איך משחקים הדגל / תפוס את הדגל

תפוס את הדגל

“תפוס את הדגל” הוא משחק שבו לשתי קבוצות או יותר יש דגל (או אובייקט אחר) והמטרה שלהן היא ללכוד את הדגל של הקבוצה השנייה, הממוקם ב-“בסיס” של הקבוצה (או מוסתר או אפילו קבור איפשהו בשטח), ולהחזיר אותו בבטחה לבסיס שלה. למרות שזה נשמע אינטואיטיבי, זה לא בהכרח: היום נלמד איך משחקים הדגל, ומהם החוקים האמיתיים של המשחק.

חוקי המשחק המקוריים וההסבר איך משחקים הדגל הופיעו לראשונה בשנת 1860 במדריך ההתעמלות הגרמני Lehr- und Handbuch der deutschen Turnkunst מאת וילהלם ליבק. במאה ה-19, “Capture the Flag “תפוס את הדגל” לא נחשב למשחק מובהק, אלא וריאציה של משחק אירופי דומה ששוחק בצרפת ובגרמניה.

תיאורים של המשחק באנגלית הופיעו בתחילת המאה ה-20, למשל. ז. ב-“Scouting For Boys” שנכתב ב-1908 על ידי רוברט באדן-פאוול, מייסד תנועת הצופים, תחת הכותרת “פשיטת דגל”. הם גם הופיעו גם במהדורת 1920 של “המדריך הרשמי לבנים” שפורסם על ידי הצופים של אמריקה.

איך משחקים “תפוס את הדגל”

“תפוס את הדגל” דורש מגרש משחקים. הן בגרסאות הפנימיות והן בחוץ, אזור המשחק מחולק לשני חצאים מוגדרים בבירור, המכונים טריטוריות. שחקנים מחולקים לשתי קבוצות, אחת לכל טריטוריה. לכל צד יש “דגל”, שהוא לרוב פיסת בד, אבל יכול להיות כל חפץ קטן מספיק כדי שיוחזק בקלות על ידי אחד השחקנים (במשחקי לילה ניתן להשתמש בפנסים, סטיקלייטים או נורות בתור “הדגלים”).

מטרת המשחק היא לגרום לשחקנים לצאת לשטח הקבוצה היריבה, לתפוס את הדגל שלה ולחזור איתו לטריטוריה שלהם מבלי להיתפס. הדגל מוגן בעיקר על ידי “תיוג “תפיסת” שחקנים יריבים שמנסים לקחת אותו. בתוך הטריטוריה שלהם, שחקנים “בטוחים”, כלומר לא ניתן לתפוס אותם על ידי שחקנים יריבים. ברגע שהם חוצים לטריטוריה של הקבוצה היריבה הם חשופים לתפיסה.

הדגל ממוקם בדרך כלל במיקום ברור לעין בחלק האחורי של הטריטוריה של כל קבוצה. בגרסה קשה יותר, הדגל מוסתר במקום בו ניתן לראותו רק מזוויות מסוימות. גם לכידת הדגל עשויה לדרוש השלמת אתגר כלשהו. לדוגמה, הדגל יכול להיות מוסתר על הצמרת של עץ גבוה, והשחקנים צריכים לראות את הדגל, ואז לטפס ולהוריד אותו על מנת לגנוב אותו לבסיס שלהם.

כלא

חוקי הכלא משתנים ממשחק למשחק ועוסקים במה שקורה אם שחקן “נתפס”” בטריטוריה של הקבוצה השנייה. כל קבוצה יכולה להחליט על אזור ייעודי אליו יוכלו שחקני הקבוצה האחרת ללכת כשהם נתפסים, או שניתן להשתמש בכלא בודד עבור שתי הקבוצות. כאשר הוא נתפס, יש לסמוך על שחקן שייכנס לכלא בעצמו, או שצריך ללוות אותו, בהתאם למשחק. שחקנים יכולים לעזוב את הכלא לאחר זמן מסוים, למשל שלוש דקות, או יכולים לצאת מוקדם אם הם “מתויגים “משוחררים” על ידי חבר לקבוצה. בהתאם למשחק, שחקנים יכולים להשתחרר (על ידי חבר קבוצה שלהם) בדרך לכלא, או אולי יצטרכו להיות בכלא לפני שהם משתחררים. את החוקים הללו נהוג להגדיר בתחילת המשחק.

תפיסת הדגל

גם הכללים לתפיסת הדגל משתנים ממשחק למשחק ועוסקים בעיקר במה שקורה לדגל לאחר ניסיון כושל לתפיסתו. בגרסה אחת, לאחר ששחקן נתפס כשהוא נושא את הדגל, הוא מוחזר למקומו המקורי. בגרסה אחרת, הדגל נשאר במיקום שבו נתפס השחקן. הוריאציה האחרונה הזו מקלה על משחק התקפי, מכיוון שהדגל נוטה, במהלך המשחק, להתקרב לקו המפריד בין הטריטוריות. בחלק מהמשחקים, מותר לשחקנים לזרוק את הדגל לחברים אחרים לקבוצה. כל עוד הדגל נשאר במשחק מבלי לגעת בקרקע, השחקנים רשאים להמשיך איתו.

כאשר הדגל נתפס על ידי שחקן אחד, הוא אינו מוגן מלהיתפס. לפעמים, מחזיק הדגל עלול לא להיות מוגן בכלל, אפילו בטריטוריה הביתית שלו, עד שישיג את שני הדגלים, ובכך מסתיים המשחק. המשחק נגמר כאשר שחקן חוזר לטריטוריה שלו עם דגל האויב או דגלי שתי הקבוצות. כמו כן, לעיתים רחוקות, נושא הדגל אינו רשאי לנסות לשחרר אף אחד מחבריו לקבוצה מהכלא.

גרסאות נוספות של המשחק

גרסאות שונות של המשחק עשויות לכלול משחק עם דגל אחד בלבד, בו יש קבוצת הגנה וקבוצת התקפה, או משחק עם שלושה דגלים או יותר. במקרה האחרון, אפשר לנצח רק כאשר כל הדגלים של הקבוצה השנייה נתפסים.

וריאציה נוספת היא כאשר השחקנים שמים בנדנות או חוטים כלשהם בכיסים, כאשר חלק מהן בולט החוצה. במקום “לתייג “לתפוס” יריבים, השחקנים צריכים לשלוף את הבנדנה או החוט של היריב מכיסם. לא משנה היכן שחקן נמצא כשהבנדנה שלו נמשכת, הוא “נתפס” וחייב ללכת לכלא או לחזור לבסיס האם שלו לפני חזרה לשחק.

איך משחקים הדגל
שחקן “תפוס את הדגל” עם בנדנה בכיס, מנסה לברוח מהקבוצה היריבה

לקריאה נוספת

אז אחרי שלמדנו איך משחקים הדגל / תפוס את הדגל – אולי נכיר עוד כמה משחקים קבוצתיים שווים?

הנה כמה המלצות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *