צבע אקרילי לעומת צבע לטקס: מה ההבדל ובאיזה להשתמש

צבע

אם אתם צובעים את הדירה או עושים פרויקט שיפוץ כלשהו, סביר להניח שבנקודה כלשהי תשאלו את עצמכם כמה שאלות. לדוגמה: באיזה צבע להשתמש, האם צריך גימור מסוים, ואיזה מותג צבע הכי מתאים. היום אנחנו נתייחס לאחת השאלות הנפוצות בתחום – הבחירה בין צבע אקרילי לעומת צבע לטקס.

נכון להיום, יש שלושה סוגי צבעים עיקריים בשוק: צבע על בסיס שמן, צבע לטקס וצבע אקרילי. צבעים על בסיס שמן איבדו את הפופולריות שלהם במהלך העשורים האחרונים , מה שמשאיר אותנו עם שתי האפשרויות העיקריות.

לכל אחד מהם יש את היתרונות והחסרונות שלו והוא משמש בצורה הטובה ביותר עבור סוגים מסוימים של פרויקטים. הכרת ההבדל יכולה לחסוך לכם זמן רב, לגרום לפרויקט היצירה או השיפוץ שלכם להתנהל בצורה חלקה יותר ולאפשר לכם למקד את הזמן שלכם בבחירת הצבע המתאים לפרויקט, במקום לדאוג לגבי סוגי הצבע.

מה זה צבע אקרילי?

צבע אקרילי מורכב לרוב משני חלקים, ביחס משתנה: פיגמנט וחומר מילוי, לרוב תחליב של רזין אקרילי. רזין (שם נרדף לשרף) זה הוא חומר פלסטי המיוצר מחומצה אקרילית. צבעי אקריליק ניתן לדלל במים, אך כאשר הצבע מתייבש הוא הופך עמיד למים, ולא ניתן להמיס אותו מחדש כמו בצבעי מים. נכון לעכשיו, צבעי אקריליק הם הפופולריים ביותר.

כמו שאמרנו, צבע אקרילי מתייבש במהירות רבה. זה עשוי להיות יתרון אם אתה צובע שטח קטן יותר, אבל זה יקשה על צביעת שטחים גדולים יותר. בנוסף, הוא לא מתערבב היטב עם צבעים על בסיס שמן ולא יידבק טוב לקיר שנצבע בעבר בצבע שמן.

מה זה צבע לטקס?

צבע לטקס הוא צבע על בסיס מים. בדומה לצבע אקרילי, הוא עשוי משרף אקרילי. אבל שלא כמו הצבע האקרילי, מומלץ להשתמש בצבע לטקס בעת צביעת שטחים גדולים יותר. לא בגלל שהוא מתייבש לאט יותר, אלא בגלל שהוא נרכש בדרך כלל בכמויות גדולות יותר.

צבע לטקס מול צבע אקרילי

צבע אקרילי לעומת צבע לטקס

ההבדל העיקרי בין שני הצבעים הוא שצבע אקרילי מיוצר על בסיס כימי וצבע לטקס מיוצר על בסיס מים. מכיוון שהוא מבוסס על כימיקלים, הכימיקלים בצבע האקרילי הופכים אותו לאלסטי יותר מאשר צבע לטקס.

מה זה אומר בפועל? הצבע האקרילי יתכווץ ויתרחב טוב יותר מאשר צבע לטקס.

מכיוון שצבע לטקס מיוצר על בסיס מים, קל יותר לנקות אותו רק עם מים וסבון, בניגוד לצבע אקרילי שדורש שימוש במדללי צבע, וההרכב הכימי שלו גם דורש זהירות נוספת בעת הטיפול (אתם תרצו להבטיח אוורור נאות מכיוון שצבע אקרילי עלול לייצר אדים מסוכנים).

צבע לטקס משמש לעתים קרובות ביצירות אמנות, בעוד הצבע האקרילי משמש יותר לצביעת בתים ומבנים באופן מסחרי.

היתרונות של שימוש בצבע לטקס

להלן היתרונות העיקריים של שימוש בצבע לטקס:

  • קל יותר למרוח צבע לטקס על משטח והוא מתייבש הרבה יותר מהר. כפי שאמרנו קודם, זהו יתרון אם אתה צובע שטח קטן כמו קירות בודדים בחדר שינה, או חדר אמבטיה.
  • לטקס זול יותר מצבע אקרילי.
  • קל יותר לנקות צבע לטקס רק עם מים וסבון.
  • צבע לטקס בטוח יותר לשימוש מכיוון שהוא מייצר פחות אדים (עדיין רצוי להשתמש באוורור מתאים ללא קשר לסוג הצבע שבו אתם משתמשים).
  • צבע לטקס מכסה באופן מלא את השטח בדרך כלל בפחות שכבות.

היתרונות של שימוש בצבע אקרילי

להלן היתרונות העיקריים של שימוש בצבע אקרילי:

  • הכימיקלים בצבע האקרילי גורמים לו לגמישות רבה יותר. משמעות הדבר היא שהצבע יתרחב ויתכווץ כראוי ככל שהטמפרטורות משתנות, מה שמפחית את כמות ההתקלפות והסדקים. זה עושה אותו מומלץ עבור פרויקטים של צביעה חיצונית.
  • מעבר לנקודה הקודמת, זה נכון שצבעי אקריליק הם יקרים יותר – אבל גם עמידים יותר. כך שמבחינת עלות-תועלת לאורך זמן הם בהחלט מהווים יתרון.
  • יתרון נוסף של שימוש בצבע אקרילי בפרויקטים חיצוניים הוא עמידותו בפני השמש, שהיא ברמה אחת מעל צבעי לטקס ומאה רמות מעל צבעים על בסיס שמן.

2 Comments on “צבע אקרילי לעומת צבע לטקס: מה ההבדל ובאיזה להשתמש”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *