איך משחקים טחנה (Nine Men’s Morris)

משחק טחנות

טחנה (או “טחנות”) הוא משחק אסטרטגיה עתיק המיועד לשני שחקנים. באנגלית המשחק ידוע במספר שמות, בהם Mill ו־Mills (כלומר “טחנה” או “טחנות”, כמו בעברית), שהנפוץ ביניהם הוא Nine Men’s Morris (“מוריס של תשעה חיילים”, כמספר הכלים על הלוח).

למעשה, המשחק “מוריס של תשעה חיילים” הוא הנפוץ ביותר מתוך סדרה של משחקים דומים אשר שונים זה מזה רק בגודל הלוח ומספר החיילים שבו (אשר נקראים בהתאמה “מוריס של שלושה חיילים”, “מוריס של שישה חיילים” ו-“מוריס של 12 חיילים”).

מקורו של המשחק אינו ידוע ולוחות משחק חרוטים באבן נחשפו באתרים שונים באזור אגן הים התיכון. המשחק היה פופולרי בתקופת האימפריה הרומית, וצבר פופולריות באירופה של ימי הביניים (לוחות משחק חרוטים נמצאו גם במנזרים באנגליה, בגרסאות בהן לוח המשחק נוקב על מנת לייצג את העמדות של כלי המשחק).

המשיכו לקרוא כדי ללמוד איך משחקים טחנה (טחנות).

איך משחקים טחנה

לוח המשחק

המשחק משוחק על גבי לוח משחק המכיל 24 צמתים המצוירים על הלוח, אשר יוצרים 3 ריבועים בגדלים שונים המחוברים על ידי 4 קווים היוצאים ממרכז צלעות הריבועים.

לוח משחק טחנה

מטרת המשחק

מטרת המשחק היא להותיר בידי היריב פחות מ-3 חיילים, או להגיע למצב בו היריב חסום מביצוע מהלכים נוספים.

מהלך המשחק

המשחק מתחיל בלוח ריק. בשלב ראשון מניח כל שחקן בתורו חייל משחק על אחד הצמתים הפנויים. כאשר שחקן יוצר רצף של שלושה חיילים שלו באחד מהקווים הישרים שעל הלוח (רצף הנקרא “טחנה”), הוא זכאי להסיר מהלוח חייל של היריב (אם ניתן, יש להסיר חייל שאינו חלק מטחנה – שלישיית חיילים ברצף של היריב). החייל הזה יוצא מהמשחק.

לאחר שכל שחקן הניח על הלוח תשעה חיילים, מתחיל השלב השני של המשחק בו השחקנים מזיזים, כל אחד בתורו, חייל אחד. הזזת חייל נעשית מהצומת בו הוא נמצא לצומת סמוך פנוי. גם בשלב זה שחקן שיצר טחנה מסיר מהלוח חייל של היריב. שחקן שנותר עם פחות משלושה חיילים או שאינו מסוגל לזוז בהגיע תורו מפסיד במשחק.

משחק טחנה
במצב זה של המשחק, גם אם תורו של שחור לשחק, הניצחון מובטח ללבן, המזיז את החייל שלו מצומת e3 לצומת d3 ובחזרה, ועושה זאת שוב, ובכך נוטל ארבעה מחיילי השחור ומותיר אותו עם שני חיילים בלבד (תמונה בתוך ויקיפדיה)

משחקים דומים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *