סגנונות רכיבה על אופניים בשטח (איזה אופני הרים יתאימו לכם)

סגנונות רכיבה על אופניים

כיום רכיבת אופניים נחלקת למספר קטגוריות, יש שיקראו להן סגנונות רכיבה על אופניים. לכל קטגוריה יש מספר מאפיינים אשר מייחדים אותה, ומכתיבים את תכונות האופניים הייחודיים הנדרשים לרכיבה בסגנון הזה. רגע לפני שנסקור את הקטגוריות הנפוצות כיום, יש לזכור שכמו רוב הדברים בעולם, גם רכיבה על אופניים היא סקאלה רציפה – אין בה קוים וגבולות ברורים ואין רוכבים (או ציוד) ששייכים אך ורק לקטגוריה או סגנון אחד.

בפוסט של היום בחרנו להתרכז ברכיבת שטח – שהיא התחום הנפוץ (ולדעתנו המהנה) יותר בישראל. בהמשך ננסה לכתוב פוסט דומה על רכיבת הכביש.

זהו פוסט חשוב במיוחד למי שחדש בתחום ומתלבט איזה זוג אופניים יתאימו לו. הבנה של הסגנונות השונים לרכיבת שטח יעזרו לכם לבחור את אופני ההרים שבסופו של דבר תצטרכו. ההבדלים בתוך הקטגוריה של אופני השטח הם דרמטיים למי שמכור לז’אנר ונושם אותו ביום יום, אך יכולים להיראות זניחים למי שאינו מכיר.

סגנונות רכיבה על אופניים בשטח

סגנונות רכיבה על אופניים בשטח לארבעה סגנונות עיקריים. סידרנו אותם מהנפוץ ביותר ועד לזה שפחות:

XC – Cross Country

קרוס קאנטרי הינה הקטגוריה הקלאסית של רכיבת השטח, רכיבה בשטח בשבילים או משעולים, במישור או עליות וירידות לא טכניות במיוחד. רמת הקושי של המכשולים העומדים בפני הרוכב אינה גבוהה במיוחד. הרכיבות האופייניות הן טיולי נוף או אתרים שונים. בתקופה מסוימת הייתה עוד קטגוריה שנקראה “רכיבת שבילים”, הרכיבה התאפיינה בדגש על רכיבת סינגלים (Single-Track) שהם שבילים צרים ויותר מאתגרים, אך נראה שקטגוריה זו הייתה שלב מעבר בלבד והתחלקה לה בין הקצה האתגרי של רכיבת XC ובין הקצה המתון של רכיבת AM.

אופני XC יהיו קלות יחסית, עם צמיגים ברוחב בין 1.95 ל- 2.2, הגאומטריה שלהם תהיה מיועדת לדיווש בישיבה לאורך זמן, כל זאת כדי לאפשר טיולים ארוכים בפחות מאמץ. האופניים בדרך כלל יהיו זנב קשיח (שיכוך לגלגל קדמי) או שיכוך מלא (שיכוך לכל גלגל), השיכוך יהיה בדרך כלל סביב 4 אינצ’ים = 100 מילימטר, זאת כדי לאפשר דיווש יעיל. ניתן גם לראות אופניים קשיחים לגמרי (ללא שיכוך), אך אופניים אלו אינם נפוצים כאופני שטח.

  • מחיר ממוצע של אופני קרוס קאנטרי: כ-7,0008 ש”ח.
  • מחיר מומלץ לרוכב מתחיל: 1,500 – 2,000 ש”ח.
  • מסלולים מומלצים לרכיבת XC בארץ: בכל הארץ החל מהנגב ומכתש רמון ועד לגליל ועמק החולה.
סגנונות רכיבה על אופניים - Downhill
אופני קרוס קאנטרי

AM – All Mountain

קטגוריה זו הינה הצעירה מבין כולן. רוכבי XC שהמשיכו לאתגר את עצמם החלו לחפש מסלולים קשים יותר מבחינה טכנית.
סלעים גדולים יותר לטפס ולרדת, שיפועים ומדרגות שמחייבים קפיצות, ובעצם כל מה שניתן לרכב בהרים, בעיקר בשבילים צרים ושבילי עיזים, פרות, והולכי רגל. רכיבה זו דורשת מיומנות ושליטה טובה באופניים.

בגלל האופי האתגרי של הרכיבה בדרך כלל הרוכבים מצוידים במיגון לידיים ורגליים ולפעמים יותר מזה. אופני AM יהיו כבדות יחסית לאופני XC, באופניים כאלו נמצא צמיגים ברוחב בין 2.2 ל- 2.5 כדי להקנות אחיזה יותר טובה בשטח, הגאומטריה שלהם תהיה פשרה בין דיווש בישיבה לרכיבה טכנית בעמידה (אופניים יותר קצרות), כל זאת כדי לאפשר רכיבות או טיולים שכוללים דיווש ארוך בנוסף לרכיבה טכנית. האופניים בדרך כלל יהיו שיכוך מלא או אופני זנב קשיח אגרסיביים, השיכוך יהיה בדרך כלל סביב 5 אינצ’ים = 125 מילימטר, זאת כדי לאפשר עבירות ואחיזה בשטחים קשים.

  • מחיר ממוצע של אופני אול מאונטן: כ-12,000 ש”ח. 
  • מחיר מומלץ לרוכב מתחיל: 5,000 ש”ח.
  • מסלולים מומלצים לרכיבת AM בארץ: בן שמן, פארק קנדה ומרכז מירב (חוף הכרמל).
אופניים  הרים

FR – Free Ride

רכיבת פרי-רייד שונה מהותית משאר סגנונות רכיבה על אופנים שסקרנו עד כה. הרכיבה כוללת מסלולים טכניים קשים ביותר.
השיפועים הינם תלולים מאוד ולכן גם הרכיבה מתבצעת בכיוון כללי למטה, כאשר הרכיבה כוללת בין היתר קפיצות טבעיות ומקפצות מלאכותיות. הרכיבה בדרך כלל אינה מעגלית וכוללת הקפצות ברכב לתחילת המסלול בנקודה גבוהה כל שהיא ואיסוף הרוכבים באזור נקודת הסיום שנמצאת למטה. רכיבה זו דורשת מיומנות גבוהה מאוד ושליטה מעולה באופניים.

לפני שאתם ניגשים לרכב בסגנונות האקסטרים מומלץ להתנסות באחד משני הסגנונות הרגועים יותר, כאשר מי שמנוסה ברכיבת AM ייהנה מניסיון קרוב יותר להיבט הטכני של הרכיבה.

בגלל האופי האקסטרימי של הרכיבה בדרך כלל הרוכבים מצוידים במיגון לידיים, רגליים, גב, חזה, כתפיים וקסדה מלאה (FullFace). אופני FR יהיו כבדים מאוד עקב החלקים שבנויים לעמוד בעומסים גבוהים ביותר, באופניים כאלו נמצא צמיגים ברוחב בין 2.5 ל- 2.7, הגאומטריה שלהם תהיה מיועדת לרכיבה טכנית, שיפועים תלולים וקפיצות גבוהות. האופניים בדרך כלל יהיו שיכוך מלא או אופני זנב קשיח אגרסיביים ביותר, השיכוך יהיה בדרך כלל סביב 8 אינצ’ים = 200 מילימטר, זאת כדי לספוג את המהמורות והנחיתות הקשות.

דאון היל

DH – Down Hill

לרכיבת דאונהיל יש מטרה אחת בלבד – תחרות על זמן במורד ההר מנקודה A לנקודה B.

הרכיבה מתבצעת בדרך כלל במסלולים קשים מבחינה טכנית, שיפועים תלולים מאוד, וכוללת קפיצות טבעיות ומקפצות מלאכותיות. המסלול בנוי כך שניתן יהיה לרכב אותו מהר מאוד, בסגנון רכיבה הדורש מיומנות גבוהה במיוחד ושליטה מעולה באופניים. בגלל האופי האקסטרימי של הרכיבה, בדרך כלל הרוכבים מצוידים במיגון רציני ביותר לידיים, רגליים, גב, חזה, כתפיים וקסדה מלאה (FullFace). אופני DH יהיו ארוכים יותר מאופני FR וגם קלים יותר. האופניים בדרך כלל יהיו שיכוך מלא למרות שיש עוד מקצים לאופני זנב קשיח. השיכוך יהיה בדרך כלל סביב 8 אינצ’ים = 200 מילימטר, זאת כדי לאפשר רכיבה במהירות גבוהה ואחיזה טובה.

  • מחיר ממוצע של אופני DH: כ-15,000 ש”ח.
  • מסלולים מומלצים לרכיבת DH בארץ: צוק מנרה, מסלולי האופניים בחרמון.
סגנונות רכיבה על אופניים

DJ – Dirt Jumps

רכיבת דירט ג’אמפ הינה בעיקר רכיבת פעלולים וראווה (ולכן גם לא ספרנו אותה כאחד מארבעת סגנונות הרכיבה בשטח שספרנו בתחילה). הרכיבה מתבצעת במסלול שבנוי מגבעות קטנות של אדמה שמשמשות כמקפצות. המסלול בנוי כך שניתן יהיה לרכב אותו מהר ולבצע פעלולים תוך כדי קפיצות באוויר. אופני DJ יהיו אופניים קשיחים או זנב קשיח, האופניים יהיו קצרים חזקים וקלים יחסית כדי להקל על ביצוע פעלולים, ולפעמים אפילו ייעשה שימוש באופני BMX.

סגנונות רכיבה על אופניים
רכיבת Dirt Jump (קרדיט תמונה: ויקיפדיה)

לסיכום

כאשר אנשים מחליטים שהם רוצים לרכוש זוג אופניים הם בדרך כלל ניגשים לחנות בלי יותר מדי מחשבה, ונוטים לבחור בדגמי אופניים שנראים טוב או כאלו שהמוכר ממליץ עליהם בחום. זה יכול להיות בסדר גמור למי שמתכנן על נסיעה קצרה בעיר, אבל כאשר מדובר ברכיבת שטח, הסיפור שונה לגמרי, ויש חשיבות רבה לסגנון הרכיבה בבחירת הדגם המתאים לו. אז רגע לפני שאתם מוציאים את מיטב כספכם על זוג אופניים יקר, כדאי שתדעו מהו סגנון הרכיבה המועדף עליכם.

המשיכו ללמוד על האופניים שלכם בעזרת כמה נושאים שחשוב להכיר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *