מה זה קווילינג – מבוא לאמנות גלגול הנייר

קווילינג

קווילינג היא טכניקת אמנות הקיימת מאז המצאת הנייר. היא מבוססת על חיתוך נייר לרצועות דקות ארוכות, גלגול והידוק שלהן לצורות שונות, ואז הדבקת הצורות יחד ליצירת אמנות דקורטיבית. יצירות קווילינג יכולות לשמש בתור קישוט נייר על כרטיסי ברכה, קופסאות, שקיות מתנה, מסגרות לתמונות, או אפילו יצירות אמנות תלת-ממדיות בגודל מלא – כאשר הגבול היחיד הוא הדימיון.

החלקים השונים של אמנות הקווילינג יכולים להיות מאד פשוטים או יחסית מורכבים, אבל בהחלט אפשר ללמוד את הבסיס שלה תוך כמה שעות בודדות, והיא מלאכה מושלמת למתחילים – גם בגלל שמתחילים יכולים להגיע לתוצאות בהחלט מספקות, וגם בגלל העלות האפסית הנדרשת כדי להתחיל.

ההיסטוריה של קווילינג

יש המאמינים כי אמנות הקווילינג התחילה ממש לאחר המצאת הנייר בסין, אך מנגד יש הטוענים כי היא פותחה במאה ה-17 על-ידי נזירות, למטרת קישוט ספרים ואלמנטים דתיים. לפי האגדה, הנזירות היו מגלגלות רצועות נייר מוזהבות שנחתכו מספרים על מנת לחקות את קישוטי המתכת שהיו נפוצים בתקופה ההיא כעיצוב בית.

הפופולריות של הקווילינג עלתה במהלך המאה ה-18 כבילוי “מתאים” לנשות האצולה האירופאיות. משם, האמנות התפשטה מאירופה לאמריקה ואומצה על ידי המתיישבים האמריקאים כשיטה דקורטיבית.

יצירת קווילינג
יצירת קווילינג

מצרכים

ניתן לבצע קווילינג ראשוני באמצעות רצועות נייר בלבד, קיסם, מקל סריגה או חפץ דומה, ודבק כלשהו. אם נשאבתם לטירוף הקווילינג ואתם רוצים להשקיע בכלים יעודיים שייקלו על התהליך, תוכלו להשיג את הכלים הבאים:

  • ניירות קווילינג – רצועות נייר ארוכות ודקות בכל מיני צבעים. אפשר להכין אותן לבד על ידי חיתוך של דפי 4A צבעוניים (או צבועים משני הצדדים) לרצועות בעובי של כ-10 מ”מ בעזרת סכין יפנית או מספריים. מצד שני, למי שרוצה לחסוך את הבלאגן, יותר פשוט לקנות רצועות נייר חתוכות מראש (חבילה עולה משהו כמו 20 ש”ח).
  • מגלגל ניירות מחורץ – אם בתור התחלה אנו מגלגלים את הנייר מסביב לקיסם, אז פה מדובר על מקל מתכת עם חריץ להשחלת הנייר, המאפשר לסובב אותו לצורות מעגליות. זה מקל מאוד על אופן הגלגול ואיכותו.
  • פינצטה – פינצטה שימושית להחזקת הצורות שלנו בזמן מריחת הדבק.
  • ידית מחט – ידית עם אחיזה נוחה שיש בקצה אחד שלה מחט קטנה, השימושית להנחת דבק על קצות רצועות הנייר שלך.
  • דבק פלסטי – עדיף אחד עם פיה דקה, כך שיהיה לנו קל למרוח את הדבק על הרצועות הצרות.
  • תבנית עיגולים – תבנית בעלת עיגולים בגדלים שונים, עוזרת ביצירת עיגולי נייר מדוייקים ואחידים בגדלים שונים.
  • מלחץ – כלי זה מוסיף מרקם מכווץ לרצועות הנייר. הלחיצה מוסיפה עניין ומימד נוסף לעיצובי הקווילינג שלנו.

במקום לקנות את כל הפריטים האלו אחד אחד, סרוב המקרים עדיף להצטייד בערכה יעודית המכילה את כולם ומחירה בדרך כלל לא יקר מדי.

הנה דוגמה לאחת שאני הזמנתי, שמכילה כמעט את כל מה שצריך וממש לא יקרה:

איך עושים קווילינג?

טוב, זוהי שאלת מיליון הדולר, אבל הפעולה הבסיסית היא יחסית פשוטה – לוקחים רצועת נייר, מגלגלים אותה סביב הקיסם (או בעזרת המקל המחורץ) ומושיבים אותה בשבלונה העגולה, או כל אחת אחרת. על ידי לחיצה או “צביטה” של עיגול הנייר, נוכל לשנותו לצורות אחרות כמו טיפה, עין וכו’.

במקום שאסביר בצורה מגושמת – הכי פשוט לראות סרטון:

קבלו השראה

צריכים קצת השראה שתעזור לכם להתחיל את הפרויקטים שלכם? הנה כמה אומני קווילינג מומלצים:

יוליה ברודסקאיה: יוליה היא אמנית נייר ילידת רוסיה שהתאהבה בקווילינג בשנת 2006 ומאז לא הפסיקה. היא התחילה את דרכה כמאיירת וגרפיקאית אך עברה לאמנות נייר לאחר פרויקט הנייר הראשון שלה, ומאז היא מעלה תערוכות בקצב גבוה. האמנות של יוליה יפה, משונה ומהממת לגמרי.

אן מרטין: אן היא סופרת וחובבת אמנות נייר המתמחה בתעודות נישואין, כתובות והזמנות לחתונה עבודת יד. יש לה אתר שמתמקד בקווילינג ובסוגים אחרים של אומנויות נייר, והוא אחלה של מקום לקבל קצת השראה ורעיונות מעניינים.

קווילינג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *