלוב זז פנימה.

פתרונות אחרים

אתם עדיין יכולים לפרוק את השרשרת מדי פעם גם אם ברגי המעביר מכוונים כהלכה, במיוחד אם אתם מחליפים הילוך תחת עומס (בזמן עמידה או לחיצה חזקה על הדוושות). נסו להוריד את רמת המאמץ שלכם (אך עדיין לדווש) בעת מעבר בין הילוכים.

דרך נוספת למנוע מהשרשרת ליפול מהחלק הפנימי מערכת ההנעה היא להשתמש בתפס שרשרת. תפס שרשרת הוא בעצם זרוע הפועלת כמחסום המונע העברת יתר של השרשרת פנימה. לחלק מהמעבירים הקדמיים יש תפס שרשרת משולב.

אם לאופניים שלכם עדיין אין אחד כזה, אתם תמיד יכולים להוסיף תפס שכזה בדיעבד. ישנם דגמים שונים בשוק וכולם די קלים להתקנה.

תפס שרשרת אופניים

במידה ושרשרת האופניים נופלת מאחור

התאמת ברגי המעביר האחורי

אם השרשרת שלכם מתנתקת מכיוון הגלגל האחורי, זה לעתים קרובות עניין פשוט של התאמת ברגי המעביר האחורי שלכם.

אם השרשרת נופלת מהחלק הפנימי של הקסטה, הניחו את השרשרת על גלגל השיניים הקטן יותר (מקדימה) ועל גלגל השיניים הגדול ביותר (בחלק האחורי). לאחר מכן סובבו את בורג L בכיוון השעון עד שתראו את המעביר האחורי (החלק התלוי למטה) מתחיל להתרחק ממרכז האופניים. אתם צריכים להזיז אותו לנקודה שבה השרשרת יכולה לנוע בחופשיות לתוך גלגל השיניים הגדול ביותר, אבל לא יכולה ללכת רחוק יותר מזה.

אם השרשרת שלך נופלת מהצד החיצוני של הקסטה, הניחו את השרשרת על גלגל השיניים הגדול יותר (מקדימה) ועל גלגל השיניים האחורי הקטן ביותר. לאחר מכן סובבו את בורג H בכיוון השעון עד שתראו את המעביר האחורי מתחיל לנוע לכיוון מרכז האופניים. אתם צריכים להזיז אותו לנקודה שבה השרשרת יכולה לנוע בחופשיות לתוך גלגל השיניים הקטן ביותר, אבל לא יכולה ללכת רחוק יותר מזה.

כיוון ברגי המעביר האחורי
כיוון ברגי המעביר האחורי

עם זאת, שוב, אם השרשרת לא נפלה לפני כן, אלא פיתחה רק לאחרונה את ההרגל, הכיוון השתנה איכשהו. לפני שתעשו משהו, בדקו שהגלגל האחורי יושב נכון במקומו כשהחישוק נמצא במרכז עמוד השרשרת, וודאו שהמעביר האחורי והמתלה שלו (החלק אליו מוברג המעביר האחורי) אינם מעקומים.

השתמשו במערכת מייצב (אם קיימת)

למעבירים אחוריים רבים של אופני הרים ו-Gravel (עוד על הסוגים השונים וההבדלים ביניהם) יש מערכות מייצבים שנועדו לשמור על השרשרת במקומה גם הנסיעה על שטח קופצני. בעיקרו של דבר, הם ממזערים תנועה מיותרת של זרוע המעביר וקפיצות של השרשרת.

אם יש לכם מעביר אחורי מהסוג הזה והשרשרת שלכם נופלת ממקומה לעתים קרובות, מצאו את מתג ההפעלה/כיבוי של מערכת המייצב ושימו לב שהוא במצב ‘מופעל’ כדי להגביר את המתח. המיקום שלו משתנה בין המותגים והדגמים השונים אבל תמיד קל למצוא אותו.

מייצב אחורי לאופניים
מערכת מייצב

מה לעשות אם השרשרת ממשיכה ליפול?

אם עשיתם את כל מה שתיארנו ושרשרת האופניים עדיין נופלת כל הזמן, יש עוד כמה דברים שכדאי לבדוק:

  • יכול להיות שהמעביר הקדמי שלכם זז ממקומו. בדקו שהוא ממוקם נכון על ידי עיון בדוגמאות ברשת, או התייעצות עם איש מקצוע.
  • האם מערכת ההינע שלכם בלויה וזקוקה להחלפה? מעבר בין הילוכים יכול להתחיל להיות פחות חלק ויותר לא יציב כאשר חלק מהרכיבים במערכת מתקרבים לסוף חייהם.
שרשרת אופניים נופלת כל הזמן
  • יכול להיות שאתם מפעיל את השרשרת בזווית קיצונית מדי – ברוחב הגדול ביותר בין גלגלי השיניים הגדולים ביותר (כמו בתמונה למעלה), או ברוחב הקטן יותר ובגלגלי השיניים הקטנים ביותר. חלק מהמערכות יכולות להתמודד עם זה (למרות שזו לא דרך יעילה במיוחד לרכוב), חלק לא.
  • השרשרת שלכם עשויה להיות ארוכה מדי או קצרה מדי. לפני התקנת שרשרת, השחילו אותה על גלגלי השיניים הגדולים ביותר (מקדימה ומאחורה), אך אל תעבירו אותה דרך המעביר האחורי. משכו את שני הקצוות יחדיו והוסיפו חוליה אחת שלמה (אחת פנימית וחצי אחת חיצונית) כדי לקבל את אורך השרשרת הנכון.
  • אתם עם שרשרת שאינה תואמת לשאר מערכת ההינע שלכם, ובמקרה כזה עליכם להחליף אותה.
  • מערכת ההינע שלכם לא נקייה. בוץ ורוחות חזקות יכולים להשפיע על ביצועי מערכת ההינע שלכם יותר ממה שאתם יכולים לדמיין. המעבירים והשרשרת חייבים לפעול באופן חופשי וללא הפרעה.

יש עוד המון סיבות לכך שבגללן שרשרת האופניים שלכם יכולה ליפול ממקומה באופן תכוף, אבל אנחנו חושבים שאלו העיקריות. אם אתם חושבים שיש סיבה חשובה שפספסנו, ספרו לנו עליה למטה בתגובות. נשמח לשמוע מכם!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *