החלפת פנימית באופניים: מדריך פשוט

אופניים

מיומנות החלפת פנימית הינה אחת מהמיומנויות הבסיסיות שעלינו לרכוש בתור רוכבי אופניים, בין אם זה לצורך תיקון פנצ’ר, לצורך החלפת צמיג או לצורך תיקון הגלגל עצמו. סביר להניח שתמיד תוכלו למצוא עזרה, מקצועית או חברית, אבל תמיד טוב לדעת להסתדר לבד.

נתחיל עם צפירת הרגעה – זה לא ממש קשה ללמוד איך להחליף פנימית בצמיג אופניים. וזה גם משהו שכדאי לדעת: בין אם אתם רוכבים על מדרכה חלקה, על חצץ מחוספס או בשבילי סינגל סלעיים, תקר בפנימית זה משהו שבטוח יקרה בסופו של דבר, ולכן עדיף שתהיו מוכנים – גם עם הכלים הדרושים וגם עם הידע הנדרש כדי לפתור את הבעיה.

בהמשך, אנו נפרט את כל מה שאתם צריכים לדעת על איך להחליף פנימית אופניים. בכל הנוגע לכלים, אתם תמיד צריכים לשאת אתכם חולצי צמיג קטנים, פנימית חלופית לצמיג בגודל הנכון, והתקן ניפוח (בין אם זה משאבה קטנה או למתקדמים יותר, מיכל חמצן). ייתכן שתרצו גם לרכוש ערכת תיקון או פלאג, שיכולים להיות שימושיים עבור רוכבים מסוימים.

אז אם לא יצא לכם עד היום להחליף פנימית, הקדישו 2 דקות לקרוא איך עושים את זה רגע לפני שאתם יוצאים לרכב.

החלפת פנימית – השלבים:

הסירו את הצמיג

נתחיל בהסרת הגלגל. שמרו על האופניים שלכם זקופים, ואם הפנצ’ר הוא בגלגל האחורי, העבירו את מערכת ההילוכים שלכם להילוך הגבוה ביותר. אבל רגע לפני שאנחנו הופכים את האופניים ומתחילים לפרק את הצמיג, כדאי לפתוח את מנופי הבלם של הגלגל כדי שנוכל לשלוף אותו בקלות לאחר שנפרק אותו. באופניים עם בלמי דיסק אין צורך לפתוח כלום וניתן לעבור ישר לפירוק הצמיג.

ראשית נהפוך את האופניים כך שהן עומדות יציב על הכידון והאוכף. כדי להתחיל בפירוק הצמיג יש לרוקן את הגלגל מאוויר לגמרי, גם אם אנו מחליפים פנימית עם תקר יש להקפיד לרוקן אותה לגמרי מאוויר.

חברו את הקצה המעוגל של חולץ צמיג אחד מתחת לקצה החיצוני של הצמיג כדי לשחרר אותו. קבעו את הקצה השני במקומו כדי להחזיק את הידית במקומה ולמנוע מהצמיג ששלפנו לקפוץ בחזרה לתוך החישוק. לאחר מכן הכניסו את החולץ השני מתחת לראשון, והניעו אותו סביב החישוק בכיוון השעון עד שצד אחד של הצמיג יהיה בחוץ מהמסגרת שלו. את הצמיג הריק יש לאחוז עם היד וללחוץ את דפנותיו לכיוון מרכז החישוק כך ששפתי הצמיג מתנתקות מהדופן של החישוק.

החלפת פנימית
Changing an inner tube

חשוב – יש לבדוק היטב את הדופן הפנימית של הצמיג לקוצים או כל עצם חד אשר יכול להישאר תקוע בצמיג ולגרום לניקוב הפנימית החדשה. את הבדיקה יש לעשות על ידי העברת קצות האצבעות בתוך הצמיג כדי לנסות ולהרגיש קוצים בולטים. במידה ומצאתם אחד שכזה, יש להוציא או לשבור את הקצה שלו, כדי שלא ינקב את הפנימית. אם לא תעשו זאת, יש סיכוי סביר ביותר שתמצאו את עצמכם נאלצים להחליף את הפנימית שוב ושוב.

החזירו את הפנימית

כעת, נרכיב הכל בחזרה עם הפנימית החדשה. ראשית, נרכיב צד אחד של הצמיג על החישוק. שימו לב שאתם מרכיבים את הצמיג כאשר כיוון הגלגול שלו נכון – נדע זאת בעזרת סימון של חץ על דופן הצמיג אשר מורה על כך.

כעת, ניקח את הפנימית וננפח בה מעט אוויר כדי להקל עלינו את הכנסתה למקומה. נתחיל בלהכניס את הוונטיל למקומו בחישוק, ונמשיך לסדר את הפנימית בתוך הצמיג סביב סביב.

כעת נפחו את הפנימית החדשה או המתוקנת בכמות מספיקה כדי שישמור על הצורה שלו – זה מקל על ההכנסה חזרה לתוך הצמיג. לאחר מכן, כאשר הונטיל (שסתום) מותקן ישר דרך חור הונטיל של הצמיג, מקמו את הפנימית בתוך הצמיג. הכניסו את הצמיג בחזרה לחישוק באמצעות הידיים על ידי גלגול שלו הרחק מעצמכם. נסו לא להשתמש בחולצים כדי למקם מחדש את הצמיג, מכיוון שאתם עלולים לחורר בטעות את הפנימית החדשה שלכם. כאשר אתם מגיעים לונטיל, תחבו את שני הצדדים של צד הצמיג נמוך לתוך החישוק ודחפו כלפי מעלה לאורך כדי להכניס את הפנימית לתוך הצמיג.

חשוב לשים לב שהפנימית לא נתפסת בין הצמיג לחישוק, היא עלולה להיקרע עקב כך.

בדקו כדי לוודא שצד הצמיג אינו לוחץ מדי על הפנימית על ידי דחיפה עדינה של הצמיג הצידה תוך כדי עבודה סביב החישוק. לאחר מכן נפחו לנפח האוויר המתאים ובדקו שהצמיד יושב נכון על החישוק.

החלפת פנימית אופניים

החזירו את הגלגל למקומו

אם הכל נראה טוב, חברו מחדש את הגלגל שלכם, וודאו כי ידית השחרור המהיר או ההברגה נמצאים בצד הנגדי של מערכת ההינע שלכם (הצד עם השרשרת).

אם היה לכם פנצ’ר בגלגל האחורי, הניחו את החלק העליון של השרשרת סביב גלגל השיניים הקטן ביותר במערכת ההנעה ודחפו בזהירות את הגלגל לאחור לתוך החישוק. סגרו את תפס השחרור המהיר (ובלמי החישוק אם קיימים) או הכניסו את הציר בחזרה למקומו והבריגו אותו לסגירה. לבסוף, הרימו את הגלגל האחורי וסובבו את הפדלים פעם אחת כדי לוודא שהכול חוזר למקומו ופועל בצורה חלקה. אם הכול בסדר, עלו בחזרה על האופניים ותיהנו משאר הרכיבה.

מה צריך בערכת תיקון לאופניים

אז אחרי שהבנו איך להחליף פנימית באופניים, הנה הפריטים ההכרחיים שאתם חייבים להחזיק בערכת תיקון שמכבדת את עצמה (ושתאפשר לכם לתקן פנצ’רים, לא משנה איפה הם קורים):

לקריאה נוספת

הנה עוד כמה מדריכים בנושא אופניים שכדאי לכם להכיר:

וזהו להיום. במידה ויש לכם הערות, שאלות נוספות או סתם בא לכם להגיד לנו משהו – נשמח לשמוע מכם בתגובות, ממש פה בהמשך.

ועד אז – רכיבה נעימה (ובטוחה!)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *