קטאן ערים ואבירים: על ההרחבה, איך משחקים ולמי זה מתאים

קטאן ערים ואבירים

קטאן ערים ואבירים היא הרחבה של המשחק המתיישבים של קטאן שיצאה לראשונה בגרמניה בשנת 1998 (השניה שיוצרה אחרי “קטאן יורדי הים”), והיא ככל הנראה ההרחבה הפופולרית ביותר של המשחק. היא לוקחת את מהלך המשחק הרגיל ומסיפה לו עומק ומרכבות נוספת, כאשר על השחקנים לפתח את המסחר, הפוליטיקה והמדע בעיר תוך כדי חיזוק הערים שלהם והשקעה באבירים אשר עוזרים להילחם בצי הברברים המאיים בפלישה אל האי.

בדומה למשחק הבסיס, מטרת השחקנים היא לצבור נקודות ניצחון – כאשר מי שמגיע ראשון לשלוש עשרה נקודות מנצח (בניגוד לעשר במשחק הבסיסי). נקודות משיגים באמצעות הקמת יישובים וערים, בניית דרכים או פיתוח ערים גדולות (מטרופוליס) ואבירים.

אז מה שונה בהרחבת “קטאן ערים ואבירים”, ואיך משחקים בה? בדיוק בשביל זה מיועד הפוסט הבא.

מה שונה בהרחבת “קטאן ערים ואבירים”?

הדבר הראשון שמתווסף להרחבה קטאן: ערים ואבירים זו המלחמה בברברים, אשר מתקרבים אט אט אל האי ועלולים להשמיד לכם את הערים (ולהפוך אותן לכפרים). השוני העיקרי השני הוא התווספותם של קלפי “סחורות” (Commodities) בנוסף לקלפי המשאבים (Resources) הקיימים במשחק הבסיס. את הסחורות הללו מייצרים בדומה לקלפי המשאבים, על ידי ערים היושבות ליד המשאב, במקום לקבל משאב שני מאותו הסוג.

החלוקה היא כזו (התוספות מהגרסה המקורית של המשחק מודגשות):

  • ים (לא מניב שום משאב), לעיתים כולל נמל מסחר המאפשר סחר במשאבים בשערים נמוכים יותר.
  • יער – מניב עץ (משאב) ונייר (סחורה).
  • גבעות/אבן – מניב לבנים (משאב).
  • שדות חיטה – מניב שיבולת (משאב).
  • שדות מרעה – מניב צמר (משאב) ובד (סחורה).
  • הרים – מניב ברזל (משאב) ומטבעות (סחורה).
  • מדבר – לא מניב כלום.

אז מה עושים עם אותן סחורות? בגדול הן מאפשרות לקבל קלפי פיתוח מיוחדים, אשר מחליפים את קלפי הפיתוח מהמשחק הרגיל. ועוזרות להתקדם ב-“תחום מסוים”, אשר נותן יתרון משחקי במהלך המשחק – ובשלבים מתקדמים יותר השחקן הראשון שהתפתח במלואו בתחום יכול להפוך את אחת הערים שלו למטרופולין, מה שמגן עליה מהתקפות הברברים, וגם שווה נקודץ ניצחון נוספת בסוף המשחק.

חומות העיר

חומות העיר הן קוביות עץ נמוכות ומרובעות שתוכלו להציב מתחת לערים שלכם. כדי לבנות חומת עיר, אתה משלם 2 משאבי לבנים לבנק. כל חומת עיר שיש לכם על הלוח מגדילה את מספר הקלפים המרבי שתוכלו להחזיק בבטחה ביד כשזורקים “7” בקוביות. כל חומת עיר מוסיפה שני כרטיסים למגבלת היד ה-“בטוחה”.

ניתן לבנות חומת עיר מתחת לעיר בלבד, ולא מתחת ליישוב. אם אחת הערים להן חומת עיר מצטמצמת ליישוב (על ידי הברברים – עוד נגיע לזה), עליכם להסיר גם את חומת העיר מהלוח. ניתן לבנות רק חומת עיר אחת מתחת לעיר מסוימת, וניתן לכלול לכל היותר שלוש חומות עיר על הלוח בכל זמן נתון.

הקוביות

במשחק “קטאן: ערים ואבירים” מוחלפת אחת הקוביות בקוביה אדומה, ונוספת קוביית אירועים.

לקוביית האירועים יש שלוש פאות הקובעות איזה תחום מפיק קלף פיתוח, כאשר הקוביה האדומה מגדירה את הדרגה הדרושה. כל השחקנים יכולים לקבל קלף אחד גם אם זה לא התור שלהם, וזו הדרך היחידה להשיג קלפי פיתוח במשחק.

שלושת הפאות הנוספות של קוביית האירועים מציגות את ספינת הברברים. בכל פעם שהקוביה נוחתת על האופציה הזו, הברברים מתקרבים שלב נוסף לקראת ההתקפה (על לוח נפרד בו עוקבים אחרי התקדמות הספינה שלהם).

קטאן ערים ואבירים הרחבה

משחק במהלך תור

כאמור בכל תור יש להטיל קוביית אירוע שמכילה 3 אופציות לספינות ברברים ו-3 צבעים (כחול, צהוב וירוק). אם יוצא ספינת ברברים, ספינת הברברים מתקדמת בעוד צעד אל עבר האי. אם יוצא צבע, כל השחקנים יכולים לקחת קלף פיתוח בצבע הזה – בתנאי שהערך שנזרק בקוביה האדומה קטן או שווה מערך מסוים, הנקבע לפי רמת הפיתוח של העיר בצבע הזה.

בנוסף לבניה הרגילה של השחקן במהלך התור שלו (כמו משחק קטאן רגיל), בהרחבה הזו השחקן יכול לבנות דברים נוספים על מנת להשיג נקודות ניצחון ולשדרג את עריו. האפשרויות השונות הן:

שדרוג עיר – השחקן יכול לבנות בעיר שלו מבנים שונים (כגון: שוק, בנק, בית ספר, קתדרלה ומבצר) המשפרים את הסיכויים לקבל קלפי פיתוח ובשלב מסוים אף נותנות הטבות לשחקן (כל מבנה נוסף בעיר = סיכוי גדול יותר לקבל קלף פיתוח בעת זריקת קוביית האירוע).

כדי לפתח את העיר נצטרך להשתמש בקלפי הסחורות, כאשר ישנם שלושה כיונים שבהם ניתן לפתח בהם את העיר:

  • מדעי/השכלתי: מיוצג על ידי הצבע הירוק ודורש נייר.
  • מדיני/צבאי: מיוצג על ידי הצבע הכחול ודורש מטבעות.
  • מסחרי/כלכלי: מיוצג על ידי הצבע הצהוב ודורש בד.

דרגות הקושי של הפיתוח עולות (ודורשות יותר סחורות), כאשר שחקן שמגיע לרמת הפיתוח הרביעית זוכה למעמד עיר גדולה (מטרופוליס) שמעניקה לו עוד 2 נקודות ניצחון. מלבד כך, העיר שנהפכה למטרופוליס מוגנת מהתקפת הברברים, ובמקרה של הפסד במלחמה מולם היא אינה נפגעת.

קניית אביר – ניתן לקנות אביר תמורת כבשה וברזל, לשדרגו תמורת תשלום זהה ולהפעילו תמורת משאב חיטה אחד. את האביר מציבים באחד הצמתים שבהם יש דרך של השחקן.

בניית חומה – כמו שכבר תיארנו, בעזרת שני קלפי משאב לבנים ניתן לשרד את חומות העיר של אחת מהערים של השחקן, מה שיאפשר לו להחזיק כמות גדולה יותר של קלפים בעת זריקת “7”.

כל חוקי ההחלפות בין המשאבים מהמשחק המקורי חלות כאן, גם על קלפי הסחורות החדשים. מנגד, כבר אין את האפשרות לקנות קלפי פיתוח (אלא רק לקבל אותם על ידי זריקת הקוביות), ואי אפשר לסחור בהם.

קטאן ערים ואבירים

אבירים

אבירים מיוצגים על ידי עיגולי העץ. כל עיגול של אביר מסומן משני הצדדים, כאשר צד אחד צבוע בשחור-לבן , וזהו הצד הלא פעיל, בו האביר אינו רשאי לבצע פעולות. והצד השני, הצבעוני, הוא הצד הפעיל. סוג הקסדה המצויירת ומספר הטבעות סביבה מצביעים על חוזק האביר – כאשר יש שלוש רמות שונות (וכל אחת “שווה” יותר בעת המלחמה בברברים).

אם ברצונך לקנות אביר, עליך לשלם את העלות שלו לבנק (כבשה ואדמה). אבירים שהוצבו לראשונה ממוקמים תמיד כשהצד הלא פעיל שלהם כלפי מעלה.ניתן להניח את האביר על כל צומת לא פנוי המחובר לדרכים של השחקן.

אחרי שיש לכם אביר, ניתן:

להפעיל את האביר – על מנת שאביר יבצע פעולה, ראשית יש להפעיל אותו. כדי להפעיל אביר, עליך לשלם משאב חיטה אחד לבנק. אחרי התשלום ניתן להפוך את עיגול העץ, כך שהצד הצבעוני פונה כלפי מעלה.

כוחו של האביר אינו משפיע על עלות ההפעלה שלו (זה תמיד עולה משאב חיטה אחד). אביר יכול להיות מופעל באותו התור שבו הוא נקנה, אך הוא אינו יכול לבצע פעולה באות התור.

שדרוג אביר – אתה יכול להגדיל את כוחם ויעילותם של האבירים שלך על ידי תשלום סחורות נוספות. העלות לקידום אביר בסיסי לאביר חזק או אביר חזק לאביר אדיר היא כבשה אחת ואדמה אחת.כאשר אביר משודרג, פשוט מחליפים את האסימון של האביר בזה המשודרג (ומציבים אותו באותו המקום כמו הקודם).

בנוסף לכך, כאשר האבירים מוצבים בנקודות מפגש של שלושה משושים, בדומה לכפרים וערים, הם מאפשרים לחסום מעבר של דרכים של שחקן אחר, לגרש אביר אחר החוסם את הדרך (אם האביר שלך שודרג ע”י תשלום זהה, וכוחו גדל), או לגרש ממנו את השודד, בדומה לקלף האביר במשחק המקורי. 

המלחמה בברברים

כאמור בכל פעם שיוצא בקוביה את הסימון של ספינת הברברים, הספינה שלהם מתקדמת שלב נוסף על גבי הלוח המיוחד שלהם. כאשר הספינה של הברברים מגיעה למשבצת האחרונה, הם תוקפים את האי:

  • הכוח של הברברים הוא כמספר הערים על גבי לוח הקטאן.
  • הכוח של השחקנים הוא כסך עוצמת האבירים המופעלים בקטאן, כאשר כל אביר נחשב כ-1 או כ-2 או 3 אבירים בהתאם לרמת השדרוג שהוא נהנה ממנה.

בנקודה הזו משווים את הכוחות של שני הצדדים: אם כוח השחקנים גדול או שווה לכוחם של הברברים – השחקנים מנצחים. לאחר ה-“קרב” כל האבירים נהפכים ללא פעילים והברברים חוזרים לנקודת ההתחלה בלוח שלהם.

במקרה של ניצחון השחקנים מול הברברים, השחקן שתרם הכי הרבה אבירים מופעלים במשוקלל זוכה בנקודת ניצחון. במקרה של תיקו השחקנים זוכים בקלף פיתוח (כל אחד מצבע לבחירתו). במקרה של הפסד (ניצחון של הברברים), השחקן שתרם הכי פחות אבירים מופעלים במשוקלל הופך את אחת מעריו ליישוב. אם יש מספר שחקנים שתרמו הכי פחות (במידה שווה), כל אחד מהם הופך אחת מהערים שלהם ליישוב.

הסוחר

הסוחר

עוד תוספת להרחבת “ערים ואבירים” היא הסוחר – כלי משחק שמוצב על אחד המשושים, וכל עוד הוא עליו הוא מאפשר לשחק לסחור במשאב (לא בסחורה) המיוצר באותו השטח ביחס של 2: 1, ממש כמו שימוש בנמל.

השליטה והתזוזה של הסוחר נעשית דרך קלפי פיתוח, בדיוק כמו הגנב של הגרסה הרגילה. מי שמשחק את קלף הסוחר רשאי להעביר את הסוחר לכל משושה הסמוך לאחת מיישוביו או עריו. הוא מקבל את הטבת המסחר, ובנוסף לכך נהנה מנקודת ניצחון אחד (כל עוד הסוחר בשליטתו).

קטאן ערים ואבירים

למי קטאן ערים ואבירים מתאים?

הרחבת “קטאן ערים ואבירים” מוסיפה הרבה מאד אסטרטגיה ואינטראקציה למשחק, והאסטרטגיה לניצחון במשחק היא כבר לא כזו ברורה: באיזה תחום כדאי להתפתח, האם להשקיע ולהפעיל אבירים על מנת לזכות בנקודת ניצחון, או דווקא לתת לברברים לנצח ולהרוס את אחת הערים של שחקן אחר? כל כך הרבה אפשרויות חדשות ומרגשות מתווספות למשחק, והופכות אותו למותח יותר, עם יותר אפשרויות ויותר אתגר.

מצד שני, זה כבר נהיה משחק בכלל לא פשוט, אשר מומלץ רק לשחקני קטאן כבדים – שמיצו לגמרי את המשחק המקורי.

רוצים לנסות? את ההרחבה מצאנו במחיר הכי משתלם דווקא בהזמנה מאמזון. מצאתם במקום יותר שווה? כתבו לנו בתגובות ונעדכן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *