קטאן משחקי הכס: על ההרחבה, איך משחקים ומה חשבנו

קטאן משחקי הכס

משחק הלוח הנקרא “קטאן משחקי הכס”, או בשמו הרשמי Game of Thrones CATAN: Brotherhood of the Watch, הוא גרסה מיוחדת שמשלבת את המשחק הקלאסי המתיישבים של קטאן יחד עם הסדרה המפורסמת ואהובה של HBO (לפחות עד העונה האחרונה שלה…)

המשחק תוכנן על ידי קלאוס טויבר בעצמו – למי שלא מכיר, הוא המפתח של המשחק המקורי – והוא המשחק היחיד בעולם ה-“קטאן” שיכול להוות משחק בפני עצמו, ולא הרחבה נוספת למשחק הבסיסי.

כאשר יוצרים של משחק או מוצר אהוב אחר מנסים “לרכב על הגל” ולגזור קופון – התוצאה היא לרוב מאכזבת. מנגד, אחרי קצת משחקים עם הגרסה הזו של המשחק אנחנו באמת חושבים שמדובר על הברקה, שיכולה להוות שדרוג חמוד למשחק המקורי.

אז מה יש בהרחבה של קטאן משחקי הכס, איך משחקים, והאם זה שווה? כל זה בהמשך.

קטאן משחקי הכס – אופן המשחק

ללוח המשחק המקורי של המשחק, “קטאן משחקי הכס” מוסיף את ה-“חומה”, שמפרידה בין אי המשחק הרגיל לפראים. הפראים פולשים בהגדרה לאי קטאן, בהתאם לתוצאת הטלת קוביית הפראים – קוביה בעלת 12 פאות שנזרקת בכל תור, קצת בדומה לקובייה הנוספת בהרחבת “ערים ואבירים” של המשחק.

מטרת השחקנים היא למנוע את הפלישה, כמובן, ואת זאת הם עושים בעזרת משמר הלילה. כל שחקן יכול לקנות שומרים (בעלות של עץ אחד, כבשה אחת ולבנה אחת), אשר מגנים מפני הפראים.

החומה מורכבת מ-4 גזרות שלכל אחת מהן שטח כינוס אחד וחמש מחנות הבנויים על אותו שביל. תוצאות הטלת הקוביה קובעות את אופן תנועתם של הפראים (באיזה שביל יבחרו). כאשר הם מגיעים לשטח הכינוס, הם פועלים בהתאם לסוג שלהם:

  • “מטפס” – מטפס מעל החומה וחוסם את חבל הארץ הדרומי ביותר בו אין פרא קודם. חבל ארץ (משושה) החסום על ידי מטפס לא מניב משאבים.
  • “ענק” – מסיר שומר אחד מן החומה (בנקודה הראשונה בה יש שומר). אם אין שומרים כלל, הוא מנפץ את החומה.
  • “פרא רגיל” – אם מספר הפראים הרגילים בשטח הכינוס קטן או שווה למספר השומרים באותה הגזרה, לא קורה כלום. ברגע שמספר הפראים הרגילים גדול יותר ממספר השומרים – הם פורצים את החומה.

כאשר החומה נפרצת, אם יש שומר בעמדה הראשונה (בגזרה בה נפרצה החומה) הוא מוחזר לשחקן שקנה אותו. כל שומר אחר באותה הגזרה יתקדם לעמדה נמוכה יותר, וכל אחד מהפראים שהצליח “לעבור” יחסום משושים מלהניב משאבים.

קלפי גיבורים

במקום קלפי הפיתוח הרגילים של המשחק, הרחבת “קטאן משחקי הכס” כוללת קלפי גיבורים, המבוססים על דמויות מהסדרה. לכל אחד מהם יכולות שונות:

  • ג’ורה מורמונט – מכריח שני שחקנים להחליף עם השחקן המשחק את הקלף משאב לבחירתו.
  • בואן מארש – מאפשר סחר עם הבנק ביחס של 1:1.
  • סאמוול טארלי – השחקן רשאי לקבל משאב לבחירתו מהבנק.
  • סר אליסר ת’ורן – קנייה זולה יותר של שומר.
  • מליסנדרה – קנייה זולה יותר של קלף פיתוח.
  • מאנס ריידר – גניבה של משאב לבחירתך משחקן שיש לו יותר נקודות ניצחון.
  • בנג’י סטארק / ייגריט – מאפשרים הסרה של פרא משטח הכינוס והחזרה שלו לאזור הפתיחה.

יש עוד כמה קלפים עבור דמויות פחות מוכרות. מצד שני, אין שום קלף עבור ג’ון סנואו 🙁

משחקי הכס קטאן

סיום המשחק

המשחק יכול להסתיים בכמה דרכים:

  • אם החומה נפרצה 3 פעמים, השחקן שלו יש את רוב השומרים על החומה מנצח.
  • אם מספר הפראים באי הראשי גדול מ-7, השחקן שלו יש את רוב השומרים על החומה מנצח.
  • אם שחקן הגיע ל-10 נקודות ניצחון (בדומה למשחק הרגיל).

איפה מוצאים את קטאן משחקי הכס?

אפשר למצוא את המשחק בחנויות המשחקים והספרים בארץ, או בהזמנה מאמזון (שבדרך כלל מציעה מחיר משתלם יותר, אפילו עם עלות המשלוח).

לצד המשחק השלם עצמו, בקישור ניתן למצוא גם את גרסת ההרחבה של המשחק – אשר מאפשרת לשדרג משחק קטאן בסיסי ל-“קטאן משחקי הכס”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *