איך משחקים ספיד (ספידי) – הסבר, הוראות ומשחק אונליין

איך משחקים ספיד

ספיד הוא משחק קלפים קליל, מהנה ופשוט לשני שחקנים (לפעמים נקרא גם ספידי). בפוסט של היום נלמד איך משחקים ספיד, למי המשחק מיועד, על הגרסאות השונות שמשדרגות את החוויה ונסיים עם קישור למשחק ספיד אונליין שאנחנו אוהבים.

מלא עבודה, אז בואו נתחיל.

חלוקת הקלפים וסידור המשחק

בתחילת משחק ספיד מחלקים את החפיסה לשניים ונותנים חצי לכל אחד מהשחקנים (אם משחקים עם שתי חפיסות, כל שחקן מקבל חפיסת קלפים שלמה). לאחר קבלת הקלפים, כל שחקן מניח על השולחן חמש ערימות קלפים – מימין לשמאל – לפי החוקיות הבאה:

  • ערימה ראשונה (קלף אחד) – קלף אחד גלוי (עם הפנים כלפי מעלה).
  • ערימה שנייה (שני קלפים) – קלף אחד גלוי ומתחתיו קלף אחד לא גלוי (עם הפנים כלפי מטה).
  • ערימה שלישית (שלושה קלפים) – קלף אחד גלוי ומתחתיו שני קלפים לא גלויים.
  • ערימה רביעית (ארבעה קלפים) – קלף אחד גלוי ומתחתיו שלושה קלפים לא גלויים.
  • ערימה חמישית (חמישה קלפים) – קלף אחד גלוי ומתחתיו ארבעה קלפים לא גלויים.

במהלך סידור הקלפים, במידה ויוצאים שני קלפים גלויים או יותר מאותו סוג (מספר), נניח אותם אחד על גבי השני באחת הערימות ונהפוך את הקלף העליון בערימה האחרת (ממנה לקחנו את הקלף).

אם אחד הקלפים הגלויים יוצא ג’וקר (או מלך, בגרסאות מסוימות של המשחק), מניחים אותו בערימה נפרדת (שישית).

וכמובן, לא לשכוח לערבב את הקלפים לפני החלוקה.

איך משחקים ספיד (מהלך המשחק)

לאחר שסידרנו את הקלפים כמו שהסברנו, כל שחקן צריך להניח קלף נוסף במרכז השולחן. שני השחקנים ישימו את הקלפים שלהם זה לצד זה, כך שלכל שחקן נוצרת “קופה” משלו. במשחק ספיד אין תורות, ועל שני השחקנים לעשות את הפעולה באותו הזמן.

לאחר מכן, ברגע שיש לנו קלפים חשופים במרכז השולחן, מתחיל המשחק המהיר. כל שחקן צריך להניח את אחד מהקלפים שברשותו על השניים שנפתחו בהתאם לחוקיות הבאה – על הקלף להיות עוקב או קודם לקלף הפתוח. לדוגמא: אם במרכז פתוח הקלף 7, מותר להניח עליו רק את המספר 6 או 8 (במידה ולשחקן יש אותם “חשופים” – עם הפנים כלפי מעלה – באחת החפיסות ברשותו).

כמו שכבר אמרנו, אין תורות במשחק וכל הקודם זוכה. זה אומר שכל שחקן צריך להניח את הקלפים במהירות האפשרית (ומכאן שמו של המשחק: “ספיד” – מהירות באנגלית).

אחרי שהשחקן שם קלף בחפיסה המרכזית, הוא רשאי לפתוח (להפוך לגלוי) את הקלף העליון בערימה ממנה הוא לקח את הקלף המונח. במילים אחרות – לאחר ששחקן לקח קלף עם הפנים כלפי מעלה והניח אותו במרכז – הוא יהפוך את הקלף שבא אחריו מאותה חפיסה.

כאשר נגמרת אחת הערימות שבראשות השחקן הוא רשאי לקחת את אחד הקלפים הגלויים (מהערימות שנשארו לו) וליצור ממנו ערימה חדשה, וכך בעצם לחשוף את הקלף הבא בתור באחת הערימות המלאות. בנוסף לכך, במידה והשחקן חשף קלף שיצא זהה לקלף החשוף בראש ערימה אחרת, הוא יכול לשים את אותו הקלף בערימה השנייה (יחד עם הקלף הזהה) ולפתוח קלף נוסף. המהלך הזה דומה למה שעשינו בזמן סידור הערימות בתחילת המשחק.

כאשר שחקן מסיים את כל הקלפים שברשותו, עליו לקחת את החפיסה הקטנה ביותר ממרכז השולחן, ואילו על השחקן השני לקחת את החפיסה הגדולה ביותר. מפה בעצם מתחילים בסבב נוסף: מסדרים את הקלפים שוב ומתחילים מהתחלה.

השחקן שנשאר ללא קלפים ראשון מנצח.

אם לשחקן אין מספיק קלפים לסידור מלא של חמשת הערימות בתחילת הסיבוב, עליו לסדר את הקלפים שלו על פי אותה חוקיות עד לשלב שבו נגמרים לו הקלפים.

אם לשני השחקנים אין יותר תנועות אפשריות על פי החוקיות – זאת אומרת שכל הקלפים החשופים על הערימות של השחקנים לא מתאימים לשני הקלפים החשופים במרכז השולחן – כל אחד מהם יניח במקביל קלף נוסף מן הקופה על הערימה שלו, והמשחק יימשך.

איך משחקים ספיד

גרסאות

כמו כל משחק שנפוץ כבר שנים רבות, גם ל-“ספיד” יש לא מעט גרסאות, וכל קבוצה של אנשים יכולה להחליט איך משחקים ספיד בהתאם למה שמתאים לה.

באחת מהגרסאות הללו, כאשר לשחקן נשארו רק שני קלפים גלויים הוא רשאי לקחת ולהחזיק אותם ביד, על מנת להסתיר אותם משאר המשתתפים (הוא יכול לעשות את זה רק אם אין לו עוד קלפים הפוכים לפתוח).

גרסה נוספת גורסת כי במידה ולשחקן יש שלושה קלפים מאותו הסוג (המספר), הוא יכול “לשרוף אותם” – פשוט לזרוק אותם לערימת הקלפים ללא קשר לקלף הפתוח. זו בחירה שלו אם לעשות את זה או לא.

נוהג בסיסי עם משחקי “ספיד” הוא שכל שחקן רשאי לשחק ולגעת בקלפים רק עם יד אחת. זה אומר שאסור לשחק בשתי ידיים, ואסור להחזיק יותר מקלף אחד ביד בזמן נתון.

גרסה נוספת של המשחק נקראת ״ספיד סיני״. בגרסה זו חושפים בתחילת המשחק רק 4 קלפים שפניהם כלפי מעלה (פתוחים), בלי ערימות קלפים תחתיהם. הצמצומים בין הקלפים הזהים הם כמו במשחק ספיד רגיל, כולל החוק עם הג’וקר. במהלך המשחק שומרים כל הזמן על 4 ״קופות״ פתוחות, והמנצח הוא הראשון שסיים לשחק עם כל קלפיו.

גירסה נוספת וקצת מתוחכמת יותר של המשחק היא הג’ונגל ספיד, שלקחה את הקונספט של משחק הספידי הרגיל והוסיפה לו חפיסת קלפים ייחודית וטוטם שעל השחקנים לגנוב.

איך משחקים ספיד אונליין

אז נכון, משחק ספיד אונליין הוא לא הדבר האמיתי, וקצת מאבד מהחווייתיות של משחק בזמן אמת ומבט “בלבן של העיניים” של היריב. אבל זה לא אומר שזה לא כיף!

הנה קישור למשחק ספיד אונליין שעשוי נחמד ונעים מאד לשחק בו.

למי שמעדיף את גרסת הספיד הסיני (רק עם 5 חבילות במקום 4), יש גם את המשחק הזה – ספיד סיני אונליין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *