איך משחקים לשון (משחק קלפים)

משחק קלפים לשון

לשון (במלעיל) הוא משחק קלפים ישראלי המתאים לשלושה שחקנים ומעלה. המשחק, שלפעמים נקרא “חזיר” או “חמור” (גם הם במלעיל) הוא משחק קלפים חובבני שמטרתו בעיקר לייצר כיף וצחוק – ולכן אין לו חוקים רשמיים ואנשים שונים נוהגים לשחק אותו עם חוקי בית שונים. אז איך משחקים לשון? המשיכו לקרוא.

חלוקת הקלפים ההתחלתית

בתחילת המשחק מחלקים לכל שחקן ארבעה קלפים מהקופה (אחרי ערבוב חפיסת הקלפים). אם שלושה מתוך ארבעת הקלפים של אחד השחקנים יוצאים זהים (עם אותו המספר), הוא צריך להחליף את כל הקלפים שבידו בארבעה קלפים חדשים. הקלפים הללו (שהשחקן החליף) נקראים “שרופים”, ועליו לשים אותם בערימה הפוכה לידו.

איך משחקים לשון

כל השחקנים יושבים במעגל. בוחרים שחקן אחד שיתחיל – מי שיושב משמאלו יקרא ה-“פח” או ה-“זבל”.

השחקן המתחיל שולף קלף מן החפיסה. בשלב הזה עליו לבחון האם הוא צריך אותו על מנת להשלים רביעיית קלפים זהה. אם לא, הוא רשאי להעביר את הקלף לשחקן שיושב לימינו. מנגד, אם הוא רוצה לשמור את הקלף, הוא יצטרך להעביר קלף אחר מארבעת הקלפים שבידו לשחקן הבא.

בתורו, השחקן הבא עושה אותו הדבר – לוקח את הקלף שהעביר אליו השחקן הראשון ומעביר אותו, או קלף אחר, הלאה לשחקן הבא. וכך ממשיכים הלאה, עד שמגיעים לשחקן האחרון שבמקום להעביר את הקלף הלאה ישים אותו בערימה (שצריכה להיות עם הפנים כלפי מטה, קרי מוסתרת), לה קראנו “הזבל”.

תוך כדי שהקלפים עוברים במעגל, המתחיל לוקח עוד ועוד קלפים וממשיך להעביר אותם קדימה במעגל באותה הצורה שפירטנו, לפי קצב שנקבע מראש. לעתים, מקובל לשחק כאשר השחקן המתחיל הוא זה שקובע את קצב לקיחת הקלפים מהקופה.

כך נמשיך כל עוד לכל אחד מהשחקנים יש בין ארבעה לחמישה קלפים ביד.

כאשר אחד השחקנים מצליח לאסוף רביעיית קלפים זהים עליו להוציא לשון (ומכאן שם המשחק) ולהמשיך להעביר את הקלפים כאילו עוד לא השלים רביעייה, כשכל הזמן לשונו עדיין בחוץ. בנקודה הזו, המטרה של שאר השחקנים היא לשים לב כי הוא עם הלשון בחוץ, ובתגובה עליהם להוציא גם את הלשון שלהם.

השחקן האחרון ששם לב ולא הוציא את לשונו מפסיד בסיבוב. זו הסיבה שיש לשחק את המשחק בשקט, כך ששאר השחקנים לא ישימו לב כשאחד מהם מוציא לשון. מי שידבר או ירעיש – ברגע שיוציא לשון, כולם יבחינו בכך מיד.

כאשר שחקן מפסיד בסיבוב, הוא מקבל נקודה. נהוג לשחק את המשחק עד ארבעה סיבובים כאשר בכל הפסד השחקן מקבל אות אחרת משם המשחק (ל-ש-ו-נ) או כל מילה ארוכה אחרת שנקבעת מראש. המשחק מסתיים כאשר אחד השחקנים צבר ארבע נקודות רעות (או יותר) ובהתאם את כל האותיות מהמילה הנבחרת.

בדרך כלל נותנים למפסיד משימה (הנה כמה דוגמאות למשימות, למי שמחפש השראה).

איך משחקים לשון

משחק “חמור גרם”

לפעמים המשחק נקרא “חמור גרם”, ואז משחקים אותו במשך שבעה סיבובים, בהתאם למספר האותיות בשם המשחק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *