איך אופניים חשמליים עובדים, ועוד שאלות

אופניים חשמליים

בין אם אתם מתכננים לוותר על המכונית בנסיעה לעבודה או רוצים נסיעה קלה יותר לראש ההר בטיול של סוף השבוע, אופניים חשמליים יכולים להציע את כל היתרונות של אופניים רגילים, יחד עם כוח ממונע שעוזר כאשר אתם צריכים אותו. אבל איך אופניים חשמליים עובדים בדיוק, ומה חשוב להכיר לפני שמשקיעים בזוג שכזה?

טכנולוגיית האופניים החשמליים התקדמה בקצב בשנים האחרונות וכיום ניתן למצוא כמעט כל סוג של אופניים עם מנוע, מאופני כביש חשמליים ועד אופני הרים ואופני Gravel (קראו עוד על סגנונות הרכיבה השונים).

במדריך הזה לאופניים חשמליות נסביר בדיוק מה זה אופניים חשמליות, כיצד הן פועלות ונענה על כמה מהשאלות המרכזיות שעשויות להיות לכם לפני הקנייה.

מה זה אופניים חשמליים?

אופניים חשמליים, או e-bike, הם אופניים המצוידים במנוע חשמלי כדי לסייע לך כשאתה מדווש. המנוע יקבל את כוחו מסוללה נטענת המותקנת על האופניים.

כדי לסווג זוג אופניים כחשמליים, המנוע צריך לעזור לנו להניע את האופניים. כתוצאה מכך, אתה צריך לדווש כדי לקבל את הסיוע הזה. כמות הכוח שהמנוע מספק מווסתת על סמך מידת העוצמה שאתה מדווש ורמת התמיכה שבחרת.

מערכות אופניים חשמליות מציעות מספר מצבים לבחירה, המאפשרים לך לאזן את כמות הכוח המסופקת דרך הדוושות עם טווח וחיי סוללה.

התקנות לגבי מידת העזרה שהמנוע יכול לספק, והמהירות שבה ניתוק הסיוע, משתנות ברחבי העולם, אך באופן כללי המנוע מוגבל ל-250 וואט תפוקה ועליו לכבות כאשר המהירות שלך מגיעה לכ-25 קמ”ש (בארה”ב הוא מוגבל אפילו יותר, ל-20 קמ”ש).

ניתן לנסוע מהר יותר כמובן, אבל רק בעזרת דיווש בכוח רב יותר – המנוע של האופניים לא יספק עוד סיוע.

אבל איך אופניים חשמליים עובדים? המשיכו לקרוא.

אופניים חשמליים
אופניי הרים חשמליים

איך אופניים חשמליים עובדים

לאופניים חשמליים יהיה בדרך כלל מנוע שנמצא במרכז האופניים (המכונה לעתים קרובות מנוע אמצע, המופעל דרך הקראנק) או במרכז הכובד הקדמי או האחורי. בעוד שמנוע שנמצא לצד הגלגל האחורי או הקדמי ידחוף את הגלגל ישירות, מנוע אמצע יפעל דרך השרשרת ובאמצעותה יניע את הגלגלים של האופניים.

כשאתה מדווש, חיישן מומנט ימדוד כמה מאמץ אתה משקיע ויתאים את זה לתפוקת הכוח של המנוע. הרעיון הוא שהמנוע לא ישתלט לגמרי – במקום זאת, עליך לקבל אספקת כוח עקבית שלא תשלח את האופניים במכה פתאומית קדימה.

הכוח מגיע מהסוללה, אשר עשויה להיות מותקנת בחלק החיצוני של המסגרת או מוסתרת בתוכה. ניתן להסיר סוללות רבות לצורך טעינה, אם כי יש סוגים של אופניים חשמליים עם סוללות שחייבות להישאר על האופניים. אם זה המקרה, אתה חייב מקום להחנות את האופניים ליד שקע חשמלי.

יהיה בקר למנוע, שלרוב יהיה מותקן על הכידון או משולב במסגרת, המאפשר לך להחליט כמה סיוע מהמנוע אתה רוצה, ולפקח על רמת הסוללה. חלקם יכללו מסך עם יכולות ניווט ופונקציות אחרות.

Bosch, Shimano, Yamaha, Specialized, Mahle, FSA ו- Fazua הן החברות המוכרות ביותר שמייצרות מנועים פופולריים לאופניים חשמליים. המפרט יכול להשתנות באופן משמעותי וסוג המנוע שנמצא באופניים יהיה תלוי במחיר שלו ובסוג הרכיבה המיועדת. לדוגמה, אופני כביש חשמליים נוטים יותר להעדיף מערכת קלת משקל עם אספקת כוח חלקה, בעוד שמנוע באופני הרים חשמליים בעלי מפרט איכותי צפויים להציע יותר מומנט עבור יכולת נסיעה בשטח (ובהתאם המערכת תהיה כבדה יותר).

מבנה אופניים חשמליים
מבנה אופניים חשמליים

איך שולטים בכוח שמגיע מהמנוע?

לאופניים חשמליים יהיו בדרך כלל בין שלוש לחמש רמות סיוע, שנבחרו באמצעות הבקר שלהם. אלה יכולים לתת לך כל רצת דחיפה – החל מדחיפה עדינה ועד הרבה כוח להתמודדות עם עליות שטח תלולות, בהתאם למפרט של מנוע האופניים.

לחלקם יהיה גם כפתור “בוסט”, שבו נוכל להשתמש כדי להגביר את תפוקת הכוח עבור התפרצויות קצרות של כוח נוסף. אופניים רבים מציעים גם מצב הליכה, כדי להקל על הדחיפה שלהן כשאתה יורד מהאופניים.

אתה יכול להחליף בין רמות הסיוע תוך כדי רכיבה ובדרך כלל יש אפשרות לכבות את המנוע לחלוטין ולרכוב רק עם כוח הדוושות. מנועים רבים של אופניים חשמליים מתוכננים להיות נטולי כוח גרירה (“דראג”) כשהם כבויים, אך עדיין יש להתגבר על המשקל הנוסף.

וזה מוביל אותנו לשאלה הבאה –

מה המשקל העודף של אופניים חשמליים?

אופניים חשמליים כבדים יותר מאופניים רגילים ויש שונות רחבה במשקל של מנועים וסוללות לאופניים חשמליים.

המערכות הקלות ביותר מגיעות בפחות מ-4 ק”ג ונמצאות בדרך כלל באופני כביש חשמליים, אבל רוב המערכות שוקלות בין 6 ל-8 ק”ג – ולפעמים יותר. נקודות ההרכבה הנוספות וחיזוק המסגרת הנדרשים באופניים חשמליים יכולים להוסיף גם קצת משקל נוסף.

משקל המערכת שלך יהיה תלוי בחלקו בתקציב, אך גם בשימוש המיועד של האופניים. אופניים הדורשים כוח רב, למשל, אופני הרים חשמליות או אופניים המיועדים לנשיאת מטען, נוטים להצטרך חבילות מנוע וסוללה כבדות יותר, בעוד שאופני כביש חשמליות רגילות ופשוטות יידרשו פחות סיוע ובהתאם משקל קל יותר.

מבחינת עיצוב, כיום כבר כמעט ולא ניתן להבחין בין אופני כביש חשמליים לבין אופניים שאינם ממונעות, הודות לעיצוב המלוטש והמשולב של המנוע והסוללה. עבור רכיבה יומיומית, היתרונות של מנוע צריכים לנצח כל משקל נוסף שהוא מוסיף.

איך לרכב על אופניים חשמליים

רכיבה על אופניים חשמליים דומה למדי לרכיבה על אופניים לא ממונעים מאותו סוג.

אתה מדליק את המנוע, בוחר את רמת הסיוע הרצויה באמצעות הבקר, ולאחר מכן מדווש. המנוע יקל הרבה יותר על האצה ראשונית ולאחר מכן יעזור לך לשמור על מהירות, במיוחד כאשר אתה צריך לטפס על גבעה.

עם זאת, בגלל המשקל הנוסף מהמנוע והסוללה, אופניים חשמליים עשויים להתנהל בצורה קצת יותר איטית מאופניים רגילים. לרוב, יהיו להן צמיגים רחבים יותר על מנת לשאת את המשקל הנוסף ולספק יותר אחיזה, ובדרך כלל יהיו להן בלמי דיסק מכיוון שיש יותר מסה שצריכה להאט ולעצור.

לאיזה טווח ניתן לנסוע?

הסוללות באופניים חשמליות יכולות לספק לנו טווח של בין 20 ל-100 ק”מ נסיעה או יותר בטעינה מלאה, בהתאם לקיבולת שלהן (שנמדדת בוואט-שעה). הסוללות יקרות, כך שאופניים חשמליים עם טווח ארוך יותר יעלו, באופן כללי, יותר.

בדרך כלל האופניים יכילו מחוון שמדווח על רמת הסוללה, בעוד שמערכות בקרה מסוימות יתנו לנו טווח משוער שנשאר לנו בזמן הרכיבה שיעזור לנו לווסת את תפוקת הכוח כדי לאפשר לנו להשיג את מרחק הנסיעה הסופי המתוכנן.

חלק מהאופניים החשמליים מאפשרים לחבר סוללה שנייה, שעשויה להתאים למתקן הבקבוקים, עד מנת לספק טווח נסיעה גדול יותר. ניתן גם להוריד את רמת הסיוע של המנוע במהלך הנסיעה כדי לעזור לחסוך בסוללה ולהרחיב את טווח האופניים.

בעוד שמותגים רבים יציעו טווח משוער לדגם מסוים של אופניים, וניתן לאמוד את הטווח התיאורטי של האופניים על סמך כוח המנוע וקיבולת הסוללה, ובסופו של דבר זה תלוי ברמת הסיוע שאתה משתמש בו ובשטח.

טעינה מלאה של הסוללה מהחשמל עשויה להימשך כשלוש שעות עד תשע שעות, או יותר בהתאם לדגם, למטען ולקיבולת הסוללה.

מחוון אופניים חשמליות
מחוון שימנו של אופניים חשמליות

סוגי אופניים חשמליים

הסוגים הנפוצים ביותר של אופניים חשמליים הם היברידיים ואופני הרים. לאופניים היברידיים חשמליים יש צמיגים שמנמנים ועמידים בפני פנצ’רים, והם שימושיים לרכיבה על אופניים לעבודה, לקניות ולרכיבות נינוחות יותר. ייתכן שיש להם גם מגני בוץ, מתלה ופנסים, ולעיתים יש להם עיצוב מסגרת מדורג כדי להקל על העלייה והירידה מהאופניים.

לאופני הרים חשמליים יש בדרך כלל מנוע גדול יותר עם תפוקת מומנט גבוהה כדי לעזור לך לעלות בקלות עליות בשטח ולדלג מעל מכשולים. ברגע שמגיעים לפסגה, ניתן לכבות את המנוע כדי ליהנות מהנסיעה בירידה.

יש גם מספר הולך וגדל של אופני כביש חשמליים. עם כידון נמוך, הם נועדו לרכיבה מהירה ולרוב הם קלים יחסית (בכל הנוגע לאופניים חשמליים), כדי לעזור בטיפוס על גבעות.

אופניים חשמליים מתקפלים יעוצבו עבור רבגוניות וגודל קומפקטי, כך שניתן יהיה לקחת אותם בתחבורה ציבורית או לקפל אותם לאחסון קל יותר בבית או בעבודה.

לסיכומו של דבר, יש הרבה אפשרויות בשוק – וסביר שעם קצת מחקר תוכלו למצוא אופניים חשמליים שיתאימו לצרכים שלכם.

וכעת, אחרי שלמדנו איך אופניים חשמליים עובדים – אולי הגיע הזמן ללמוד עוד כמה דברים? הנה כמה המלצות קריאה:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *