איך צובעים פורמייקה בזמן קצר ובעלות נמוכה – מדריך מקיף

צביעת פורמייקה

נמאס לכם מהציפוי המיושן של ארונות המטבח או חדר האמבטיה? שדרגו אותם עם שכבת צבע חדשה! המשיכו לקרוא על מנת ללמוד איך צובעים פורמייקה בזמן יחסית קצר, ובעלות נמוכה.

זו אולי הדילמה העיקרית המשותפת לבעלי דירות רבים: אותם משטחי פורמייקה אשר מצפים את ארונות המטבח או האמבטיה ממש מיישנים את החדר, אבל העלות של החלפה שלהם היא ממש לא בתקציב שלכם. אל דאגה, אתם ממש לא חייבים לקבל את העובדה שחלל הדירה שלכם נראה כמו דירה לדוגמה של שנות ה-70, ויש פתרון פשוט: צבע.

כשהיא הומצאה כבר בשנת 1913 כסוג של בידוד, הפורמייקה – שהיא שם המותג של חומר הלמינציה המיוצר על ידי קבוצת פורמייקה – אינה עשויה כולה מפלסטיק, למרות התחושה והמראה. מדובר למעשה על שכבות נייר רבות, המושרות בשרף, מיובשות ואז נאטמות באמצעות מלמין שקוף. מדובר על חומר שהיה פופולרי מאוד משנות החמישים ועד שנות השבעים מכיוון שהוא היה זול, צבעוני ועמיד למדי – ולכן זה לא מפתיע שהפורמייקה עושה היום סוג של קאמבק בפרוייקטים חדשים. ובכל זאת, בתים רבים עדיין “סובלים” מדלפקים או ארונות פורמייקה עם צבעים ודוגמאות של פעם.

אמנם שדרוג הצבע של הפורמייקה עם שכבות צבע טריות יכול לקחת קצת זמן, אבל זה לא תהליך קשה במיוחד, אפילו למתחילים בסצנת ה-“עשה זאת בעצמך”. כל עוד תתכוננו למשימה בסבלנות ובצורה הנכונה – החל מפריימר מתאים המסייע לצבע להיצמד למשטח החלקלק והלא נקבובי של הפורמייקה – תוכלו להשיג תוצאות מקצועיות.

מוכנים להתחיל? המשיכו לקרוא את המדריך ותלמדו איך צובעים פורמייקה בצורה נכונה ואפטיבית.

כלים וחומרים שנזדקק להם

כל הקישורים הבאים הם לאמזון (כי לדעתנו הם מציעים ערך טוב למול מחירים זולים) – אבל תרגישו חופשי להשתמש בחומרים שיש לכם בבית, לקנות בחנויות מקומיות או לנסות ולהסתדר בלי.

מטבח פורמייקה
מודעה למטבח פורמייקה משנת 1961. המטבח שלכם נראה ככה? הגיע הזמן לשדרג

איך צובעים פורמייקה – השלבים

שלב 1: הכינו את החלל שלכם עם יריעות הכיסוי והסרט הדביק

בין אם אתם מתכננים לצבוע דלפק או ארונות פורמייקה, השלב הראשוני חייב להיות הגנה על האזורים שמסביב – בעיקר הרצפה, כמובן, אבל גם ארונות תחתונים (במידה ואתם צובעים מעליהם) או כל דבר אחר שנמצא בקרבת האיזור אותו נצבע. נעשה את זה באמצעות כיסוי האיזור עם יריעות הכיסוי מהבד והחזקה שלהם במקום באמצעות הסרט הדביק.

בנוסף, נסמן את הגבולות של האיזור אותו נרצה לצבוע באמצעות המסקינטייפ.

אם אתם צובעים משטח דלפק העשוי מפורמייקה, כסו ביריעה את הכיור, את החלק האחורי של המשטח, את הקירות מאחור ואת הארונות התחתונים. אם אתם צובעים ארונות, כסו את הקירות הסובבים (ואולי גם את הצירים של הדלתות, במידה ואינכם מתכננים להחליף אותם).

אם אתם צובעים ארונות פורמייקה, הסירו את הידיות מהדלתות וחזיתות המגירות, ואפילו מומלץ לשחרר את הדלתות ולשלוף את המגירות לגמרי. אמנם ניתן לצבוע את הדלתות של הארונות כשהן נמצאות במקומן, אך קל יותר להסיר אותן ולתת להן לשכב בזמן תהליך הצביעה והייבוש. טיפ קטן של המקצוענים: אם אתם מסירים את הדלתות והמגירות, הקפידו לסמן כל אחת מהן בצורה קלה (מאחור או מבפנים), כך שיהיה לכם קל להחזיר כל אחת מהן למקומה המקורי כאשר תסיימו.

שלב 2: הסירו את כל הלכלוך והשומן מהפורמייקה

נקו את הפורמייקה בעזרת ספוג הספוג בחומר ניקוי שומנים, ועבדו מלמעלה למטה. המשיכו לאחריו עם סמרטוט נקי וספוג מים על מנת להסיר את כל שרידי השומן האחרונים, ואז נגבו וייבשו את הלמינציה עם מגבת נקייה או סמרטוט חדש.

שלב 3: שיוף הפורמייקה (כך שהצבע ייתפס טוב יותר)

הגנו על העיניים, העור והריאות שלכם מפני אבק בעזרת משקפי מגן, כפפות ומסכת פנים. לאחר מכן, השתמשו בנייר זכוכית בעובי של 120 או 150 גריט – או האחד עם הידית שהמלצנו עליו, לשימוש קל יותר – על מנת לגרד את המשטח המבריק. מכיוון שהפורמייקה היא חלקה, אנחנו צריכים לייצר בה נקבוביות שיאפשרו לצבע להידבק עליה בהצלחה. אל תזניחו פינות, חלקים עגולים או קצוות – ואל תנסו להתחכם ולדלג על השלב זה – זה מייגע, אבל זה חיוני להשגת תוצאה שנראית מקצועית.

שלב 4: תקנו פגמים קטנים בחומר (אם ישנם)

באמצעות שואב אבק או סמרטוט לח ונקי, הסירו את כל האבק שנוצר בתהליך השיוף כדי לבדוק אם יש פגמים כלשהם במשטח הפורמייקה. לאחר מכן, תקנו את כל החורים הקטנים, השריטות או הסדקים במשטח בעזרת דבק אפוקסי, ומרחו אותו בצורה החלקה ביותר באמצעות השפכטל.

תנו לדבק האפוקסי להתייבש למשך הזמן המומלץ על ידי היצרן, ואז שייפו אותו קלות עד שהוא משתלב עם שאר פני השטח.

שלב 5: נקו את האבק

שוב, באמצעות שואב אבק נקו מהמשטח את כל האבק שנוצר בתהליך הליטוש. סיימו את התהליך באמצעות מעבר עם סמרטוט לח על האיזור – זה יעזור לתפוס את כל שאריות החלקיקים הרופפים אשר יכולים למנוע מהצבע להידבק לחלוטין לפורמייקה שלכם.

שלב 6: מרחו שכבת פריימר

לפני ההתחלה, ודאו כי החדר בו אתם עובדים מאוורר מספיק – הפריימר והצבע שתמרחו הם בדרך כלל חומרים בעלי ריח חזק בגלל התרכובות האורגניות הנדיפות (VOC) שהם מכילים.

בעזרת הרולר, מרחו את הפורמייקה בשכבת פריימר המיועדת למשטחים מבריקים. הפריימר נוטה להיות סמיך, ולכן שימוש ברולר קצף זו הבחירה המומלצת עבור מריחה חלקה ונוחה ביותר.

ניתן לפריימר להתייבש בהתאם לזמן המוגדר בהוראות היצרן, ולאחר שהתייבש לחלוטין נמרח שכבה שנייה.

שלב 7: צבעו את הפורמייקה

אחרי השימוש בפריימר, נוכל להשתמש בצבע על בסיס שמן או על בסיס מים על מנת לצבוע את הפורמייקה. צבעים עמידים במיוחד על בסיס שמן עשויים להיות בחירה טובה יותר עבור שטחים הסובלים מבלאי רב, אך, באופן כללי, צבעים על בסיס מים פופולריים יותר מכיוון שהם מתייבשים מהר יותר ומוציאים אדים פחות מזיקים.

ערבבו את הצבע ומרחו שכבה דקה ואחידה על הפורמייקה בעזרת רולר או ספוג נקי. מברשות אינן הבחירה הטובה ביותר לצביעה על פני פורמייקה מכיוון שהן עשויות להשאיר סימנים משיחה. אם את צובעים ארונות, עבדו מלמעלה למטה, אם אתם צובעים דלפק, התחילו מאחור ועבדו קדימה.

תנו לצבע להתייבש לחלוטין ומרחו שכבה שנייה. אם התכוננתם לעבודה נכון, כמות הצבע אמורה להספיק. אם אתם מנסים לצבוע פורמייקה כהה מאד באמצעות צבע בהיר, ייתכן ותצטרכו למרוח אפילו שכבת צבע שלישית לכיסוי מלא – היערכו לכך מראש.

שלב 8: קלפו את הסרט הדביק

לאחר שהצבע נעשה דביק (אך לא יבש לגמרי), הסירו את חתיכות הסרט שהדבקנו בפינות – זה שומר על ניקיון ומונע מהסרט הדביק להידבק או להיקרע.

שלב 9: תנו לצבע להתייבש

זה החלק המשעמם: תנו לבצע להתייבש, והקפידו לא למהר ולתת לו את כל הזמן הדרוש, בהתאם להוראות היצרן. זה יכול להיות בין שעות לימים, אך אל תהיו חסרי סבלנות – איטום צבע שאינו התייבש כראוי עשוי להסתיים בתוצאות לא טובות שמכילות בועות שנוצרות כאשר הלחות הבסיסית מנסה להתאדות מהצבע.

שלב 10: הוסיפו שכבת גימור להגנה על עבודת הצבע

אחרי שהצבע יבש, אטמו את המשטח או הארונות הצבועים שלכם בעזרת חומר גימור שקוף למחצה או מבריק. השתמשו בחומרים המכילים פוליאוריתן על בסיס שמן על פני צבע על בסיס שמן, או בחומר איטום אקרילי על פני צבע אקרילי. יש למרוח שתי שכבות איטום, ולתת להן את הזמן הדרוש להן להתייבש לחלוטין בין אחת לשניה.

שלב 11: הרכיבו מחדש את המטבח או חדר האמבטיה שלכם

זה הזמן להחזיר את דלתות הארונות למקומן, לחבר מחדש את הצירים ולנקות את איזור העבודה – הפרוייקט הסתיים!

נסו להיות עדינים עם הפורמייקה הצבועה שלכם למשך כמה שבועות. למרות שהגימור עשוי להתייבש במהירות, הוא זקוק לזמן על מנת להתרפא לחלוטין. במהלך התקופה הזו, אל תקרצפו את פני השטח בחוזקה – נגבו אותם בעזרת מטלית לחה במידת הצורך.

איך צובעים פורמייקה

טיפול בפורמייקה צבועה

מזל טוב! כעת, לאחר שסיימתם את השלבים לצביעת פורמייקה, נתתם למטבח או לחדר האמבטיה שלכם מראה חדש לגמרי – ולא הייתם צריכים לשבור חיסכון בשביל זה. הקפידו על הטיפים הבאים על מנת לשמור על דלפקי או ארונות הפורמייקה הצבועים שלכם:

  • אל תחתכו ישירות על השיש הצבוע שלכם. במקום זאת, השתמשו בצלחת או בקרש חיתוך כדי למנוע שריטות או שקעים.
  • הימנעו מסימני צריבה על ידי הגנה על המשטח בעזרת פלטה, מחצלת או מגבת לפני שאתם מניח עליו קערה חמה, צלחת או מחבת.
  • למרות שהצבע אטום, קרצוף נמרץ מדי עשוי עדיין להרים או לחרוץ את הצבע. הימנעו מקרצוף שוחק, צמר פלדה או מברשות סקוטש נוקשות. כאשר אתם מסירים שומן או לכלוך מבישול יומיומי, למשל, נקו את הפורמייקה הצבועה בעזרת ספוג או סמרטוט עם סבון ניקוי נוזלי עדין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *