הערות שוליים מרתקות מן ההיסטוריה (ביקורת ספר)

הערות מן ההיסטוריה

הערות שוליים מרתקות מן ההיסטוריה הוא ספר חמוד המכיל כמאה פרקים קצרים ובהם סיפורים אמיתיים שלפעמים נראים כאילו הם לקוחים מסרט שעיוות את המציאות לטובת תוספת עניין. או כמו שהוושינגטון פוסט תיארו את זה: “מי צריך דימיון כשאפשר לחשוף סיפורים אמיתיים נפלאים כמו אלה?”

האם ידעתם שהיטלר לקח קוקאין? שסטלין שדד בנק? שגופתו של צ’רלי צ’פלין נחטפה והוחזקו עבור כופר?

ג’יילס מילטון הוא אמן נרטיב היסטורי: בספר הפרוזה המרתק האופייני שלו, “הערות שוליים מרתקות מן ההיסטוריה”, הוא מפרט מאה מהאנקדוטות ההיסטוריות המוזרות ביותר – סיפורים מושכי עיניים שנקראים כמו בדיה אבל הם מאה אחוז אמיתיים.

יש את הירו הונודה, החייל היפני הבודד שלא שמע על סיום המלחמה ועדיין נלחם במלחמת העולם השנייה עד 1974, אגתה כריסטי, שנעלמה באופן מסתורי לאחד עשר ימים ב-1926; וורנר פרנץ, נער סיפון בספינת האוויר הינדנבורג ששרד כדי לספר את החוויה שלו מהפיצוץ שלה ב-1937. הערות שוליים מרתקות מן ההיסטוריה עונה גם מי אכל את ציפור הדודו האחרונה, מי באמת הרג את רספוטין ומדוע היו לסמל סטאבי ארבע רגליים (רמז: כי הוא היה כלב. וסמל בצבא).

כשהוא מלא בגלריה של מרגלים, קניבלים, הרפתקנים ועבדים, ומשתרע על פני עשרים מאות ושש יבשות, הערות השוליים של ג’יילס מילטון, שנחקרו ללא דופי, שופכות אור על הסיפורים הידועים ביותר לשמצה והדמויות (והחיות) הראוותניות ביותר מההיסטוריה.

לעמוד הספר באמזון | לעמוד הספר ב-Book Depository

הערות שוליים מרתקות מן ההיסטוריה – ביקורת

מדי פעם מגיע ספר שלא זקוק להסברים מיוחדים, ואכן “הערות שוליים מרתקות מן ההיסטוריה” הוא, פשוטו כמשמעו, אוסף של הערות שוליים מרתקות מן ההיסטוריה. ג’יילס מילטון פגע בול ביום שבו הוא בחר את השם של הספר, לא?

מילטון הוא היסטוריון פופולרי, במובן הטוב של המילים. זה אומר שהוא כותב ספרי היסטוריה באופן נרטיבי וקריא להפליא שמספרים לנו, הקוראים, סיפורים קטנים שלא הכרנו קודם על דמויות או אירועים היסטוריים, עם שנינות אנגלית שקטה ויבשה שעוברת בגרון בצורה חלקה.

יש כנראה מאות ספרים על אירועים היסטוריים, אנשים או עובדות מעניינות – ואם אתם כמוני ונהנים מהסוג הזה של הדברים, סביר להניח שרוב האירועים המתוארים בספר לא יהיו חדשים עבורכם. בעיקרו של דבר, כל פרק בספר הוא אוסף של חיבורים עובדתיים קצרים בכ-33 נושאים שמקובצים באופן רופף. זה הגיוני ולא מפריע לקריאה.

חיבורים מסוימים מכסים נושאים שכמעט ודאי נתקלתם בהם בעבר, אבל אחרים נוטים לנושאים אזוטריים ופחות מוכרים שעבור אנשים חובבי טריוויה כמוני הם ממצא נהדר.

הכתיבה מוכשרת, קלה לעיכול ונכונה מבחינה דקדוקית. זה נשמע קצת משעמם אבל כשאתה נתקל בספרים שנכתבו עם יותר התלהבות מאשר מיומנות, הקריאה לעיתים הופכת למטלה לא הכי זורמת. אבל לא פה: זוהי קריאה קלה. אמנם יש סיפורים שמעניינים יותר מאחרים. הייתי אומר שכמחציתם באמת מרתקים וברור שהם לא מאוד עמוקים, מכיוון שכל אחד מהם צריך להתאים לאורך של כמה עמודים בודדים, אבל הם מספקים מספיק פרטים למחקר נוסף.

אז בסך הכל מדובר על ספר מעניין ומהנה שיכול להיות “קריאת שירותים” קצרה ונעימה בחלקים שאינם דורשים התעמקות מיוחדת או השקעת זמן רב.

לקריאה נוספת: בוק דיפוזיטורי (Book Depository) – כל מה שצריך לדעת לפני קניה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *