איך משחקים את משחק הרוצח / העיירה

איך משחקים הרוצח

הרוצח (לפעמים נקרא גם “המאפיה” או “העיירה”) הוא משחק קבוצתי בו כל השחקנים צריכים להכריע על פי רוב, מי הוא האשם ב”רצח”, בצורה שקצת הזכירה לנו את “רצח באוריינט אקספרס“. המשחק פותח לראשונה בברית המועצות על ידי דמיטרי דוידוב בשנת 1986, ובמהלך השנים נוצרו לו גרסאות מרובות. בפוסט של היום נלמד איך משחקים הרוצח / העיירה – וגם נספר על כמה טיפים לשדרוג המשחק.

המשחק דורש מהשחקנים כישורי משחק וכריזמה כמו גם חשיבה ואסטרטגית בלשית. עיקר המשחק, למעט גרסאות מסוימות, מורכב מדיון בין כל המשתתפים שבסיומו עליהם להחליט מי הוא האשם ברצח, כאשר ההשתתפות של ה-“רוצחים” בשיחה והניסיון שלהם להטות את ההחלטה לכיוון אחד מהאזרחים החפים מפשע היא בעלת השפעה רבה על אופי המשחק.

נהוג לשים לב להתנהגות החזותית של המשתתף החשוד (שפת גוף, צורת דיבור), תוכן דבריו וטענותיו, והאסטרטגיה המיוחסת לו. נהוג לשחק את המשחק עם מספר גדול של שחקנים, על מנת ליצור משחק מעניין ולהגיע למספר סיבובים רב.

איך משחקים הרוצח

מנחה מנהל את המשחק (לפעמים הוא נקרא “ראש העיר”). המשחק מורכב מסבבים של “לילה” ו-“יום”: בלילה כל המשתתפים מרכינים את הראש ועצמים עיניים בזמן שהמדריך מנהל את המשחק, וביום כל המשתתפים “ערים” ומנהלים שיחה.

בלילה הראשון המנחה קובע את התפקידים במשחק – מי יהיו האזרחים, הרוצחים והבלש (לדוגמה בלש אחד, 2 רוצחים, והשאר אזרחים) – הבחירה תעשה על ידי טפיחה על ראשי השחקנים: פעם אחת לאזרח, פעמיים לרוצח, ושלוש פעמים לבלש.
התפקידים חסויים וידועים לבעל התפקיד ולמנחה בלבד.

אם רוצים שהבחירה תעשה בצורה אקראית ולא תקבע על ידי המנחה, משתמשים בהגרלה או חלוקת קלפים, כאשר התפקידים מצוינים מראש על כל קלף.

בלילה הראשון – הרוצחים מתעוררים ביחד לראות מי הרוצח השני כדי שיידעו לשתף פעולה.

מהלך המשחק – לילה

בתחילת כל לילה המנחה מכריז “לילה טוב עיירה” וכל המשתתפים מורידים את הראש ועוצמים עיניים.

כשכולם “ישנים”, המנחה מכריז “בוקר טוב בלש”, והמשתתף שקיבל את תפקיד הבלש מרים את ראשו. בשלב הזה יכול הבלש לבחון את חשדו בקשר לאחד מהמשתתפים – הוא לא עושה זאת בקול (כדי שקולו לא יסגיר את זהותו), אלא רק מצביע על חשוד אחד והמנחה מסמן לו האם מדובר ברוצח או באזרח תמים. לאחר מכן, מכריז המנחה “לילה טוב בלש” – והבלש חוזר “לישון”.

לאחר מכן, מכריז המנחה “בוקר טוב רוצח א” – כעת, רוצח א’ (בלבד) מתעורר ומצביע על משתתף שירצה “לרצוח”. לאחר שהצביע אומר המנחה “לילה טוב רוצח א”, והוא חוזר לישון.

לאחר מכן המנחה מעיר את הרוצח השני על ידי הכרזה – “בוקר טוב רוצח ב'”. כעת חוזרים על התהליך, הרוצח השני מתעורר ומצביע על מי שירצה “לרצוח”. לאחר שהצביע אומר המנחה “לילה טוב רוצח ב'”.

וזהו, הגיע הזמן להעיר את העיירה. המנחה מכריז “בוקר טוב עיירה” וכל המשתתפים קמים. אם שני הרוצחים הצביעו על אותו משתתף שהם רוצים “לרצוח”, הוא יוצא מהמשחק. אם כל אחד מהם הצביע על משתתף שונה, אף אחד לא נרצח באותו סיבוב.

איך משחקים העיירה
משחק “הרוצח” במהלך הלילה. קרדיט לתמונה Puik

מהלך המשחק – יום

המשתתפים רשאים לדבר ולדון בחופשיות בניסיון לברר את זהותו של הרוצח. הבלש יכול לתת הכוונות ושמות בהתבסס על דעתו האישית, מבלי לחשוף את זהותו. בכל שלב של היום אחד השחקנים יכול להכריז על חשדותיו ולהעלות להצבעה ראשונה את אחד המשתתפים.

לאחר הדיון מתבצעת הצבעה שבה בוחרים את החשוד. אם בהצבעה יש רוב – החשוד “מוצא להורג”. אם אין רוב – הדיונים ממשיכים עד שמגיעים להחלטה. אחרי שהוחלט על האשם וזה חשף את זהותו ויצא מן המשחק – עוברים בחזרה למהלך הלילה.

כך ממשיכים בסבבים של יום ולילה לסירוגין, עד סיומו של המשחק. לפי חלק מהגרסאות, לרוצחים בלילה הראשון לא ניתנת הזדמנות לרצוח, אלא רק לקום כדי לראות אחד את השני – כדי שבימים הבאים יוכלו לשתף פעולה. במהלך המשחק לא מומלץ שמשתתף יחשוף את זהותו, אך זה אינו אסור – ולפעמים זה כדאי מבחינה אסטרטגית (הבלש מודיע שהוא הבלש כי הוא יודע מי הרוצח). כל משתתף, כאשר הוא חי וער, רשאי להגיד מהו תפקידו, וגם לשקר לגבי עובדה זו.

דגשים

לשחקן ש-“נרצח” ויצא מהמשחק אסור להתערב יותר. זה אומר שאסור לו לדבר עם המשתתפים, לצחוק, להצביע או לעשות כל פעולה שיכולה לרמוז על זהותם של האחרים. ברגע ששחקן “נרצח” הוא כבר לא חלק מהמשחק, ולכן יכול להישאר עם העיניים פקוחות (ולכן הוא רואה מי הבלש והרוצחים). זו הסיבה שלפעמים השחקן היוצא מתבקש לעזוב את השולחן או המקום, על מנת למנוע רמיזות.

בנוסף לכך, על המנחה להמשיך להתייחס אל הרוצחים והבלשים גם אם נרצחו. כלומר, אם בהצבעה קבוצתית נרצח רוצח, המנחה עדיין צריך להגיד לו בוקר טוב, לחכות כמה שניות כדי שזה יראה כאילו הוא הצביע על מישהו, ולהגיד לו לילה טוב. כך גם עם הבלש, על המנחה לשאול את הבלש את מי ברצונו לבדוק, ותמיד לענות שמדובר באזרח תמים.

זה גם סימן לשאר המשתתפים (וחלק חשוב מהשאלה איך משחקים הרוצח) – הרי אם בכל לילה נאמר לבלש שמדובר באזרח תמים זה כנראה אומר שהבלש כבר לא חלק מהמשחק, וכנ”ל לגבי הרוצח – אם בכל לילה יש רצח אז או שהרוצחים ממש מתואמים, או שכנראה נשאר רק רוצח אחד במשחק.

איך המשחק נגמר?

האזרחים והבלש מנצחים כאשר הם חושפים את זהותם של כל הרוצחים ורוצחים אותם. הרוצחים מנצחים אם הם מצליחים לגרום להוצאתם להורג של כל האזרחים.

משחק “הרוצח”. ההצבעה מתנהלת

איך משחקים העיירה

בגרסה נוספת של המשחק, הקרויה “העיירה”, משחקים עם ארבעה תפקידים עיקרים:

  • האזרח – שאר השחקנים שהמנחה נגע בגבם פעם אחת.
  • הרוצח – שחקן אחד שהמנחה נגע בגבו פעמיים.
  • הבלש – שחקן שהמנחה נגע בגבו שלוש שעמים.
  • הרופא/המלאך – שחקן שהמנחה נגע בגבו ארבע פעמים, מכונה לעיתים המלאך.

הגרסה הזו מותאמת ל-7 שחקנים ומעלה (אזרחים, רוצח, בלש, רופא ומנחה).

מהלך המשחק

מהלך המשחק דומה מאד לצורה בה משחקים “הרוצח”, עם שינויים קלים. גם פה נבחר מנחה, וגם פה הוא ישלח את המשתתפים לישון באמצעות הקריאה “לילה טוב עיירה”.

במהלך מחזור הלילה, המנחה יעיר את הבלש – אשר יצביע על מי שהוא חושב שהוא הרוצח, את הרוצח – שיצביע על מי שהוא מתכנן לרצוח, ואת הרופא – שמצביע על האדם שהוא חושב שהולך להירצח בכוונה להצילו.

לאחר המעבר למהלך היום עם הקריאה “בוקר טוב עיירה”, המנחה מספר האם הרוצח נתפס (אם הבלש צדק במי שחשד או שטעה). במידה והמנחה מספר “אף אדם לא נרצח הלילה”, זה אומר שהרופא והרוצח הצביעו על אותו האדם – ולכן הוא ניצל. אך אם המנחה מספר – “הלילה נרצח אדם נוסף”, זה אומר שהרופא והרוצח לא הצביעו אל אותו האדם, והרופא בעצם לא הצליח להציל את הנרצח.

אם לא נרצח אדם בלילה אז מתחיל סיבוב חדש ואם נרצח אדם בלילה כל התושבים מצביעים אל אדם שהם חושבים שהוא הרוצח. אם הרוב הצביע וצדק, המשחק נגמר ואילו אם האדם שקיבל את רוב ההצבעות הוא לא הרוצח (הוא אזרח, בלש, רופא) אז אותו האדם מתוודה על תפקידו, יוצא מהמשחק והמשחק ממשיך.

דגשים

ברגע שאחד המשתתפים נרצח (והמנחה מודיע על כך), עליו לצאת מהמשחק. אם לאחר ההצבעה נבחר אדם והוא לא הרוצח (אזרח, בלש, רופא) עליו לצאת מהמשחק גם כן – וכמו בדגשים ל-“איך משחקים הרוצח”, גם פה אנו מדגישים שאסור לו לרמוז, לדבר ולהצביע על השחקנים האחרים כדי לרמוז להם מיהו הרוצח.

אם הבלש הצביע על אדם שחשב שהוא הרוצח וצדק – המשחק יסתיים. אם הוא טעה המשחק ימשיך.

אם נשארו שני שחקנים הרוצח מנצח במשחק.

אם לאחר הצבעה של העיירה נבחר אדם בעל תפקיד רופא או בלש אז המנחה בלילה לא יעיר את הרופא או הבלש ותפקידם יעלם מהמשחק.

איך משחקים הרוצח
משחקים “הרוצח”, מאשימים אחד את השני. כיף.

אוהבים משחקי רצח? אתם חייבים להכיר את הרמז (Clue).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *