איך משחקים סטנגה, עמודים וכדורגל סיני

איך משחקים סטנגה

בפוסט של היום אנחנו רוצים לדבר על כמה משחקי ילדות שהם ממש דומים לכדורגל, ונמצאים ב-“אותה שכונה” כמו שאומרים, אבל מתאימים לקבוצות קטנות יותר או זוגות של שחקנים. אז המשיכו לקרוא כדי ללמוד איך משחקים סטנגה, עמודים וכדורגל סיני!

איך משחקים סטנגה

סטנגה הוא כנראה המשחק “דמוי כדורגל” הכי מפורסם. הוא מיועד לשני שחקנים, וניתן לשחק אותו במספר רחב של גרסאות שונות – המשותף לכולכן זה שלכל שחקן מותר ליצור מגע עם הכדור רק פעם אחת בתור. הנקודות נספרות לפי ביצועי השחקן אל מול שער היריב. מותר לגעת בכדור רק בראש או ברגל, ממש כמו שנעשה בכדורגל רגיל, ולרוב נהוג לשחק עם כדור כדורגל ועל מגרש קט-רגל (אך ניתן לאלתר ולשחק את המשחק עם כדור שונה).

הגרסה הבסיסית של משחק סטנגה מתנהלת בין שני שערים. כל שחקן בועט את הכדור לכיוון שער היריב, כאשר הבקעת שער מקנה לשחקן נקודה, פגיעה בקורות השער מקנה 2 נקודות, ופגיעה במשקוף השער מקנה 3 נקודות. וכן, יש כפל נקודות: למשל מהלך של “משקוף פנימה” יעניק לשחקן 4 נקודות – 3 עבור המשקוף ואחת נוספת עבור השער.

מתקדמים יכולים להוסיף עוד מהלכים בעלי ניקוד מוגבר. לרוב, נהוג להעניק לשער שנעשה ב-“מספרת” 5 נקודות, שער עם עקב הרגל מקנה 4 נקודות, ובעיטה בין הרגליים של השוער מקנה 10 נקודות.

אם השחקן בעט יותר מפעם אחת ברציפות (ללא מגע של היריב עם הכדור), הוא נקנס בבעיטת עונשין מחצי המגרש. מצד שני, מותר לגעת בכדור כמה פעמים שרוצים כל עוד הוא לא נגע ברצפה (בהקפצה על הרגל או הראש). מצד שני, אם הכדור נגע ברצפה בזמן ההקפצה, זכות הנגיעה בכדור עוברת לשחקן היריב.

עם השנים, התפתחו כל מיני גרסאות של סטנגה:

  • סטנגה חיפאית: משחק נוסטלגי שהיה משוחק בין רגלי “ח” מברזל שהיו קיימות בהרבה שכונות חיפאיות והיו משמשות לתליית חבלי כביסה בחצרות. לכל שחקן מותר לגעת בכדור פעם אחת בכל תור, בבעיטה או בנגיחה, כשהמטרה היא פגיעה בעמודים. כל פגיעה שכזו מקנה נקודה.
  • מדרכות: המשחק משחוק ברחוב, והמטרה היא לבעוט את הכדור כך שיפגע בזווית אבני השפה של המדרכה ויקפוץ חזרה אל הבועט. פעולה כזו מזכה בנקודה.
  • שערים קטנים: זה פחות דומה לסטנגה ויותר מזכיר משחק כדורגל מלא. מדובר על משחק עם שערים ומגרש קטנים, בו משחקים עם כמות קטנה של שחקנים (לרוב 2 מול 2 או 3 מול 3) ובו אסור לשוער לגעת בכדור בידיו. לא חייבים אפילו שערים – לפעמים משחקים את המשחק עם רגלי מתקני הסל במגרש כדורסל (כאשר פגיעה בהם מהווה הבקעת שער).
  • סטנגה עממי: משחק מסירות-בעיטות בין שני שחקנים העומדים זה מול זה, כחלק מחימום או העברת זמן על תחילת משחק רגיל. על הבועט לבעוט הכדור באופן ישר אל השחקן השני.
איך משחקים סטנגה

איך משחקים עמודים

משחק “עמודים” הוא גרסה משולבת של משחק סטנגה עממי לצד “שערים קטנים”. משחקים אותו במגרש, רצוי מגודר, בו יש עמוד מכל צד של המגרש. אם שחקן בועט ופוגע בעמוד בצד של היריב, הוא זוכה בנקודה. לאחר מכן היריב בועט בעיטת פתיחה מכל מקום על הקו שליד העמוד שלו, והמשחק ממשיך.

זמן המשחק אינו מוגבל, אבל ניתן לקבוע סך נקודות בו הוא מסתיים ומוגדר מנצח ברור. ניתן לשחק אחד נגד אחד, או בקבוצות.

במשחק בו משחקים שני שחקנים בלבד (אחד מול השני), מותר לגעת בכדור רק פעם אחת בטרם נגע בו היריב (בדומה לצורה של איך משחקים סטנגה). אם שחקן נוגע בכדור יותר מפעם אחת, היריב זכאי לבעיטת עונשין לעבר העמוד החשוף. בדומה לסטנגה, מותר לשחקן לגעת בכדור יותר מפעם אחת רק אם הוא מקפיץ אותו באוויר (כך שלא נוגע בקרקע), בעוד ליריב אסור להפריע ולנסות לגעת בכדור בזמן שהשחקן מקפיץ. בנוסף, אסור לגעת בכדור עם היד, ומותר להגן על העמוד רק עם הרגל או הראש. שחקן יכול בכל תור לנגוח בראשו פעמיים בלבד.

במשחק רב משתתפים, בו משחקים שני שחקנים מול שניים אחרים, או יותר, מותר לשחקן להתמסר בכדור עם חברי הקבוצה שלו כך שכל אחד ייגע בכדור פעם אחת, ממסירה למסירה, בטרם נגע בו היריב. גם פה, אותם חוקים תקפים: מותר לשחקן לגעת בכדור יותר מפעם אחת רק אם הוא מקפיץ אותו באוויר (כך שלא נוגע בקרקע), בעוד ליריב אסור להפריע ולנסות לגעת בכדור בזמן שהשחקן מקפיץ. בנוסף, אסור לגעת בכדור עם היד, ומותר להגן על העמוד רק עם הרגל או הראש. שחקן יכול בכל תור לנגוח בראשו פעמיים בלבד.

משחק "שערים קטנים"
משחק “שערים קטנים”

איך משחקים כדורגל סיני

כדורגל סיני הוא משחק ילדים קבוצתי בו רגלי השחקנים משמשות שערים.

המשתתפים עומדים במעגל עם רגליים מפושקות כאשר כפות הרגליים שלהם נוגעות זו בזו. מטרת כל שחקן למנוע מהכדור מלעבור בין רגליו, ולהעבירו בין רגלי השחקנים האחרים. המשחק מתנהל תוך שימוש בחבטות ידיים. שחקן שלא הצליח למנוע מהכדור לעבור בין רגליו נפסל.

שחקן שנפסל פעם אחת, ממשיך לשחק ביד אחת. נפסל פעמיים, משחק כאשר פניו פונות החוצה מהמעגל (בעצם משחק עם הגב למרכז המעגל). שחקן שנפסל שלוש פעמים, משחק ביד אחת עם הפנים החוצה – ובפעם הרביעית הוא יוצא מן המשחק, והמעגל מצטמצם.

וזהו, זה היה ההסבר שלנו לגבי איך משחקים סטנגה, עמודים וכדורגל סיני. במידה ויש לכם שאלות נוספות, המלצות או חושבים ששכחנו לציין משהו חשוב – נשמח לשמוע מכם בתגובות!

רוצים ללמוד על משחקי כדור קבוצתיים נוספים? קראו את המדריכים הבאים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *