המתיישבים של קטאן: חוקים, הרחבות ואסטרטגיה מנצחת

המתיישבים של קטאן

האם יש מישהו במדינת ישראל שלא שמע על “המתיישבים של קטאן”? אני מניח שלא. אבל במידה ויצאתם ממערה או אי בודד – בפוסט של היום נדבר על המשחק הנפלא הזה: איך משחקים קטאן (חוקי המשחק), על מקור המשחק וההרחבות האפשריות, ומה צריך לעשות כדי לנצח.

אין הרבה משחקי קופסא שמצליחים להישאר מעניינים ומאתגרים לאורך זמן, אבל קאטן מצליח. העובדה שכל משחק הוא שונה (כי הגרלת מבנה הלוח וסדר בחירת היישובים משפיעה המון), החשיבות הגדולה לשיטות מסחר ואסטרטגיות התקדמות במהלך המשחק, אי הודאות (בכל זאת, הרבה תלוי בזריקת הקוביות) – כל אלו הופכים את המשחק לחוויה באמת מרתקת.

מצד שני, המשחקיות פשוטה וברורה כך שכל אחד יכול ללמוד את המשחק ולמצוא את עצמו מתחרה על הניצחון. בקטאן יש מנצח ומפסידים, אבל כולם משחקים עד הסוף ועד שלב מתקדם של המשחק לכל משתתף יש אפשרות להפוך למנצח. אף אחד לא נשאר ממורמר בחוץ ולא נאלץ לצפות במנצח מדושן עונג ועשיר. ואם אתם כמוני, שיחקתם פעם בשבוע במשך תקופה ארוכה ונראה לכם שמיציתם – אז יש את אחת ההרחבות שתוסיף לכם עניין.

אבל נתחיל מהבסיס.

קטאן: המצאת המשחק

קטאן הוא משחק לוח אסטרטגי שהומצא ע”י רופא שיניים גרמני בשם קלאוס טאובר. טאובר כנראה לא היה רופא הכי פופולרי, כי הוא די התקשה להחזיק את העסק המשפחתי, ולכן פנה לאפיק אחר – תכנון ועיצוב של משחקי לוח (קצת בדומה לחיים שפיר, ממציא הטאקי, שהוא בכל מהנדס). במרתף ביתו הצנוע בדרמשטאט טאובר הקדיש כחמש שנים לבניית המשחק, המבוסס על אי לא מוכר אליו מגיעים מתיישבים ממקום לא ידוע ואט אט מנסים להפוך לשליטיו. כך נולדה הסנסציה שהיא “המתיישבים של קטאן”.

המשחק הופץ לראשונה ב-1995 ומאז תורגם למעל ל-35 שפות ונמכר ביותר מ-30 מיליון עותקים. לישראל המשחק הגיע לראשונה ב-2008, ומאז הלך וצבר פופולאריות גם פה. ההערכה היא כי הוא קיים בעשרות אלפי בתים בישראל, ולא מזמן אף נערכה לראשונה אליפות ישראל בקטאן.

כיום, טאובר חולש על אימפריה של מיליונים, עורך מגעים להפוך את המשחק לסרט קולנוע, ואפילו כבר עובדים על גרסת מציאות מדומה של המשחק. אבל בינינו, כל ההקדמה הזו מיותרת – מספיק ערב אחד של משחקי קטאן כדי להבין את גודל התופעה.

המתיישבים של קטאן: חוקים

טוב, “המתיישבים של קטאן” הוא משחק נפלא, מרתק, כיפי – הכל נכון. אבל פשוט הוא לא.

נסו לעקוב, ואם ההסברים שלנו מסובכים מדי, דלגו לסרטון שבסוף.

סידור לוח קטאן

המטרה במשחק היא ניצול המשאבים של האי (הנקרא קטאן), ובאמצעותם לבנות ישובים, ערים, דרכים ופיתוחים אחרים שיובילו בסופו של דבר לניצחון. האי מורכב מ-19 משושים, כאשר כל משושה מייצג סוג קרקע שונה, ומניב משאבים (Resources) שונים המיוצגים על ידי קלפים אותם מחזיק השחקן ביד: חיטה, אדמה, עץ, ברזל וכבשים.

בבניית הלוח כל משושה מקבל רנדומלית מספר בין 2 ל-12. בתחילת המשחק כל שחקן מקים שני יישובים ושתי דרכים (ומקבל קלפי משאבים בהתחלה בהתאם למיקום היישוב השני). חשוב לבחור את מיקומם בחכמה, תוך שיקולים של שליטה על מירב סוגי המשאבים ותדירות הכרייה של כל משאב – לפי המספר שייצא בזריקת הקוביות, בעל יישוב אשר יושב על אותו המחומש יקבל משאב.

עכשיו שהושלמה המפה יציב כל אחד מהשחקנים דרכים, מבנים, יקבל קלפים והמשחק יתחיל. המשחק עצמו משוחק בתורות כאשר כל תור מתחלק ל-3: ייצור משאבים, מסחר ובניה.

סידור לוח קטאן
לוח קטאן וכל המסביב

מהלך המשחק – זריקת הקוביות

בתורו, השחקן בתורו מגלגל קוביות. כל המשושים בעלי המספר שיצא ייצרו משאב, וכל שחקן שיש לו יישוב/עיר צמודה למשאב זה, יקבל 1 או 2 ממנו בהתאמה. לדוגמה – בזריקת הקוביות יצא הספרה 8. במקרה (ובתמונה למעלה), לי יש ישוב כחול שהקמתי על משושה שמכיל את הספרה 8, ולכן אקבל את המשאב של אותו המשושה – ברזל.

כמו כן ישנו מספר חסר מזל, והוא 7. כאשר זריקת הקוביות יוצאת על המספר הזה, כל שחקן שמחזיק מעל ל-7 קלפים חייב לזרוק חצי מהמם (להחזיק לקופה), והשחקן שזרק את הקוביות זכאי להזיז את ה-“שודד” ולגנוב קלף מאחד השחקנים האחרים.

מסחר ובנייה

לאחר שלב זריקת הקוביות אנו עוברים למסחר. השחקן שזה תורו יכול לסחור במשאבים עם אחד השחקנים האחרים לדוגמה: “יש לי לבנים, מי רוצה להחליף תמורת עץ?” כמו כן השחקן יכול לסחור עם הבנק, והוא יכול להחליף 4 קלפים של אותו משאב עם קלף בודד של משאב אחר (או פחות במידה ויש לו ישוב שגובל בנמל ים, שמאפשר מסחר בתנאים טובים יותר, בהתאם לכתוב על הלוח).

השלב הבא והאחרון הוא שלב הבניה. כאן השחקן שזה תורו יכול לבנות דרכים, ישובים או ערים, בהתאם לקלפים שבידו (יש מחירון עם עלות בניה לכל אחת מהאופציות). אופציה נוספת היא לקנות “קלף פיתוח”, שהוא הגרסה הקטאנית ל-“קלף הפתעה”: כאן נכנסים לפעולה מגוון אירועים שונים במשחק, החל מקבלת נקודות ניצחון מיוחדות, אבירים (שיכולים להזיז את השודד), קלף מונופול המאפשר גניבת משאב מהשחקנים האחרים וכו’.

קלפי פיתוח מתיישבים של קטאן
קלפי הפיתוח

בניית ישוב מקנה לשחק נקודה אחת. בניית עיר מקנה 2 נקודות. צבירת הדרך הארוכה ביותר או צבא האבירים הכי גדול תקנה 2 נקודות נוספות. וכך כל השחקנים מנסים להתקדם עד ל-10 הנקודות המיוחלות שיביאו להם את הניצחון.

וכן, מטרת המשחק היא לצבור ראשון 10 נקודות ניצחון.

איך משחקים קטאן?

מבלבל, נכון?

אין באמת איך להסביר את זה בצורה פשוטה – פשוט תשחקו סיבוב הדגמה אחד עם מישהו שיודע לשחק ואתם תקלטו, זה לא כזה מסובך.

אפשרות נוספת היא לצפות בסרטון הבא:

הרחבות קטאן

בשנת 2006 נערך סקר בקרב חברי קהילת שחקני קטאן ובו נשאלו אילו משחקים נוספים הם היו הכי רוצים לראות. תוצאות הסקר לא נחשפו, אך טאובר (יוצר המשחק מהפסקה הראשונה) גילה שהתשובה המובילה הייתה “גרסאות נוספות למשחק הבסיסי”. הוא סיפר שבמהלך השנים שחלפו מאז שפרסם לראשונה את המשחק נאספו רעיונות לגרסאות, ותוצאות הסקר עודדו אותו לפתח אותן לכדי הרחבה.

מאז יצאו מספר הרחבות למשחק, הנפוצות שבהן הן:

בנוסף, ישנן גרסאות מיוחדות של המשחק המקורי בשילוב עם תרבות פופולארית, הידוע שבהם הוא “קטאן משחקי הכס”, בו השחקנים הם חיילים במשמר הלילה ונלחמים נגד פראים, ענקים ומהלכים לבנים.

הרחבות קטאן
הרחבות קטאן

קטאן: השוואת מחירים

הדפוס בנוגע לקטאן קבוע. בהתחלה, אתם משחקים את זה דרך חברים. למישהו יש את המשחק, ואתם יושבים אצלו מדי פעם ומשחקים. אולי הגעתם במקרה, כי היה חסר שחקן רביעי, או שזה משהו קבוע. אבל נכנסתם. ואז, בעיה: בעל המשחק לא יכול לשחק יותר, או שאתם עברתם לגור רחוק, או שרבתם איתו כי הוא תמיד מפסיד לכם בשש בש.

ואז הגעתם למסקנה המתבקשת שאי אפשר לחיות על הקצה יותר, אתם חייבים לוח משחק שיהיה אצלכם, כך שהחשק למשחק טוב של “המתייבשים של קטאן” לא יישאר ללא מענה. אז איפה הכי זול לקנות:

בארץ, המשחק נמכר בכ-179 ש”ח, למשל בסטימצקי. בוואלה שופס הצלחנו למצוא את המשחק המקורי ב-139 שקלים.

ואם לא אכפת לכם להזמין מחו”ל, האופציה הכי משתלמת היא מאמזון – שכרגע מציעים את המשחק במחיר די זהה למחיר הכי זול שיש בארץ (זה שבוואלה שופס).

לסיכום

במשחק המתיישבים של קטאן שיחקתי עשרות, אם לא מאות פעמים. המשחק מעניין כל פעם מחדש, ותמיד דורש חשיבה והסתגלות לתנאי המשחק, כמו גם יכולות משא ומתן וכריזמה. וכמובן, מזל – שאף פעם לא מזיק.

בנוסף, הוא לא כל כך אינטנסיבי, מה שאומר שהוא קלאסי לישיבה של כמה שעות עם חברים – בין תור לתור יהיה לכם מספיק זמן לדבר, לאכול, לשתות ולעשות כל מה שהייתם עושים בישיבה רגילה, פשוט עם האקשן והעניין שהמשחק מספק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *