המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה: עלילה, ביקורת ופרשנות

המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה

המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה (באנגלית: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time) הוא רומן מאת מארק האדון. שם הספר הוא ציטוט שלקוח מהבלש הספרותי שרלוק הולמס, מסיפור בשם “כתם כסף” משנת 1893.

הרומן כתוב בגוף ראשון על ידי הגיבור (המספר), נער בן 15 בשם כריסטופר בון, המתואר כ-“מתמטיקאי עם קשיי התנהגות מסוימים” הנמצא על הספקטרום האוטיסטי (זה לא מצוין בבירור בסיפור עצמו אבל משתמע, וכתוב בסיכום התמציתי שבגב הספר).

ביולי 2009 כתב האדון בבלוג שלו כי “הרומן לא מדבר על תסמונת אספרגר. אם בכלל מדובר ברומן על הבדלים, על להיות שונה, על לראות את העולם בצורה מפתיעה וחשופה”. עוד הוא ציין כי הוא, האדון, אינו מומחה לאוטיזם או לתסמונת אספרגר, ואין לייחס לספר משמעות בהקשרים הללו.

בשנת 2019 דורג הספר במקום ה-19 ברשימת 100 הספרים הטובים ביותר של המאה ה-21 של The Guardian. הוא גם עובד למחזה באותו השם שזכה במגוון פרסים וביקורות מהללות.

המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה – עלילה

כריסטופר ג’ון פרנסיס בון הוא ילד בן 15 עם בעיות התנהגות שחי עם אביו אד. הוא מספר בתחילת הסיפור כי אמו ג’ודי נפטרה לפני שנתיים. יום אחד, כריסטופר מוצא את גופתו של הכלב של השכן, וולינגטון, שנדקר על ידי קלשון. גברת שירס, הבעלים של הכלב, מתקשרת למשטרה, וכריסטופר הוא אחד החשודים. הוא נעצר ואז משוחרר ומחליט לחקור בעצמו את מות הכלב. זה דורש ממנו לדבר עם אנשים זרים, מעשה נועז מבחינתו, ומוציא אותו למגוון הרפתקאות אותן הוא מתעד במחברת.

במהלך חקירתו, פוגש כריסטופר את הגברת אלכסנדר הקשישה, שמספרת לו כי אמו ניהלה רומן עם מר שירס. כשאביו מחרים את המחברת שבה הוא ערך את רישומיו, מגלה כריסטופר דברים נוספים: הוא לומד כי אמו לא מתה מהתקף לב, כפי שסיפר לו אביו, אלא עזבה את ביתם שבסווינדון ועברה לגור בלונדון עם בעלה לשעבר של השכנה – גברת שירס – ושאביו היה זה שהרג את הכלב. זה מטריד אותו מאד והוא מחליט לברוח מאביו ולצאת לחפש את אמו.

לאחר מסע ארוך ומלא אירועים, ולמרות קשיים ופחדים רבים – זו הפעם הראשונה שכריסטופר עוזב את ביתו – הוא לוקח את הרכבת ללונדון ומשם ממשיך ברכבת התחתית עד שמגיע לבית אמו. היא שמחה לראותו, אך מר שירס לא רוצה שכריסטופר יחיה איתם. זה מעיב על היחסים ביניהם, וגורם להם להיפרד.

זמן קצר לאחר הגעתו, כריסטופר רוצה לחזור לסווינדון על מנת לקחת את מחברת המתמטיקה שלו. אמו מלווה אותו חזרה לביתו, שם היא פוגשת את אביו. כריסטופר עדיין מרגיש מאוים על ידי אביו, ששיקר לו והרג את הכלב, ופוחד להישאר עמו לבד. אבל, עם הזמן הם מצליחים להתקרב, ואד מביא לכריסטופר גור כלבים חדש.

בסופו של הסיפור כריסטופר מסיים את בחינות המתמטיקה שלו עם ציונים מעולים. “המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה” מסתיים כאשר כריסטופר אופטימי לגבי עתידו, לאחר שפתר את תעלומת הכלב שנרצח, נסע בעצמו ללונדון, מצא את אמו, כתב ספר על הרפתקאותיו והשיג ציון 100 בבחינות.

המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה
תמונה מתוך המחזה

פרשנות ואמצעים ספרותיים

“המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה” משתמש במספר אמצעים ספרותיים כדי לתת לנו, הקוראים, הבנה על עולמו הפנימי של כריסטופר.

כאמור כריסטופר הוא ילד מחונן שאוהב מתמטיקה. הדבר בא לידי ביטוי במספור הייחודי של פרקי הספר, עם מספרים ראשוניים בלבד ולא במספרים הטבעיים (הרגילים) כמו בספרים אחרים. בנוסף לכך, משולבות בספר מספר חידות ובעיות מתמטיות – והנספח לספר (שמופיע בסופו) הוא “השאלה האהובה” על כריסטופר מבחינת המתמטיקה שלו.

בנוסף לכך, הסיפור מסופר במעין זרם תודעה, כאשר לרוב פרק אחד עוקב אחר השתלשלות האירועים והפרק שאחריו מתרכז בעולמו הפנימי של כריסטופר, ובו הוא נזכר באירוע עבר או מספר לנו על דבר נוסף שמרחיב את הבנתנו לגבי צורת החשיבה הייחודית של המספר.

בנוסף לכך, תיאורים רבים בספר כתובים בצורה ארוכה ולא מסודרת, מה שנותן לקורא את התחושה שמחבר הספר הוא באמת נער הסובל מתסמונת אספרגר, ומנקודת מבט אובייקטיבית לגמרי. לדוגמה, באחד הפרקים בספר כריסטופר מספר לנו כיצד רדף אחרי חולדת המחמד שלו, טובי, שברחה על פסי הרכבת התחתית, ומזכיר כבדרך אגב את חוסר הנעימות שנגרם לו כשמישהו נגע בו – אך הקורא מבין כי הוא כמעט ונדרס על ידי הרכבת, ועובר האורח הציל את חייו.

רוצים לקרוא את הספר?

בעברית ניתן למצוא את הספר בכל חנויות הספרים. אם בא לכם לקרוא אותו בשפת המקור, אנגלית, (או שסתם יש לכם בוק ריפורט לעשות) – אתם יכולים להזמין אותו מאחת מהאופציות הבאות:

לעמוד הספר באמזון | לעמוד הספר באתר Book Depository

מוזמנים לקרוא את הפוסט שלנו על אתר בוק דיפוזיטורי – האתר המומלץ לקניית ספרים באנגלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *