איך משחקים מנקלה על מנת לחזק את יכולות החשיבה האסטרטגית

מנקלה

אם אתם מחפשים משחק קופסא ביתי שתוכלו לשחק עם המשפחה תוך חיזוק כישורי הספירה והחשיבה האסטרטגית, נסו את המשחק הקדום של מנקלה. מקור המשחק אולי בימי קדם, אך הגרסאות הרבות שלו נותרו פופולריות עד היום ברחבי אפריקה והמזרח התיכון. והכי טוב – אתם יכולים להתחיל ממש עכשיו, וליצור את המשחק בבית מכמה חומרים פשוטים. אז איך משחקים מנקלה? המשיכו לקרוא.

היסטוריה של מנקלה

השם “מנקלה” נגזר מהמילה הערבית “נקל” (בערבית: نقل), שפירושה להעביר, והוא משחק בו השחקנים “זורעים” ו-“לוכדים” זרעים. היסטוריונים סבורים שמקורה של המנקלה ותיק כמו שחר הציוויליזציה, והמשחק החל כטכניקת רישום, טקס קציר או כלי חישוב. יש עדויות לכך שהמשחק שוחק לפני אלפי שנים בסומריה העתיקה (עירק של ימינו), בסודאן העתיקה על נהר הנילוס העליון ובמצרים. לוחות משחק קדומים של מנקלה נחשפו בזימבבואה, באוגנדה ובגאנה.

מעמדם של משחקי המנקלה בחברות רבות באפריקה ובכמה חברות באסיה היה דומה לזה של משחק השחמט במערב, או המשחק גו במזרח אסיה.

מנקלה
לוח מנקלה עתיק

איך משחקים מנקלה

ברחבי העולם יש עשרות גרסאות של משחק המנקלה. מדובר על סוג של משחק, אבל לא על מותג או סימן מסחרי ספציפי. בהמשך, נסביר על גרסה בסיסית של המשחק, המכונה “מנקלת שתי שורות”. המטרה היא לאסוף יותר אבנים מאשר היריב שלך.

פריטים שתזדקקו להם

יש רשימה קצרה של פריטים שתצטרכו כדי לשחק במשחק. ראשית, נזדקק ללוח מנקלה, המורכב משתי שורות של שישה חורים, או “בורות”. אם אין לכם לוח מנקלה שנמכר בחנויות (כמו זה למשל), אתם יכולים להשתמש בקרטון ביצים ריק במקום. בנוסף, נזדקק לקערה קטנה אחת, אותה נכנה “שקע”, עבור כל שחקן. תזדקקו גם ל-48 גולות, זרעים או אבנים קטנות. ניתן גם להשתמש במטבעות קטנים כתחליף.

סידור לוח מנקלה

כל אחד מהשחקנים יושב מצדו השני (והארוך) של המנקלה, או קרטון הביצים. מתחילים על ידי מתן 24 אבנים לכל שחקן, אותן הוא מניח בחלוקה של ארבע אבנים בכל אחד מהשקעים בצד הקרוב אליו. הקערות הקטנות מונחות מימין ללוח, או קרטון הביצים, ונותרות ריקות מאבנים.

איך לשחק מנקלה

החליטו מי משחק ראשון עם הטלת קוביה, מטבע או שיטה אחרת. יש שלושה שלבים שונים של המשחק, והוא נמשך בדרך כלל כחמש עד עשר דקות.

שלב ראשון – שימו את האבנים במצב הפתיחה של המשחק (4 אבנים בכל שקע).

איך לשחק מנקלה לוח פתיחה

המשחק- השחקן המתחיל תופס את כל האבנים הנמצאות בשקע אחד מהצד שלו (לבחירתו), ומפיל אותן, אחת אחת, לכל שקע סביב הלוח כשהוא מתקדם נגד כיוון השעון. אם השחקן עובר מעל אחת מקערות המנקלה (אלו שבצד), הוא צריך לשים אבן גם שם. ברגע שלשחקן אין יותר אבנים ביד, זה תורו של השחקן השני לעשות את אותו הדבר.

בתמונה – השחקן לקח את ארבע האבנים מהשקע (שנשאר ריק), ושם אחת בכל שקע מימין לו.

איך לשחק מנקלה

אם לשחקן יש מספיק אבנים בשקע כדי להגיע לקערה התדדית שלו, הוא מניח בה אבן. אם זו האבן האחרונה של השחקן, הוא מקבלים תור נוסף. מצד שני, אם אתה עובר מעל הקערה של השחקן השני במהלך התור שלך, אתה לא שם בה אבן.

סיום – המשחק מסתיים כששחקן אחד רוקן את ששת שקעי האבנים בצד שלו. ברגע הזה (המתואר בתמונה למטה),השחקן השני לוקח את כל האבנים שנשארו בצד שלו ומכניס אותם לקערה שלו.

משחק מנקלה

לדוגמה, פה, השחקן ייקח את שלושת האבנים שנשארו ויעביר אותן לקערה שלו, מימין.

המנצח – הוא השחקן עם כמות האבנים הגדולה יותר בקערה שלו.

אסטרטגיה מנצחת למנקלה

זה המקום בו נכנסת לתמונה חשיבה מתמטית ואסטרטגיה. יש מספר דרכים לנצח במנקלה, אבל צריך לבצע תכנון וחשיבה מסוימת לפני ביצוע המהלכים, קצת בדומה לתכנון ה-“אכילות” במשחק דמקה. הנה שלושה טיפים שיעזרו לכם לשחק מנקלה טוב יותר:

  • נצלו את התור הנוסף – כאשר אתם משליכים אבנים לשקעים, נסו לתכנן את המהלכים הבאים שלכם בצורה כזו בה יצא לכם לזרוק את האבן האחרונה בקערה שלכם, מה שייתן לכם תור נוסף.
  • אספו אבנים מהיריב – אחת הדרכים לצבור יותר אבנים היא על ידי תכנון מהלך בו האבן אחרונה שלכם נושלך לשקע ריק בצד הלוח שלכם. אם אתם מצליחים בכך, אתם רשאים להושיט יד לצדו השני של הלוח ולקחת את האבנים של היריב שלכם שנמצאות בשקע הנגדי.
  • חשבו אסטרטגית – אם אתה משחקים בתור הראשון, התחילו עם האבנים בשקע הרחוק 4 שלבים מהקערה שלכם – זה מבטיח שתזכו לתור נוסף.
מנקלה

וזהו – זה היה ההסבר הקצר שלנו של איך משחקים מנקלה!

מחפשים עוד משחקי אסטרטגיה מעורר מחשבה? מוזמנים לקרוא את הפוסט שלנו על המתיישבים של קטאן, וגם אסור להזניח את המונופול הקלאסי.

One Comment on “איך משחקים מנקלה על מנת לחזק את יכולות החשיבה האסטרטגית”

  1. תודה רבה 🌷
    יופי של הסבר.
    את המשחק הזה הכרתי עוד בלדותי, מסבתי עליה השלום, ששיחקה אותו עוד בתימן.
    אני זוכרת שהיא הראתה לי שהם שיחקו עם שקעים באדמה והשתממשו בגלעיני תמרים (במקום הגולות).
    מאז כ 55 שנה שלא שיחקתי ורק השבוע הגיע לידי המשחק ומאד נהניתי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *